به گزارش روز سه شنبه ایرنا در این گزارش می خوانیم: آنچه آمارها نشان می‌دهند در ایران شاهد افزایش طلاق هستیم که دلایل متعددی در این اتفاق دخیل هستند اما در استان به گفته رئیس کل دادگستری قزوین در سال گذشته با گسترش طلاق آن هم از نوع توافقی روبه رو بوده ایم و بر این اساس در این نوع طلاق هفت درصد افزایش داشتیم.
طلاق توافقی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان و روانشناسان، طلاق سالم محسوب می‌شود که تنش‌‌های کمتری را برای اعضای خانواده در پی دارد.
در این گزارش به بررسی افزایش طلاق توافقی و علل آن پرداخته شده است.

**طلاق توافقی بیشتر در سال‌های اول زندگی اتفاق می‌افتد
رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب شهرستان قزوین در گفتگو با ولایت از کاهش یک درصدی طلاق در قزوین خبر می‌دهد و می‌گوید: در سال 94 یک هزار و 653 طلاق رخ داد و در سال گذشته این میزان به یک هزار و 633 مورد کاهش یافت.
حجت‌الاسلام کثیرلو اعلام می‌کند که طلاق توافقی بیشتر در سال‌های اول زندگی اتفاق می‌افتد و می‌افزاید: به دلیل آنکه بر اساس قانون در طلاق توافقی قاضی دنبال دلیل طلاق نیست، چرا که زوجین برای جدایی به توافق رسیدند و آنها معمولا نمی‌خواهند اسرارشان فاش شود.
وی معتقد است که ریشه طلاق را باید در ازدواج جستجو کرد، او هم کف نبودن زوجین را از مهم‌ترین دلایل طلاق اعلام می‌کند.
این مسئول قضایی خاطرنشان می‌کند: زوجین باید از نظر اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی با یکدیگر مساوی باشند.
حجت‌الاسلام کثیرلو بر تحقیق قبل از ازدواج از سوی خانواده و زوجین تاکید می‌کند و می‌افزاید: در جامعه امروز خانواده‌های ایرانی آنطور که باید به مقوله تحقیق قبل از ازدواج توجه نمی‌کنند و متاسفانه این ازدواج‌ها پس از مدتی به جدایی ختم می‌شود.
وی نداشتن مهارت‌های ارتباطی را از دیگر عوامل افزایش طلاق می‌داند و ادامه می‌دهد: همانطور که برای گرفتن گواهینامه رانندگی باید مراحلی را طی کرد و مهارت آموخت در رابطه با ازدواج نیز باید مهارت‌های اولیه زندگی را آموخت اما متاسفانه در حوزه آموزش برنامه صحیحی نداریم.
این مقام مسئول تاسیس مرکز مشاوره در دادگستری را در سازش زوجین متقاضی طلاق موثر اعلام می‌کند و می‌گوید: با اقدامات پیشگیرانه بین 25 درصد از مراجعان طلاق، موضوع به مصالحه ختم شده است.

**طلاق توافقی، تنش کمتر برای زوجین را به دنبال دارد
یک کارشناس ارشد مشاوره در گفتگو با ولایت درباره طلاق می‌گوید: طلاق یکی از مهم‌ترین پدیده‌های انسانی محسوب می‌شود و ابعاد متفاوتی را در انسان‌ها و زندگی اجتماعی آنها تحت تاثیر قرار می‌دهد.
شهلا کاشی‌ها می‌افزاید: طلاق بر تعادل روانی زن و شوهر و‌ حتی فرزندان نیز تاثیر می‌گذارد و همچنین بر عملکرد افراد جامعه و حتی کمیت افراد نیز تاثیر گذار است.
وی ادامه می‌دهد: در این نوع طلاق‌ها تنش و عصبانیت بسیار دیده می‌شود به طوری که عصبانیت و تعامل این زوجین برای گرفتن حقوق خود بدون دخالت قانون و یا ریش‌سفیدان امکان‌پذیر نیست.
مشاوره مرکز روانشناختی آغاز خاطرنشان می‌کند: اما در طلاق توافقی یا طلاق سالم نسبت به طلاق‌های دیگر تنش برای فرزندان و والدین کمتر است و ارتباط مشارکتی والدین پس از طلاق در این نوع طلاق موفق‌تر است.
این کارشناس معتقد است که امروزه زوجین بیشتری سعی می‌کنند این نوع طلاق را انتخاب ‌کنند چرا که آن را طلاق متمدن و سالم‌‌تر می‌دانند.
وی تصریح می‌کند: در این نوع طلاق بی‌تفاوتی به جای خشم و افسردگی به جای عصبانیت می‌نشیند و زوجینی که طلاق توافقی می‌گیرند، اندوهگین و غمگین هستند.
کاشی‌ها اظهار می‌کند: با توجه به اینکه دخالت قانون و اطرافیان گاهی گرفتن طلاق را طولانی می‌کند و این باعث افزایش اضطراب‌های فرزندان می‌شود، زوجین به سمت طلاق توافقی می‌روند، هر چند نگهداشتن طلاقی بی‌دردسر و با آسیب کمتر کاری دشوار است و نیاز به مشاوره را پررنگ‌تر می‌کند.
مشاور مرکز روانشناختی آغاز به آسیب‌های طلاق توافقی اشاره می‌کند و می‌افزاید: با توجه به اینکه خود طلاق بحران‌های جدی را به همراه دارد، آسیب‌های قبل از طلاق و هنگام طلاق و یا پس از طلاق در جدایی‌های پر تنش بیشتر است و جنگ حضانت فرزندان که شاید سال‌ها به طول انجامد که این اتفاق فرزندان و زوجین را دچار تشویش بیشتر می‌کند.
وی ادامه می‌دهد: از آنجایی که طلاق‌های توافقی یک تصمیم 2نفره است که بر اساس منافع مشترک زوجین انجام می‌شود، می‌تواند از طلاق‌های پرتنش آسیب کمتری برای فرد و جامعه داشته باشد.
این کارشناس ارشد مشاوره بر این باور است که امروزه بالا رفتن سطح آگاهی زوجین از حقوق خود عامل مهمی برای ترجیح طلاق توافقی به نسبت سال‌های گذشته است.
مشاور مرکز روانشناختی آغاز در ادامه به راه‌های پیشگیری از طلاق اشاره می‌کند و می‌گوید: عوامل اجتماعی و خانوادگی هم چنانکه مولد پدیده‌ی طلاق هستند، می‌توانند برای کاهش و یا کمتر شدن آسیب‌های آن نیز موثر باشد.
وی توضیح می‌دهد: تحقیقات نشان می دهد تفاوت سنی زوجین،ازدواج‌های اجباری، سطح تحصیلات،اختلافات عقیدتی،نداشتن شناخت زوجین از هم قبل از ازدواج، مصرف موادمخدر و بیکاری باعث افزایش طلاق در جامعه می‌شود.
این کارشناس ارشد مشاوره معتقد است، دخالت خانواده و اطرافیان تا 60 درصد در بروز طلاق موثر است و می‌تواند تعارض‌های جدیدی را بر زوجین تحمیل کند.
وی می‌افزاید: سابقه طلاق در خانواده و تعارض فرهنگی عوامل تاثیرگذاری بر طلاق شناخته شده‌اند.
مشاوره مرکز روانشناختی آغاز توصیه می‌کند که زوجین و خانواده‌ها شناخت قبل از ازدواج را جدی بگیرند تا پیامدهای ناگواری مانند طلاق کمتر اتفاق بیافتد.
در پایان باید گفت طلاق فرآیندی است که طی زمان روی می‌دهد و می‌تواند در هر جایی جدایی زوجین از هر نوع که باشد در پی اختلافات در سطوح مختلف زندگی رخ می‌دهد، اما واکنش صحیح نشان دادن به این اتفاق و استفاده از مشاوره می‌تواند آسیب‌‌های پس از آن را برای زوجین و فرزندان کاهش داشته و به حل تعارضات کمک کند.
7389*3013
خبرنگار : نسرین رحیمی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.