به گزارش ایرنا، مسعود حق لطفی روز دوشنبه در نشست کارگروه تخصصی TOD (توسعه بر مبنای حمل و نقل) افزود: با توجه به وجود طرح جامع شهری و نیاز توسعه ایستگاه راه آهن شهر قزوین، اجرای مختصات طرح TOD به وزیر راه و شهرسازی ارائه شده و مورد موافقت وزارتخانه نیز قرار گرفته است.
وی، قزوین را شهری دانشگاهی دانست و ادامه داد: واقع شدن دانشگاه های این شهر در شمال و قرار گرفتن ایستگاه راه آهن در جنوب شهر، نیاز ایجاد یک مسیر تند راهی را ایجاد کرده که طرح TOD می تواند در راستای طرح جامع و اجرای زیرساخت های لازم موفق عمل کند.
حق لطفی اضافه کرد: بازآفرینی نقاط هدف از جمله محله راه آهن، شرایط ایجاد این طرح را برای ما فراهم می کند و در این راستا استانداری، شهرداری، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی و اداره کل راه و شهرسازی استان مکاتبات لازم را به عمل آورده و با توجه به متقاضی بودن 2 شهر قزوین و قم، به نظر می رسد شرایط قزوین به مراتب برای اجرای آن مناسبت تر باشد.
به گفته وی، برای انجام این منظور، طرح مطالعاتی طرح TOD در سال 94 آغاز و سال گذشته نیز مشاور آن تعیین شد.
مدیر طرح TOD نیز در این نشست گفت: اجرای این طرح در کشور ما عمر 15 ساله دارد و برای انجام آن 9 ایستگاه شامل ایستگاه های راه آهن گرمسار، قرچک، اسلامشهر، پیشوا، ورامین، کرج، هشتگرد، محمدیه و قزوین به صورت پایلوت تحت عنوان قطار حومه ای با رویکرد آماده سازی برای همایش ریل پایه ای پیشنهاد شده اند.
علی رضا تنهایی تهیه طرح جامع ایستگاهی را از سیاست های وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی برشمرد و ادامه داد: متاسفانه راه آهن در کشور ما تنها یک وسیله حمل و نقل مسافر دیده می شود در حالی که به نیازهای انسان ها در ایستگاه های آن توجه نشده حال آنکه فضای ایستگاه و محیط پیرامونی آن برای مسافران بسیار حایز اهمیت است.
وی اظهار کرد: تا سال 1410 ایستگاه های راه آهن کشور کارآمدتر و پویاتر خواهند بود و ایستگاه قزوین نیز به عنوان خط پشتیبانی قطارهای راه آهن سراسری تهران - تبریز و تهران - رشت و نیز راه عبوری اصلی ترانزیتی شرقی، غربی و شمال کشور به فعالیت خود ادامه می دهد.
به گفته وی، ایستگاه قزوین همچنین در سطح ملی رتبه نخست شهری ایمن و سالم با هویت تاریخی و فرهنگی را به دست خواهد آورد.
8054*3013
خبرنگار: رضا اسدی**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.