محمد فرحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تب کریمه کنگو نوعی بیماری خونریزی دهنده و در زمره بیماری های مشترک انسان و دام است که معمولا علائم بالینی در جمعیت دام ها ندارد.
وی اظهار کرد: ویروس عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو با انگل های خارجی و یا تماس انسان با لاشه و ترشحات دام آلوده منتقل می شود.
این کارشناس ارشد انگل شناسی اداره کل دامپزشکی استان قزوین در ادامه گزش کنه آلوده یا له کردن آن روی پوست،تماس با دام آلوده، مصرف گوشت تازه خام یا نیم پز حیوانات آلوده و تماس با خون و ترشحات بیمار و استنشاق هوای آلوده را از جمله راههای انتقال این بیماری ذکر کرد.
فرحی در خصوص علل شیوع این بیماری گفت: همزمان با آغاز ماه های گرم سال فعالیت کنه ها افزایش پیدا کرده و ویروس عامل بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را به دام یا انسان منتقل می کنند.
وی،تب ناگهانی،بدن درد،کوفتگی،ضعف،سردرد،درد شدید عضلات،خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی،لثه،مجاری ادراری روده را از جمله علائم این بیماری برشمرد.
فرحی ادامه داد: تب کریمه کنگو به عنوان یک بیماری شغلی مطرح است و در صورتی که اصول بهداشتی در مواجهه با دام و لاشه دام آلوده رعایت نشود می تواند برای عموم مردم نیز مخاطره ایجاد کند.
این کارشناس ارشد انگل شناسی اداره کل دامپزشکی استان قزوین تصریح کرد: یکی از راهکارهای پیشگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو مبارزه با یک نوع کنه است که دامداران باید با سمپاشی به موقع جایگاه نگهداری دام و همچنین سمپاشی بدن دام، از تزاید کنه های ناقل بیماری جلوگیری به عمل آورند.
فرحی هشدار داد: شهروندانی که در خارج از کشتارگاه به طور معمول بدون رعایت پوشش های بهداشتی شامل دستکش،عینک و ماسک اقدام به کشتار دام می کنند و یا افرادی که گوشت تازه تولید شده در خارج از کشتارگاه را تهیه می کنند بیشتر از سایر افراد در معرض این بیماری قرار دارند.
به گفته وی برای جلوگیری از انتقال این بیماری به انسان باید لاشه دام پس از ذبح به مدت 24 ساعت در دمای صفر تا چهار درجه نگهداری شود تا در صورت آلوده بودن از انتقال بیماری جلوگیری شود.
فرحی، خرید دام مطمئن از مکان های مورد تایید دامپزشکی، رعایت اصول بهداشتی در نگهداری دام، حفاظت فردی در تماس با دام، جدا نکردن کنه با دست از دام و انسان را از جمله راه های پیشگیری از این بیماری عنوان کرد.
مدیر روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان قزوین هشدار داد: برخی بیماری های دامی شامل سل،تب مالت یا بروسلوز،هاری،تب خونریزی دهنده کریمه کنگو،مشمشه و شاربن (سیاه زخم) از جمله بیماری های مشترک بین انسان و دام است که علاوه بر ایجاد خسارت مالی و اقتصادی،تلفات و صدمات جبران ناپذیری را بر جمعیت انسانی وارد می آورد.
فرحی ادامه داد: بر این اساس مبارزه با بیماری های مشترک بین انسان و دام از اولویت های سازمان دامپزشکی است و هر ساله برای جلوگیری از انتقال آن به انسان فعالیت های گسترده ای از جمله واکسیناسیون،تست انواع بیماری ها در جمعیت دام ها در دامداری های سنتی و صنعتی انجام و دام های آلوده مشخص و حذف می شوند.
وی، توزیع بروشور و پوستر آموزشی بین قصابان،دامداران،کارکنان کشتارگاه ها و نشر نکات ایمنی در شبکه های اجتماعی و رسانه های گروهی و برگزاری کلاس های آموزشی و سم پاشی اماکن دامی استان در خصوص راههای پیشگیری از بروز بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را از جمله اقدام های پیشگیرانه این اداره کل عنوان کرد.
بیماری تب کریمه کنگو نخستین بار در سال 1944 در کریمه اوکراین مشاهده شد.
7390*3013
خبرنگار: گیتی سیمیاری**انتشار دهنده: رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.