بهمن نقیبی روز شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود:بر اساس بررسی ها و آزمایش های صورت گرفته در سطح مرغداری های صنعتی و سنتی، هیچ گونه بیماری آنفلوانزا مرغی در این واحدها مشاهده نشده است.
وی با بیان اینکه در نیمه اول دی ماه امسال یک مورد آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یک واحد طیور صنعتی و یک مورد نیز تلفات پرنده در یکی از روستاهای استان در بهمن ماه مشاهده شد، اظهار کرد: با این وجود موفق شدیم این بیماری را با تدابیر لازم مهار کنیم.
نقیبی اظهار کرد: با نزدیک شدن فصل گرما و برگشت پرندگان مهاجر درصد بروز بیماری آنفلوانزای مرغی در کشور کاهش پیدا خواهد کرد ولی کارشناسان و بازرسان دامپزشکی قزوین همچنان در آمادگی کامل به سر برده و اقدام های لازم را برای پیشگیری از این بیماری انجام می دهند.
وی با بیان اینکه با وجود مهار آنفولانزای فوق حاد پرندگان تهدید ایت بیماری همچنان برای استان وجود دارد،افزود:با اعلام سازمان حفاظت محیط زیست در روزهای آتی شاهد بازگشت پرندگان مهاجر هستیم که این موضوع نشان دهنده در معرض خطر قرار داشتن استان به لحاظ بروز این بیماری است.
مدیر کل دامپزشکی استان قزوین اضافه کرد:با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست،مسیر پرواز پرندگان مهاجر با کنترل مراقبتی دامپزشکی همراه خواهد بود.
نقیبی تاکید کرد: برای جلوگیری از شیوع احتمالی آنفلوانزا مرغی باید سیستم ایمنی قرنطینه در مرغداری های صنعتی تداوم داشته باشد و واحدهای سنتی نیز باید با اقدام های پیشگیرانه، مراقبت های لازم را داشته باشند و با نیروهای دامپزشکی همکاری کنند.
وی، خرید و فروش پرندگان را عامل دیگری برای بروز آنفلوانزای مرغی دانست و توصیه کرد شهروندان از خرید و فروش پرنده، جوجه های رنگی، غاز و اردک از دست فروشان به دلیل خطر این بیماری خوداری کنند.

**معدوم سازی 10 هزار قطعه جوجه رنگی برای جلوگیری از بروز آنفلوانزای پرندگان
مدیرکل دامپزشکی قزوین همچنین از معدوم سازی 10هزار قطعه جوجه رنگی بدون مجوز در راستای جلوگیری از بروز بیماری آنفلوانزا در روزهای اخیر در استان خبر داد.
نقیبی با اشاره به اینکه فعالیت بازار پرنده فروشان در قزوین عامل مهمی در بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است،اظهار داشت:در مکاتبه های صورت گرفته با دستگاه قضایی تا اردیبهشت ماه سال آینده هر گونه خرید و فروش پرنده بومی در بازار قزوین ممنوع شده و در صورت مشاهده تخلف، با عاملان برخورد می شود.
مدیر کل دامپزشکی قزوین در پایان از پرداخت غرامت به واحدهای صنعتی و سنتی مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد و گفت: در سال جاری 13میلیارد ریال غرامت به واحدهای آلوده پرداخت شده و این اداره کل هم اکنون هیچ گونه بدهی به واحدهای یاد شده ندارد.
آنفلوانزا ویروسی دارا اثر بیماری زایی کمی در انسان است اما در پرندگان مولد تلفات زیادی به دنبال دارد.
این بیماری در پرندگان با بی اشتهایی،اشکال در تنفس با صدای خاص تنفسی،اسهال سفید و سبز، افت شدید تولید تخم، تیرگی تاج به همراه خونریزی در ریش و ساق پا، پژمردگی شدید پر پرندگان ، آبریزش از چشم و بینی و مرگ و میر همراه است.
استان قزوین سالانه پذیرای هزاران گونه پرندگان مهاجر زمستان گذران در تالاب و آبگیرهای استان است که با خود خطر آنفلوانزا به همراه دارند.
براساس آخرین آمارها، استان قزوین دارای 25واحد مرغ مادر گوشتی به ظرفیت یک میلیون و 535هزار قطعه ، چهار واحد مرغ مادر تخمگذار به ظرفیت 620هزار قطعه، 682 واحد مرغ گوشتی به ظرفیت 13میلیون و 33هزار و 960قطعه، 59واحد مرغ تخمگذار به ظرفیت هفت میلیون و 509هزار قطعه است.
در استان قزوین همچنین هفت واحد کارخانه جوجه کشی به ظرفیت 51میلیون و 860هزار قطعه فعال می باشد.
7390*3013
خبرنگار: گیتی سیمیاری **انتشار دهنده:رضا اولادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.