فاطمه محمدبیگی روز پنجشنبه در دیدار با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین افزود: برای تقویت اقتصاد در حوزه فرهنگ می‌توان بازارچه‌هایی را داخل شهرها و حاشیه آزادراه‌ها برپا کرد و یا با احداث شهرک هنری، آثار هنری و سوغات منطقه را در معرض دید و عرضه مسافرانی که از استان عبور می‌کنند، قرار داد.

وی اظهار داشت: جلسات شورای فرهنگ عمومی استان که به ریاست نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین تشکیل می‌شود نیز بسیار حایز اهمیت بوده تا جایی که باید برروی این مساله فرهنگی سرمایه‌گذاری لازم صورت پذیرد چرا که این شورا رصدخانه فرهنگی و سرمایه اجتماعی و پژوهش برای سند توسعه فرهنگی را تشکیل می‌دهد.

نماینده منتخب مردم قزوین در مجلس یازدهم به اعتبارات فرهنگی و زیرساخت‌های موجود در این رابطه اشاره و یادآور شد: هریک از معاونان و مسوولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در ذیل مسوولیت‌های خود گزارشی از وضعیت موجود، ظرفیت، پروژه و نیروهای انسانی را آماده کنند تا در مجمع نمایندگان استان مطرح و همسو با یکدیگر آن را پیگیری کنیم.

محمدبیگی، راهکار برون رفت از کسری بودجه و اعتبارات کشور را استفاده از سرمایه‌های بخش خصوصی و برپایی نشست‌های مردمی، برگزاری مناقصه به منظور برقراری عدالت در حوزه قراردادهای دولتی با همکاری بخش خصوصی در ساخت طرح‌های مختلف عنوان کرد و گفت: در این زمینه نباید تنها منتظر اعتبارات محدود دولتی بود.

وی، یکی از مولفه‌ها و ویژگی‌های مهم فرهنگ قزوین را عفاف و حجاب دانست و اظهار داشت: جا دارد یک کارگروه ویژه در این رابطه از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین تشکیل شود چرا که قزوین ظرفیت برپایی پایتخت مد و لباس ایرانی - اسلامی را دارد.

به گفته وی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین همچنین باید ارتباط خود را با جهاد دانشگاهی، دانشگاه بین‌المللی امام و مرکز آینده پژوهی آن، حوزه علمیه، آموزش و پرورش و پارک علم و فناوری را به منظور اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری مشترک تقویت ببخشد.

این نماینده منتخب مجلس اضافه کرد: سهم کودکان در دنیای فرهنگ متاسفانه بسیار ضعیف است و به همین خاطر تشکیل یک کارگروه ویژه هنر کودکان می تواند بسیار راهگشا و مفید باشد.

به دنبال برنامه‌های فرهنگی هنری به صورت جهشی و جهادی هستیم

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین نیز در این دیدار گفت: در سال جهش تولید که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده، در پی انجام برنامه‌های فرهنگی و هنری به صورت جهادی هستیم تا بتوانیم با ایجاد بازارچه‌های فرهنگی و هنری، گذر فرهنگ و هنر، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، اقتصاد فرهنگ را در استان توسعه و سبب تحقق شعار سال در این زمینه شویم.

محمدحسین اسماعیلی با تقدیر از فعالان فرهنگی و هنری استان که از آغاز بحران ویروس کرونا تاکنون با تولیدات فرهنگی خود در کنار مردم بودند، افزود: البته در کنار این موضوع خسارت‌هایی که به اصحاب فرهنگ و هنر و صنوف فرهنگی وارد شد نیز جای تامل دارد و ما به طور جدی پیگیر این موضوع هستیم تا بتوانیم به کمک دولت بخشی از ضرر و زیان وارد شده را جبران کنیم.

به گفته وی، از زمان آغاز شیوع این ویروس تاکنون بیش از هفت هزار تولید محتوا در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری در استان صورت گرفته که در فضای مجازی شاهد انتشار آنها بوده‌ایم.

این مسوول فرهنگی ادامه داد: در استان قزوین با توجه به پیشینه غنی تاریخی و هویت فرهنگی آن و همچنین ظرفیت‌های موجود، باید بتوانیم یک مرجع فرهنگی ایجاد کنیم و برای انجام این کار در گام نخست معرفی فرهنگ غنی منطقه باید در دستور کار قرار گیرد.

اسماعیلی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا یک سند توسعه فرهنگی برای استان تنظیم کنیم، افزود: برای این کار باید رصدخانه فرهنگی و سرمایه اجتماعی داشته باشیم و این موضوع را در نشست شورای فرهنگ عمومی و برنامه‌ریزی استان و همچنین شورای پژوهش پیگیری کرده و آن را نیز مصوب کرده‌ایم و امیدواریم امسال و با آغاز طرح که یک کار زیرساختی در حوزه فرهنگ است بتوانیم چشم انداز سال های بعد را تا حدود زیادی مشخص کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین، توجه به زیرساخت‌های فرهنگی را مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: برای انجام هر فعالیت فرهنگی به طور حتم نیازمند زیرساخت و بسترهای مناسب آن هستیم و در حالی که این استان، به ویژه شهر قزوین به لحاظ زیرساخت‌های فرهنگی از جمله سالن تئاتر، سینما، پردیس‌های هنری و گالری مکانی برای تمرین هنرمندان و فضایی برای برگزاری نمایشگاه‌ها به شدت با مشکل روبرو است افزایش اعتبارات فرهنگی در آینده می تواند کمک حال ما باشد.

وی، واگذاری امور فرهنگی به هنرمندان را یادآور شد و تصریح کرد: بستر انجام این کار انجمن‌ها، تشکل‌ها و سمن‌ها هستند و امسال نیز بنا داریم تا به صورت جهشی و جهادی نسبت به انجام این امور اقدام کنیم و برای این منظور با شهرداری و شورای شهر قزوین جلساتی را در زمینه ایجاد بازارچه‌های فرهنگی و هنری، گذر فرهنگ و هنر، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی اقتصاد فرهنگ استان نیز داشته‌ایم.

اسماعیلی اضافه کرد: برنامه‌های گوناگونی را امسال و سال‌های بعد در راستای معرفی استان و شهر قزوین داریم که از جمله آن می‌توان به جشنواره ملی فیلم یادگار در حوزه میراث تاریخی و فرهنگی، جایزه ملی عارف در حوزه تصنیف و ترانه‌های ایرانی، همایش نسیم شمال سید اشرف‌الدین حسینی، جشنواره ملی رسانه‌های دیجیتال رضوی، دوسالانه خوشنویسی، نشان دبیر سیاقی در حوزه زبان و ادبیات فارسی و ده‌ها برنامه دیگر اشاره کرد و البته در این راه نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های ذیربط نیز هستیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.