یوسف درخشان روز سه شنبه با اعلام این خبر اظهار داشت: این طرح  با استفاده از یارانه آزاد سازی سموم طرح پیش آگاهی و تعیین مدل برای آفات کرم خوشه خوار انگور، مگس زیتون، کرم خراط گردو ، کرمانیای پسته اجرا می شود .

به کفته وی برای اجرای این طرح  ۷۹۰ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

درخشان خاطر نشان ساخت: در همین راستا؛عقد قرداد با ۴ کلینیک گیاهپزشکی و با بکار گیری هشت کارشناس گیاهپزشک از بیستم اسفند ماه سال جاری آغاز و تا پایان شهریورماه سال آینده  ادامه خواهد یافت .

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان قز وین در ادامه گفت : در این طرح  عوامل خسارتزای گیاهی ۱۷۰۰ هکتار  گندم ، ۸۰۰ هکتار زیتون ، ۵۰۰ هکتار انگور ،۴۰۰ هکتار پسته و ۱۰۰ هکتار گردو تحت نظارت و اجرای مدیریت تلفیقی آفات قرار می گیرد.

درخشان افزود : همچنین با استفاده از دیتالاکر به همراه تله های فرمونی و تعیین  GDD یا درجه حرارت موثر روزانه نسبت به تعیین مدل پیش آگاهی برای ۴ آفت مهم استان ( خوشه خوار انگور، مگس زیتون ، کرم خراط و کرمانیای پسته ) وبا استفاده از آخرین یافته های تحقیقاتی اجرا خواهد شد.

وی هدف از اجرای این طرح را ؛ تعیین مدل پیش آگاهی برای مگس زیتون و کرم خراط و راستی آزمایی مدل های قبلی خوشه خوار انگور و کرمانیای پسته ذکرکرد و گفت : در این طرح می توان  بهترین زمان سمپاشی با بررسی بیولوژی آفت و اطلاع رسانی حداقل یک هفته از قبل به باغداران جهت کنترل آفت بررسی می شود.

به گفته درخشان با اجرای این طرح از سمپاشی های بی مورد  و مصرف بی رویه آفت کش ها جلوگیری می شود.

وی تاکیدکرد: پیش آگاهی ؛ پایه و اساس مدیریت تلفیقی آفات و تولید پایدار است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.