با نزدیک شدن به موعد برگزاری یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، فضای کشور و به دنبال آن استان قزوین متاثر از این رخداد مهم سیاسی شده است.

در انتخابات این دوره  ۱۲۹ نامزد در استان قزوین از سه حوزه انتخابیه شامل قزوین-آبیک-البرز، بوئین زهرا-آوج و تاکستان برای کسب چهار کرسی مجلس شورای اسلامی با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

نزدیک شدن به زمان این رخداد بهانه خوبی برای مروری اجمالی به انتخابات برگزار شده در استان قزوین است.

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی دوم اسفند ماه امسال در حالی برگزار می شود که مردم قزوین پس از استان شدن در سال ۱۳۷۵ در ۱۸ دوره انتخابات شامل پنج دوره مجلس شورای اسلامی، ۲ دوره مجلس خبرگان رهبری، پنج دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و۶ دوره ریاست جمهوری بر پای صندوق های رای حاضر شده اند.

انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و ثبت بالاترین مشارکت مردم قزوین

بالاترین میزان مشارکت قزوینی ها در انتخابات از سال ۷۶ و پس از استان شدن با ۹۲ درصد مربوط به دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و پایین ترین میزان مشارکت آنان نیز با ۵۲ درصد به سومین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۷۷ بازمی گردد.

هفتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۷۶ نخستین حضور شهروندان قزوینی بر پر صندوق های رای پس از استان شدن بود.

مشارکت قزوینی ها در این دوره از انتخابات ۸۶ درصد بود و از ۵۷۷ هزار و ۴۳۲ واجد شرایط رای دهی، ۴۹۷ هزار و ۹۶۱ تن از شهروندان این استان پای صندوق های رای حضور یافتند.

دومین تجربه شهروندان قزوینی پس از استان شدن در عرصه انتخابات مربوط به سومین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در آبان ماه سال ۷۷ بود.

۶۱۷ هزار و ۹۲۰ نفر از قزوینی ها برای رای دهی در این انتخابات واجد شرایط بودند که از این تعداد ۳۲۴ هزار و هشت نفر بر پای صندوق های رای حاضر شده و مشارکت ۵۲.۴۴ درصدی را رقم زدند.

شهروندان قزوینی سومین حضور خود در انتخابات را پس از استان شدند در نخستین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که بیستمین انتخابات پس از پیروزی انقلاب اسلامی بود، تجربه کردند.

۵۲۹ هزار و ۶۳۳ واجد شرایط رای دهی، ۴۴۴ هزار و ۳۸۰ نفر پای صندوق های رای حاضر شده و آرای خود را به صندوق ها ریختند که به معنای مشارکت ۸۴ درصدی شهروندان این استان در این دوره از انتخابات بود.

ششمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی با مشارکت ۷۰ درصدی مردم قزوین همراه بود، در این دوره از انتخابات ۶۲۲ هزار و ۸۴۰ نفر واجد شرایط رای دهی بودند که از این تعداد ۴۳۸ هزار و ۴۰۷ تن پای صندوق های رای حاضر شدند.

در هشتمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۸۰ تعداد واجدین رای دهی در استان قزوین ۶۳۹ هزار و ۹۹۰ نفر بود که از این میزان ۵۰۰ هزار و ۹۰۷ نفر معادل ۷۸ درصد واجدین شرایط آرای خود را به صندوق ها ریختند.

دومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۳۸۱ با مشارکت ۵۵ درصدی مردم قزوین همراه بود، این در حالی بود که مشارکت شهروندان قزوینی در نخستین دوره انتخابات شوراها ۸۴ درصد بود.

در این انتخابات ۷۱۸ هزار و ۸۰۰ تن از شهروندان قزوینی واجد شرایط رای دهی شناخته شدند که از این تعداد ۳۹۵ هزار و ۷۵۸ نفر رای دادند. 

۵۴ درصد پایین ترین و  ۷۰ بالاترین میزان مشارکت قزوینی ها در انتخابات های مجلس

در هفتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی تعداد واجدین شرایط رای دهی در قزوین به ۷۵۳ هزار و ۹۱ نفر رسید که از این تعداد ۴۱۳ هزار و ۳۴۷ نفر پای صندوق های رای حضور یافتند که معادل ۵۵ درصد مشارکت بود.

۵۲۱ هزار و ۷۸۸ نفر از مردم استان قزوین در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی حضور یافتند، در شرایطی که واجدین شرایط رای دهی در این انتخابات ۷۵۳ هزار و ۷۲۹ نفر بود و به این ترتیب مشارکت قزوینی در این انتخابات ۶۹ درصد ثبت شد.

البته این دوره از انتخابات به دور دوم کشیده شد که در این دور ۵۰۵ هزار و ۲۸۴ تن پای صندوق های رای حضور یافته که معادل ۶۷ درصد مشارکت بود.

واجدین شرایط در استان قزوین برای حضور در سومین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و چهارمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری که به شکل همزمان در سال ۸۵ برگزار شد ۷۵۰ هزار و ۱۵۸ نفر اعلام شد و با حضور ۵۳۲ هزار و ۴۱۸ نفر در انتخابات شوراها و ۵۳۴ هزار و ۱۴ نفر در انتخابات خبرگان میزان مشارکت قزوینی ها در این ۲ انتخابات به ترتبیب ۷۱ و ۷۱.۱۹ درصد به ثبت رسید.

۳۸۹ هزار و ۳۵۸ نفر از شهروندان قزوینی در هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که سال ۸۴ برگزار شد پای صندوق های رای حضور پیدا کردند.

میزان واجدان شرایط رای دهی در این انتخابات ۷۱۵ هزار و ۲۵۱ نفر بود و در نهایت میزان مشارکت شهروندان قزوینی در این انتخابات ۵۴.۴۳ درصد به ثبت رسید که در مقابل انتخابات مجلس ششم با 70 درصد به عنوان بالاترین میزان مشارکت، کم ترین میزان مشارکت قزوینی ها در انتخابات های مربوط به مجلس بوده است.

در دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز که در سال ۸۸ برگزار شد، ۶۹۲ هزار و ۳۵۵ نفر معادل ۹۲.۴۱ درصد از شهروندان قزوینی پای صندوق های رای رفتند.

تعداد واجدین شرایط رای دهی در این انتخابات ۷۴۹ هزار و ۲۰۵ نفر بود.
در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز ۷۶۷ هزار و ۸۴۵ نفر از مردم استان قزوین واجد شرایط رای دهی بودند که از این تعداد ۵۲۴ هزار و ۱۰۰ نفر پای صندوق های رای حاضر شده و مشارکت ۶۸.۲۵ درصدی را رقم زدند.

۸۱۸ هزار و ۹۳۰ نفر از جمعیت استان قزوین واجد شرایط حضور در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری سال ۹۲ بودند، از این تعداد ۶۵۲ هزار و ۸۰ نفر پای صندوق های رای حضور یافتند که معادل مشارکت ۷۹.۶۲ درصد از رای دهندگان بود.

میزان مشارکت مردم استان قزوین در انتخابات بعدی که دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود ۶۱ درصد به ثبت رسید.

مشارکت ۶۱ درصدی قزوینی در آخرین انتخابات برگزار شده مجلس (دور دهم)

در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی که نهم اسفند سال ۹۴ برگزار شد، ۶۱ درصد مردم استان در پای صندوق های رای حاضر شدند.

در این دوره از انتخابات ۸۸۷ هزار و ۱۶۵ نفر از مردم استان قزوین واجد شرایط رای دهی بودند که از این تعداد ۵۳۶ هزار و ۹۵۰ نفر در انتخابات مشارکت کردند.

در آخرین انتخابات برگزار شده ( دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا) نیز ۸۰ درصد واجدین شرای طراهی دهی در استان قزوین به چپپای صندوق های رای رفتند.

واجدین شرایط راهی دهی در این انتخابات ۸۸۸ هزار و ۲۷۸ نفر بود که از این تعداد ۷۰۷ هزار و ۱۰۰ نفر پای صندوق های رای رفتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.