مریم بیدخام روز سه‌شنبه در پنجمین نشست هیات اندیشه ورز که با دستور کار ضرورت پژوهش و نیاز سنجی از شهروندان در خصوص نشاط اجتماعی برگزار شد،گفت: افزایش اختلالات روانی، افسردگی، تنبلی اجتماعی، آمار بالای خشونت در هر جامعه ای نشان از عدم پویایی و نشاط اجتماعی است.

وی اضافه کرد: زمانی که مردم جامعه از نشاط اجتماعی برخوردار باشند وفاق، همبستگی، تعلق اجتماعی، تعاملات اجتماعی مطلوب، رضایت از زندگی و سلامت روانی و اجتماعی افراد افزایش یافته و به موازات آن آسیب‌های اجتماعی نیز کاهش می‌یابد.

بیدخام با بیان اینکه نشاط اجتماعی مشارکت و مسئولیت پذیری در میان مردم را بیشتر می‌کند،اظهار داشت: با توجه به اینکه بین نشاط اجتماعی و سلامت اجتماعی یک رابطه‌ دو سویه برقرار است، بنابراین افرادی که از سلامت جسمی و روانی برخوردارن، احساس شادمانی بیشتری می کنند و کمتر بیمار می شوند.

مدیرکل امور اجتماعی فرهنگی استانداری قزوین در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ایجاد نشاط تک بعدی نیست و مجموعه‌ای از عوامل را نیاز دارد،گفت: باید بپذیریم که یکی از نیازهای بشر امروزی نشاط اجتماعی است که در راستای تقویت آن، امنیت اجتماعی نیز افزایش پیدا می‌کند.

بیدخام تصریح کرد: نشاط واقعی به این بستگی دارد که انسان نیازهای درونی خود را از طریقی که جامعه و هنجارهای معمول آن می‌پذیرد برآورده سازند و این احساس مثبت و شادمانی کاملا درونی بوده هر کسی باید در زندگی شخصی و اجتماعی خود تجربه کند.

این مسئول به تبیین نشاط اجتماعی در دین اسلام پرداخت و گفت: زندگی بانشاط نعمت و رحمت خداست و اسلام همواره به زدودن اندوه از دل افراد مومن سفارش می کند و حتی در گذشته نیاکان ما با بهره گرفتن از ظرفیت مناسبت‌های مذهبی و اعیاد برای ارتقای سلامت روان جشن می‌گرفتند.

بیدخام اظهار داشت: با توجه به وضعیت موجود باید بتوانیم در چارچوب قوانین، شئونات اسلامی و عرف حاکم بر جامعه شاد زندگی کردن را به مردم آموزش دهیم و انتظار می‌رود با نهادینه کردن شادی و نشاط در بین شهروندان پویایی و امید به آینده در جامعه گسترش یافته و بستر لازم برای توسعه و پیشرفت همه جانبه فراهم شود.

وی با بیان اینکه مناسبت‌های شاد نیز همانند ایام سوگواری نیز نیازمند برنامه‌ریزی هستند، خاطرنشان کرد: هم اکنون پژوهشی در حوزه نشاط اجتماعی در دستور کار قرار دارد و در نظر داریم با روشهای مردم شناسی، سنجش نظر خبرگان و بهره گرفتن از مولفه های مذهبی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، اوقات فراغت، رضایت مردم و رفاه و امنیت، راهکارهای تقویت نشاط در جامعه را پیدا کنیم.

۹۹۲۵*3013

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.