اعضای شورای اسلامی شهر قزوین پس از انتخابات پرحاشیه سرپرست شهرداری که منجر به حواشی زیادی شد، این بار در انتخاب اعضای کمیسیون‌ها نیز دچار اختلاف نظر شده‌اند.
در سومین نشست شامگاه شنبه که به همین منظور برگزار شد، چهار تن از اعضا شامل سیده منیره قوامی، محسن حق شناس، احد چگینی و فرج الله فصیحی رامندی صحن علنی را ترک کرده و انتخابات باز هم بی‌نتیجه ماند.

 این نشست که پس از دو بار جلسات غیرعلنی اینبار با حضور خبرنگاران برگزار شد با بحث‌های نسبتا تند و اختلاف نظرهای زیادی همراه بود.

اعضای شورا که در جلسات قبلی در خصوص اعضای برخی از کمیسیون‌ها به نتیجه رسیده بودند امشب قرار بود در خصوص اعضای دو کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری و املاک و مستغلات رای گیری کنند که ابتدا با خروج سه تن از اعضا و در نهایت فصیحی رامندی باز هم بی نتیجه ماند.

در ابتدای نشست، اعضای شورا هرکدام در واکنش به حواشی به وجود آمده در نشست‌های پیشین به دنبال اختلاف بر سر انتخاب سرپرست شهرداری و سپس هیات رییسه شورا اظهار نظر کردند.
روند انتخاب اعضای کمیسیون‌های شورا مورد پذیرش نیست

 قوامی عضو اصلاح طلب و سخنگوی سال گذشته شورا که چندی پیش نسبت به غیرعلنی بودن جلسات اخیر شورا و همچنین انتخاب سرپرست شهرداری انتقادات تند و تیزی در رسانه‌ها داشت در این نشست گفت: انتخاب اعضای کمیسیون‌ها هم همان ادامه انتخاب سرپرست شهرداری است که با آن مخالف هستم.

وی افزود: پیش از این در انتخاب هیات رییسه هم عده‌ای از اعضای شورا تلاش کردند که به من بفهمانند مصاحبه‌ام با رسانه‌ها در خصوص انتخابات هیات رییسه شورا، سرپرست شهرداری و غیرعلنی برگزار شدن جلسات شورا نباید انجام می‌شد.
اختلاف نظر بین اعضای شورا امری طبیعی است

زهرا یوسفی دیگر عضو اصلاح طلب شورای اسلامی شهر قزوین با طبیعی خواندن اختلاف نظرها، گفت:اقلیت اصولگرای حاضر در شورای پنجم می‌داند که لیست شش نفره امید در رای گیری‌ها اکثریت آرا را دارد اما در همین شرایط ما هیچگاه وارد فضای سیاسی نشدیم.

وی اضافه کرد: اینکه جناح اقلیت شورا بگوید دامنه اختلاف یکی از اعضای فراکسیون اکثریت به تمام شهر کشیده شده بزرگنمایی کرده و اگر طرف مقابل مدعی است که بین جناح اکثریت اختلاف وجود دارد، دلیل ورودش به این اختلاف را تشریح کند.

این عضو اصلاح طلب شورا اضافه کرد: جناح اصولگرای شورا نمی‌تواند گرایش یکی از اکثریت را به سمت خود پیراهن عثمان کرده و به رسانه‌ها و شهروندان القا کند اکثریت شورا در اختلاف قرار دارند.

یوسفی افزود: اگر سه جلسه گذشته و ما هنوز نتوانسته‌ایم کمیسیون‌ها را معین کنیم برای احترام به اقلیت است تا در فضای آرام تصمیم گیری کنیم.
تصمیم گیری شورا بر مبنای اخلاق و رفاقت باشد

فرج الله فصیحی رامندی عضو اصولگرای شورای شهر نیز در بیانات خود گفت: من که بی برنامگی جناح اکثریت شورا را سرزنش کرده ام امروز متهم به بزرگنمایی مسایل داخل شورا شده ام.

 وی افزود: به عنوان عضو شورا می‌خواهم بر مبنای اصول صحیح و اخلاق، تفاهم و رفاقت و همکاری در مجموعه شورا تصمیم گیری شود اما ظاهرا این خواسته عملیاتی نیست و احساس می کنم بر مبنای یک اصول و قاعده مستمر و قانونمند پیش نمی رود.

فصیحی رامندی ادامه داد: وقتی در این رای گیری ذی مدخل نیستم تصمیمی هم نمی‌گیرم.

تغییرات در کمیسیون‌های شورا امری لازم است

مهدیه سادات قافله باشی عضو اصلاح طلب شورای اسلامی شهر قزوین نیز در این نشست با بیان اینکه ما خادم مردم هستیم و قرار است به همه شهروندان خدمت رسانی کنیم، گفت: صحبت کردن از اقلیت و اکثریت در شروع سال سوم شورای پنجم دور از انصاف است و  همه ما فارغ از نگاه‌های جناحی برای شهر تصمیم می‌گیریم.

وی اضافه کرد: کمیسیون‌ها فقط برای کمک به شورا تشکیل می‌شوند وگرنه تمام تصمیمات بر اساس نظر شورا انجام خواهد شد.

قافله باشی ادامه داد: تغییرات در کمیسیون‌ها امری لازم بوده و  در اصل، گردش اعضای کمیسیون‌ها یک خون تازه به رگ شورا می‌دمد.
اختلافات داخلی شورا یقینا به زیان مردم تمام می‌شود

محسن حق شناس دیگر عضو اصولگرای شورای اسلامی شهر قزوین نیز گفت: من نه مخالف رای گیری و نه موافق آن هستم اما نمی‌خواهم در زمین اکثریت شورا بازی کنم.

وی اضافه کرد: همانطور که یوسفی عضو اصلاح طلب شورا گفتند هیچ اختلافی بین اعضای جناح اکثریت نیست و با نبود من و فصیحی اعضای اصولگرای شورا در رای گیری اتفاقی نمی افتد.

حق شناس ادامه داد: تاکنون اکثریت شورا هر تصمیمی گرفته همیشه به عنوان یک عضو به آن احترام گذاشته ام اما اختلافات داخلی یقینا به زیان مردم تمام می‌شود.

وی افزود: اختلاف داخل اکثریت شورا باید برای رسیدن به شهری بدون اختلاف حل شود وگرنه ضرر آن متوجه همه اعضا خواهد بود.
ناسالم خواندن رویه رای گیری‌های شورا غیرمنصفانه است

سعید دقیقی دیگر عضو جناح اکثریت شورا نیز گفت:نگاه هیچ کدام از اعضای شورا تشکیل جلسات به صورت غیرعلنی نبوده اما در برخی موضوعات با تشخیص رییس شورا این نشست‌ها بدون حضور خبرنگاران برگزار شده که مورد احترام ما هستند.

 وی اضافه کرد: اگرچه ممکن است ما با یک گرایش سیاسی وارد شورا شده باشیم اما همیشه نگاه فراگیر داشته ایم و هیچ گاه سیاسی عمل نکرده ایم.

دقیقی ادامه داد: با همه احترامی که برای فصیحی عضو اصولگرای شورا قایل هستم اما اینکه می‌گویند رویه رای گیری‌ها سالم نیست غیر منصفانه است.

وی ادامه داد: در موضوع مربوط به انتخاب هیات رییسه شورا، سخنگوی شورای شهر باید بیان کننده نظرات مجموعه شورای شهر باشد نه اینکه از طرف خود به رسانه ها سخنی بگوید از این رو از سخنگوی جدید شورا نیز انتظار می‌رود این موضوع را رعایت کند.
چرا چرخش مدیریت‌ها در انتخاب ریاست شورا رقم نخورد؟

پس از اظهارات چند تن از اعضای شورا قوامی در واکنش به سخنان آنها افزود: عده ای از اعضای شورا در انتخاب کمیسیون‌ها معتقد به چرخش افکار هستند اما اگر اینطور است چرا این چرخش افکار و تغییر مدیریت‌ها را در انتخاب ریاست شورا و تغییر آن از داودی به فصیحی ندیدیم.

وی اضافه کرد: اگر شورا در دو سال گذشته خود عملکرد مطلوبی داشته است از اعضای اصولگرا تشکر می‌کنیم که به اعضای اکثریت اصلاح طلب احترام گذاشتند.

قوامی با بیان اینکه مشکل ما در این خصوص ریشه دار بوده و به راحتی حل نمی شود، گفت: سابقه خانوادگی من کاملا مشخص است و در خصوص انتخاب نامناسب سرپرست شهرداری حق را گفته ام چون معتقدم آقای درافشانی سرپرست فعلی شهرداری نمی‌تواند شهرداری را آنگونه که باید اداره کند و آینده این را نشان خواهد داد.
اختلاف نظر بین اعضای اکثریت اصلاح طلب شورا بزرگنمایی می‌شود

مهدی عبدالرزاقی دیگر عضو اصلاح طلب شورا نیز گفت: هرکه در کمیسیون‌ها رای بیاورد، همه ۹ نفر به عنوان نماینده شهروندان باید آن را پذیرفته و برای منافع مردم تلاش کنند.

وی با بیان اینکه اعضای اقلیت اصولگرای شورا اختلاف نظر بین اعضای اکثریت اصلاح طلب شورا را بزرگنمایی می‌کنند، افزود: در ابتدای سال سوم دوره شورای چهارم هم، جناح اکثریت یعنی اصولگرایان بر آتش تفرقه دمیده و دو کاندیدا برای ریاست معرفی کردند اما اعضای مستقل هم که همسو با اکثریت نبودند در رای گیری شرکت کردند.

عبدالرزاقی افزود: اصلاح طلبان در شورا اگرچه با ۶ نفر اکثریت را دارند اما فقط چهار مدیر شهرداری از جناح آنها به مدیریت شهری وارد شده اند و بقیه از مدیران قبلی هستند که به خاطر تخصصشان باقی مانده‌ و خدماتشان مورد تقدیر است.

واگذاری دو کمیسیون سوسکی به اقلیت شورا

فصیحی رامندی پس از این سخنان عبدالرزاقی گفت: تلاش می‌کنم با رعایت شان جلسه به آنچه معتقدم بپردازم اما مثال‌هایی می‌زنید که قیاس مع الفارق است، در شورای چهارم دو نفر از یک جریان کاندید بودند و تعداد رای یکی از اعضا،  یک یا دو نفر بیشتر شد اما هرچه بود قبل از آن اعضا به همدیگر بد و بیراه نمی‌گفتند.

وی گفت: من هیچ حساسیتی روی اینکه کدام یک از اعضای شورا به ریاست کمیسیون‌ها درآید ندارم اما در جریانی که اخلاق رعایت نشده وارد نمی‌شوم.

فصیحی افزود: مگر یادتان نیست سال قبل نیز گفتید کمیسیون‌ها را بچینیم و دو کمیسیون سوسکی را هم به اقلیت شورا بدهیم.

پس از ابراز این الفاظ از سوی فصیحی، یوسفی و عبدالرزاقی نسبت به آن واکنش تند نشان داده و گفتند اگر هرکدام از اعضای شورا چنین الفاظ ناپسندی را به زبان آورده معرفی کنید.

برگشت به اختلافات گذشته، فضای کار شورا را دشوارتر می‌کند

رییس شورای اسلامی شهر قزوین نیز گفت: اشاره کردن و برگشتن به اختلافات گذشته فضای کار شورا را به سمتی دیگر می‌برد و ادامه کار را دشوارتر خواهد کرد.

حکمت الله داودی افزود: شورای شهر بدون هیچ حد و مرزی در خدمت همه شهروندان است و ما وظیفه داریم برای خدمت رسانی به همه شهروندان به بهترین نحو تلاش کنیم.

داودی افزود:طرح این موضوع که رویه انتخاب کمیسیون‌ها غیر اخلاقی بوده، عجیب است.

پس از این سخنان از سوی اعضا، با اعلام ریاست شورا برای رای گیری در خصوص انتخاب اعضای کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری، قوامی که خود به عنوان یکی از اعضای آن معرفی شده بود صحن جلسه را ترک کرد و به دنبال او حق شناس و چگینی نیز جلسه را ترک نمودند.

ادامه جلسه با ۶ عضو دیگر شامل پنج عضو موافق تغییرات کمیسیون‌ها و یک عضو اصولگرای شورا ادامه یافت که او هم اعلام کرد رای نمی‌دهم اما پیشنهاد داد برای تالیف قلوب و ایجاد تفاهم، کمیسیون‌ها بدون تغییر به همان شکل قبلی باقی بماند.

در همین اوضاع که سه تن از اعضا جلسه را ترک کرده و بحث‌های دو طرفه ادامه داشت،  عبدالرزاقی عضو اصلاح طلب شورا خطاب به فصیحی عضو اصولگرا گفت: چرا در شورای چهارم عباس ظاهری را بعد از سابقه طولانی از ریاست شورا حذف کردید آنگاه الان پیشنهاد تغییر ندادن ترکیب کمیسیون‌ها را مطرح می‌کنید؟

قافله باشی نیز گفت:ما در انتخاب رییس شورا سه نامزد داشتیم که آقای داودی با پنج رای و آن دو نامزد دیگر هرکدام دو رای آوردند.

 وی با بیان اینکه رایم به آقای داودی بنا بر تجربه بود، گفت:اینکه بگوییم رای رییس شورا با دو رای زیر سوال رفته عین بی اخلاقی است و یا اینکه کمیسیونها را سوسکی تلقی کردن مناسب شان شورا نیست.

قافله باشی خطاب به فصیحی رامندی گفت:ما قسم خورده ایم حافظ رای مردم باشیم و این سخن درست نیست، کمیسیون مالی و اقتصادی که شما بر آن ریاست داشتید کمیسیون کوچک و بی اهمیتی نبوده است.

 این عضو شورا افزود:ممانعت از رای گیری برای کمیسیون‌ها در سومین جلسه درست نیست و اصلا عضویت در کمیسیون‌ها چه ارزشی دارد که اینهمه وقت خود را درگیر آن کنیم.

در همین وضعیت که مشخص نبود فصیحی رامندی بالاخره در جلسه می‌ماند یا همچون دیگر اعضا صحن را ترک می‌کند یوسفی خطاب به وی گفت:آیا در کمیسیون ها قرار است منافعی حفظ شود که برخی از اعضای شورا چنین رفتار می‌کنند و چرا وقتی سال گذشته کمیسیون‌ها تغییر کرد شما  دنبال تلطیف فضا نبودید.

در بین این بحثهای دوطرفه، رییس شورا نسبت به زمان طولانی و معطل ماندن انتخابات کمیسیون‌ها هشدار داد که در نتیجه فصیحی رامندی برای صحبت با اعضای خارج شده شورا به بیرون رفت.
وی پس از یک ربع در بازگشت اعلام کرد که در رای گیری شرکت نمی‌کند و به این ترتیب جلسه با پنج عضو حاضر از رسمیت خارج شد.

در همین حین عبدالرزاقی در واکنش به خروج فصیحی رامندی خطاب به خبرنگاران گفت: این موضوع در دو جلسه غیر علنی گذشته شورا هم تکرار شده و ما در جلسات بعدی نیز در صورت تکرار این حرکت باز هم بر رای خود باقی خواهیم ماند.

۷۳۸۸*۶۱۰۱

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.