مشاور طرح ساماندهی سبزه‌میدان قزوین گفت: اگر فضای اقتصادی ایجاد نکنیم نمی‌توانیم از گردشگری درآمد داشته باشیم، با داشتن مراکز تاریخی و گردشگری پراکنده نمی‌توانیم گردشگر را جذب کنیم بلکه نیاز است یک سامانه یکپارچه به گردشگر ارائه دهیم.

به گزارش ایسنا منطقه قزوین، مهدی مجابی، مشاور طرح ساماندهی سبزه‌میدان قزوین در صحن علنی شورای شهر قزوین که شب گذشته برگزار شد، تصریح کرد: در این طرح مسیر گردشگری قزوین از دروازه درب کوشک تا امامزاده حسین (ع) و گذر آقاکبیر در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به طرح بازآفرینی سبزه‌میدان، افزود: ترمیم و حفاظت آثار تاریخی در تمام دنیا رایج است، در بسیاری از کشورهای غربی از جمله انگلستان با ترمیم و تجهیز آثار تاریخی از آن‌ها مخارج کلانی برداشت می‌کنند.

مشاور طرح ساماندهی سبزه‌میدان اظهار کرد: برخلاف ما کشورهای دیگر این موضوع را جدی گرفته و دانشجویان و متخصصان زیادی وارد این عرصه شدند و سرمایه‌گذاری فراوانی انجام دادند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر طرح بازنمایی سبزه‌میدان در حال مطالعه است در واقع مطالعه، طراحی و بازپیرایی به‌موازات هم پیش می‌رود؛ این طرح ویژگی‌هایی دارد که با طرح‌های جهانی قابل‌مقایسه است.

مجابی خاطرنشان کرد: در اجرای طرح مسائل زیادی از جمله مسائل سیاسی، اقتصادی، میراث فرهنگی، حفظ آثار باستانی، شهرسازی مطرح است که نشان می‌دهد این طرح چند بعدی است و نمی‌توان گفت صرفاً پروژه عمرانی و ساخت‌وساز است.

وی بیان کرد: در این طرح دانشجویان، دانشمندان و تکنولوژی‌های جدید وارد می‌شوند، این طرح یک سطحی و فقط پروژه سبزه‌میدان نیست بلکه چند سطحی است و انواع سطوح اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی ازجمله سطح مرکز شهر قزوین، سطح پروژه فرهنگی تاریخی شهر، سطح ارتقا شهرنشینی را در برمی‌گیرد.

مشاور طرح ساماندهی سبزه‌میدان اظهار کرد: اگر بخواهیم در یک پروژه همه سطوح را در نظر بگیریم حتماً سقوط خواهیم کرد و صلاح نیست که همه مسائل را یکجا مطرح کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بهترین راهی که پیشنهاد شده این است که از مکان‌های استراتژیک به‌صورت عملیاتی شروع کنیم تا با نتایج موفق روبه‌رو شویم و نتایج را به مردم ارائه دهیم.

مجابی یادآور شد: یکی از بخش‌های مهم این طرح مراکز فرهنگی تاریخی است که مهم‌ترین آن بازار است، محور خیابان شهدا، دولت‌خانه و ساختار شهری که پیاده و سواره در آن حضور دارند نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: این‌ها باید طوری طراحی شوند که مخل یکدیگر نباشند و ساختاری که طراحی می‌شود باید به ارتقا اقتصاد کمک کند.

مشاور طرح ساماندهی سبزه‌میدان تأکید کرد: این طرح کمک می‌کند که شهروندان ما در مرکز شهر یک تنفس و محل تجمع داشته باشند.

وی بیان کرد: در بحث گردشگری اگر فضای اقتصادی ایجاد نکنیم نمی‌توانیم از گردشگری درآمد داشته باشیم، با داشتن مراکز تاریخی و گردشگری پراکنده نمی‌توانیم گردشگر را جذب کنیم بلکه نیاز است یک سامانه یکپارچه به گردشگر ارائه دهیم.

مجابی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین بحث از نظر اقتصادی عمق اقتصادی فضاهاست در حال حاضر عمق اقتصادی این فصل یک ریال است و زمین‌های مخروبه‌ای دارد بنابراین کاربری شهری در این فضاها برای شهرداری از هر چیز دیگری مهم‌تر است.

وی تأکید کرد: همچنین دروازه امامزاده حسین پیدا و حفاری شده است و پیشنهاد می‌شود که دروازه امامزاده حسین (ع) بازسازی و ساخته شود، دروازه و آرامگاه شهدا جزو طرح ساماندهی امامزاده حسین (ع) است که باید هماهنگ شود.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.