دکتر علی چگینی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد اهدای عضو 12 مورد آن مربوط به سال 97 بوده و امسال نیز تاکنون 2 مورد اهدا انجام شده است.
وی اضافه کرد: با رضایت خانواده های این 72 بیمار مرگ مغزی در استان، 114 پیوند کلیه، 22 پیوند قلب، 60 پیوند نسوج و 51 پیوند کبد به بیماران دیگر انجام شد.
چگینی ادامه داد: از سال 86 موضوع اهدای عضو در استان آغاز شده وسال 97 و 93 به ترتیب بیشترین تعداد پیوند اعضا را داشته اند.
وی گفت: در سال های گذشته با استقبال بیشتر و بهتر خانواده های بیماران مرگ مغزی برای اهدای عضو روبرو بوده ایم که ترویج این اقدام خداپسندانه با اطلاع رسانی و فرهنگسازی مناسب در این زمینه صورت گرفته است.
چگینی با بیان اینکه البته تا رسیدن به نقطه مطلوب هنوز فاصله زیادی داریم، خاطرنشان کرد: در حال حاضر نزدیک 50 درصد از خانواده های دارای بیمار مرگ مغزی رضایت به اهدای اعضای بیمار خود به بیماران دیگر می دهند به طوری که در همین سال گذشته از 22 بیمار مرگ مغزی در استان، خانواده 12 نفر با اهدا موافقت کردند.
وی در خصوص تعداد متقاضیان صدور کارت اهدای عضو نیز گفت: در حال حاضر با توجه به راه اندازی سامانه وزارت بهداشت برای ثبت نام از داوطلبان دریافت کارت اهدای عضور، آمار دقیقی از متقاضان قزوینی نداریم اما ماهانه بین 50 تا 60 درخواست صدور کارت در استان انجام می شود.
مسئول واحد پیوند اعضای معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین افزود: داوطلبان اهدای عضو می توانند برای ثبت نام در این اقدام خداپسندانه و انسان دوستانه با مراجعه به سایت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین، نسبت به ثبت نام و دریافت کارت اهدای عضو اقدام کنند.
چگینی افزود: اعضای بدن افراد دچار مرگ مغزی در قزوین در صورت رضایت اولیای دم به بیمارستان امام خمینی(ره) تهران منتقل می شود.
31 اردیبهشت ماه به عنوان روز اهدای عضو نام گذاری شده است.
7388/6012
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.