مدیرکل دفتر امور روستایی استانداری قزوین گفت: ۲۲ درصد جمعیت روستایی استان قزوین زیر خط فقر هستند که با پرداخت ۱۵۸ میلیارد تومان برای ۳۲۳۴ نفر در روستاها شغل ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، اکرم نجفی عصر چهارشنبه در نشست کارگروه تخصصی اشتغال پایدار و توسعه روستایی قزوین که با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در استانداری قزوین برگزار شد،افزود: 97 درصد جمعیت روستایی استان تحت پوشش خدمات دهیاری ها هستند.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین گفت: هشت درصد از دهیاران استان معادل 50 نفر را بانوان تشکیل می دهند.

وی با اشاره به جایگاه روستاها در اقتصاد کشور،خاطرنشان کرد: نقش روستاییان در پیشبرد بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات بسیار مهم و اثرگذار است.

نجفی به اعتبارات تخصیص‌یافته روستاهای قزوین اشاره کرد و گفت: سال گذشته اعتبارات واریزی از محل ارزش افزوده به روستاهای دارای دهیاری استان 724 میلیارد و 347 میلیون و 331 هزار ریال و روستاهای فاقد دهیاری نیز 37 میلیارد و 545 میلیون و 547 هزار ریال بود.

وی، تصویب سند توسعه روستایی به عنوان نخستین استان کشور، به روزرسانی سامانه جامع آمار و اطلاعات روستایی، اتصال دهیاری‌های استان به شبکه دولت، پیگیری و اجرای سیاست‌های اشتغال روستایی در سطح استان و مدیریت توزیع اعتبارات و تسهیلات اشتغال‌زایی روستایی بر اساس اسناد و مطالعات روستاها را بخشی از خدمات انجام شده در حوزه روستاهای استان در یک سال اخیر نام برد.

این مسئول خاطرنشان کرد: ساماندهی پایگاه‌های آتش‌نشانی روستایی، تجهیز سامانه مدیریت پسماند روستاهای استان، برگزاری نخستین استارتاپ روستایی منطقه یک کشور، جذب و پرداخت اعتبارات مربوط به روستاهای فاقد دهیاری و انعقاد اجرای تفاهم‌نامه سه‌جانبه دفتر روستایی با مدیریت بحران و هلال‌احمر در برای ایجاد 27 خانه هلال از دیگر اقدامات و خدمات ارایه شده در حوزه روستایی در استان قزوین بوده است.

وی به تفاهم‌نامه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بنیاد علوی و بانک سینا برای کمک به طرح‌های اقتصادی روستایی اشاره و گفت: سال گذشته 84 طرح مصوب با 398 میلیارد و 760 میلیون ریال اعتبار تخصیص یافت که به‌علت تاخیر در پرداخت یارانه سهم دولت و مشکلات اقتصادی تاکنون 18 درصد آنها یعنی 15 طرح به میزان 143 میلیارد ریال محقق شده است.

نجفی، سهم اعتبارات استان را از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی را یک هزار و 870 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: اعتبارات تخصیص یافته تاکنون 937 میلیارد ریال و میزان پرداخت شده نیز تاکنون یک هزار و 830 میلیارد ریال بوده است.

به گفته وی، با پرداخت این میزان تسهیلات ارایه شده سه هزار و 248 فرصت شغلی در روستاهای استان ایجاد شده است.

این مسوول به تفاهم نامه معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بنیاد برکت و بانک پارسیان نیز اشاره کرد و گفت: از محل اعتبارات این تفاهم نامه، 61 طرح به ارزش 329 میلیارد و 750 میلیون ریال در استان معرفی شد که به 6 طرح به میزان 29 میلیارد و 700 میلیون ریال با اشتغالزایی 53 فرصت شغلی محقق شد.

استان قزوین دارای 824 روستا و 630 دهیاری است.

براساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن 336هزار و 904 نفر در روستاهای استان قزوین زندگی می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.