رئیس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: استان قزوین و این خطه زرخیز از خاک ایران نیز همواره به پرورش اهالی فرهنگ و هنر و تربیت دوستداران و دلبستگان فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی شهره بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، در متن پیام دکتر علی اکبر صالحی به همایش ملی نقد تاریخ نگاری و مطالعات تاریخی قزوین که بخشی از آن مربوط به نکوداشت چند دهه خدمات علمی استاد احسان اشراقی بود، آمده است: مایه بسی خرسندی و مسرت فراوان است که مراسم بزرگداشت استاد فرزانه احسان اشراقی در همایش ملی نقد تاریخ نگاری و مطالعات تاریخی قزوین با حضور جمعی از استادان و پژوهشگران حوزه تاریخ تمدن ایرانی اسلامی برگزار شد.

یکی از عوامل اصلی نامیرایی و جاودانگی ایران زمین، وجود و حضور پاسداران و دلبستگان فرهنگ ملی در طول تاریخ پرفراز و نشیب ایران است.

پایمردی و مجاهدت این پاسداران و نگهبانان حریم مقدس ایران باعث شد تا به رغم بدعهدی ایام و با وجود رهزنان بدسگال و بی شمار، نام ایران بر صحیفه هستی ماندگار و پایدار ماند.

شاید در زمانی چنین پنداشته می شد که میراث و گنجینه بی بدیل زبان و ادب پارسی برای همیشه از ذهن و ضمیر اهالی فلات ایران و ساکنان حوزه فرهنگ ایرانی و مردمان و باشندگان قلمرو ایران فرهنگی زدوده خواهد شد.

اما در آن زمان عسرت و فترت، حکیم ژرف اندیش طوس و سراینده خردنامه جاویدان، پای در میدان تاریخ نهاد و از نظم، کاخی بلند و باشکوه پی افکند که همچنان از باد و باران و از گزند گردش ایام در امان مانده است.

به شهادت اسناد و مستندات تاریخی و بنا بر گواهی خاطره جمعی و حافظه تاریخ ایرانیان، می توان گفت که خداوند چنین مقدر کرده است که این سرزمین خدایی در هیچ دوره ای از حجت خالی نماند و فرزندان و وارثان فردوسی و بیهقی، بیرق با شکوه ایران و نام و یاد فرهنگ و تمدن ایرانی را همواره در اهتزاز نگاه دارند.

این فرزندان معنوی و وارثان حکمت و معرفت ایرانی در طول هزار سال گذشته در جای جای ایران چشم به جهان گشوده و هر یک به قدر وسع و توان خویش به صیانت و حراست از پیام بزرگان و طلایه داران این کاروان پرداخته و در راه احیای مجد و عظمت ایران و تداوم بخشیدن به راه و مرام آن رادمردان کوشیده اند.

استان قزوین و این خطه زرخیز از خاک ایران نیز همواره به پرورش اهالی فرهنگ و هنر و تربیت دوستداران و دلبستگان فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی شهره بوده است.

نگاهی هرچند گذرا به کارنامه کامیاب استاد گرانقدر جناب آقای دکتر اشراقی خود گواه بر این مدعاست و اینجانب یقین دارم که حضور پر مهر آن استاد عزیز همچون گذشته منشا برکات و ثمرات فراوان خواهد بود و بررسی و کنکاش در آرا و آثار ایشان زمینه ساز پرورش نسل جدیدی از حافظان و میراث داران فرهنگ ایرانی خواهد شد.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.