مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: با تمامی اقدامات صورت گرفته در سیل چند روز گذشته استان، به یکهزار و 456 واحد مسکونی روستایی و یکهزار و 734 واحد دامداری و انبار روستایی خسارت وارد شد و سه نفر بر اثر ریزش کوه فوت کردند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، قدرت‌الله مهدیخانی در نشست شورای اداری استان که در استانداری برگزار شد، افزود: پس از دریافت اخطاریه سازمان مدیریت بحران و سازمان هواشناسی کشور مبنی بر بارش 70 تا 90 میلی متر باران از 11 تا 13 فروردین ماه در قزوین بلافاصله شورای هماهنگی مدیریت بحران تشکیل شد و برنامه ریزی لازم برای مقابله با خسارات و کاهش تلفات صورت گرفت.

وی با بیان اینکه قزوین از استان‌های حادثه خیز کشور است، افزود: سال گذشته تنها سرمازدگی 18 هزار و 810 میلیارد ریال خسارت به استان وارد کرد و امسال بیشتر خسارات وارد شده به استان از جانب سیل است.

این مسئول اضافه کرد: برای جلوگیری از حوادث آتی نقشه پراکندگی حوادث در شهرستان‌ها برای فرمانداران ارسال می‌شود تا براساس آنها برنامه ریزی کرده و حوادث آینده را مدیریت کنند.

وی افزود: همچنین از فرمانداران درخواست می شود اگر اعتباری از مواد 10 و 12 مدیریت بحران به شهرستان ها ابلاغ شود آن را در حوزه پیش بینی و پیشگیری از حوادث طبق نقشه پراکندگی هزینه کنند.

مدیر کل مدیریت بحران خاطر نشان ساخت: چرخه مدیریت بحران در چهار مرحله پیش بینی، آمادگی، مقابله و بازسازی و بازتوانی تعریف می شود و نمی توان بدون در نظر گرفتن یک مرحله به سراغ مرحله بعد رفت.

مهدیخانی با اشاره به عملکرد مدیریت بحران در مرحله آمادگی، اضافه کرد: سال گذشته 12 هزار و 600 نفر طی 28 هزار نفر ساعت آموزش داده شدند که آخرین دوره آموزشی با موضوع مدیریت زلزله و سیل برگزار شد.

شورای اداری 00

وی با اشاره به اقدامات مدیریت بحران برای مقابله با سیل اخیر، گفت: به محض دریافت اخطاریه سازمان مدیریت بحران و سازمان هواشناسی مبنی بر بارندگی سیل آسا 15 هزار پیامک هشدار و بالغ بر 30 اطلاعیه برای مدیران، بخشداران، شهرداران، ائمه جمعه و جماعات و ... ارسال شد که در نهایت از وقوع هرگونه تجربه تلخ در استان جلوگیری کرد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری قزوین افزود: بازدید از وضعیت رودخانه ها و نقاط حادثه خیز شهرستان ها به همراه فرمانداران، بازدید تخصصی اداره کل مدیریت بحران از مناطق حادثه خیز تاکستان و بویین زهرا، شناسایی مسیرهای تهدید برای شهرها و روستاها و بازدید از شهرستان های البرز، آوج، قزوین و آبیک از جمله اقدامات صورت گرفته در این مدت بوده است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه های مدیریت بحران استان شهر آبیک بود، اضافه کرد: بیش از 15 سال پل های رودخانه های این شهر لایه روبی نشده و از 17 دهنه پل تنها 6 دهنه باز بود که خوشبختانه با تجهیز امکانات جلوی هر گونه حادثه گرفته شد.

مهدیخانی اضافه کرد: تشکیل شورای اضطراری هماهنگی مدیریت بحران در استان و شهرستان ها، لغو مرخصی ها و آماده باش کلیه نیروها و تجهیرات، استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، بازدید از دهنه پل‌ها و لایه‌روبی انهار و مسیل‌ها، تشکیل تیم فنی و مستند سازی از اقدامات صورت گرفته، آزادسازی مستحدثات واقع در مسیل، دستور به استقرار مدیران کل، فرمانداران، بخشداران و شهرداران در محل خدمت و ارسال گزارش مستمر از وضعیت عملیات اجرایی، پیش بینی فضاهای اسکان اضطراری و اعلام وضعیت زرد به تمامی بیمارستان ها و مراکز خدمات درمانی و اورژانس از جمله اقدامات دیگر مدیریت بحران بود.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.