نصرت الله علیرضایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تنها زمانی می توان حوادث و بلایای طبیعی را کنترل کرد که با شناخت روابط علی و معلولی و کشف یک الگوریتم مشخص به برنامه ریزی و رفتار مناسب اقدام نمود.
وی با بیان اینکه مدیریت بحران هنوز به بلوغ علمی نرسیده، اظهار داشت: بین طبیعت و انسان یک رابطه 2 سویه و منسجم وجود دارد که اگر بتوانیم قواعد مربوط به کنش ها و واکنش های این مولفه را شناسایی کنیم، انسان و طبیعت هیچکدام مغلوب دیگری نخواهند شد.
علیرضایی علت نبود توانمندی در مدیریت بحران را نداشتن اطلاع کافی از قواعد اجتماعی و جامعه شناختی دانست و گفت: عمدتا اگر مشکلی از قبیل سیل یا زمین لرزه در کشور رخ دهد معمولا برخوردهای ما هیجانی و احساسی و به دور از دانش فنی و علمی است.
وی همچنین گفت: به محض رخ دادن یک حادثه دلخراش بدون شناخت علت ها تنها رفتارهای واکنش گرایانه از نوع احساس و هیجان نمایان می شود و مسئولان نیز در چنین مواقعی به چند بازدید از مناطق و صرفا امدادرسانی بسنده می کنند.
این مسئول به رفتارهای منفعلانه از سوی مردم و مسئولان اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت گروه ها و بدنه اجتماعی همواره مورد غفلت واقع شده و نقش مسئولان در قبال این حوادث به جای بهره مندی از ظرفیت مردم به اطلاع رسانی و روایتگری حوادت تبدیل شده است.
علیرضایی به مشارکت اجتماعی برای کنترل و مدیریت بحران تاکید کرد و گفت: اگر هیات ها، سازمان های مردم نهاد، بسیج انسانی و گروه های اجتماعی از آموزش های لازم در مواقع بحرانی برخوردار باشند، هر عضوی از بدنه جامعه دارای وظیفه مشخصی خواهد بود و می تواند بخشی از آلام جامعه را تسکین دهد.
مدیرکل روابط عمومی استانداری قزوین درد امروز بشر را ترجیح الویت شخصی بر منافع جمعی دانست و خاطرنشان کرد: انجام رفتارهای واکنشی در مواقع بحرانی تنها زمانی اتفاق می افتد که خودش و یا نزدیکانش متضرر شده باشند که نشان دهنده دوری گزینی از تعلق اجتماعی و ملی است.
علیرضایی ضرورت برنامه ریزی بلند مدت و مناسب در قبال حوادث و بلایای طبیعی را بازگشت به حوزه علم دانست و یادآور شد: برخوردهای هیجانی و غریزی به دور از مفاهیم فنی نمی تواند ما را به کارکردهای مناسبی رهنمون سازد و همه ما محکوم به تغییر رفتار و نگرش هستیم.
6012/9925
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.