حمید زینالی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طاعون نشخوارکننندگان با نام تخصصی PPR یک نوع بیماری ویروسی و واگیردار است که دام های سبک نظیر گوسفند، بز و نشخوارکنندگان کوچک وحشی به آن مبتلا می‌شوند.
وی با بیان اینکه این بیماری موجب تلفات 90 درصدی در گله می شود،اظهار داشت: عدم توجه به این بیماری و شیوع آن می تواند خسارت های جبران ناپذیر اقتصادی با خود به همراه داشته باشد.
زینالی در خصوص علائم این بیماری اظهار داشت: تب، ترشحات چشم و بینی، التهاب و جراحات دهانی، اختلالات تنفسی از قبیل سرفه، پنومونی و اختلالات گوارشی مثل التهاب روده و اسهال از جمله مواردی است که نشان دهنده دام ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان محسوب می شود.
این مسئول نظارت های مستمر و واکسیناسیون منظم را از اولویت های اداره کل دامپزشکی عنوان کرد و گفت: اهمیت کنترل و مقابله با این بیماری سبب شده تا تامین اعتبار لازم برای واکسیناسیون در سال جاری نیز لحاظ شود.
زینالی از دامداران و تولیدکنندگان محصولات دامی خواست تا ضمن همکاری ‌لازم با گروه های دامپزشکی برای واکسیناسیون گله‌ها، برای هر گونه نقل و انتقال دام مجوز بهداشتی دامپزشکی را اخذ کنند.
مدیرکل دامپزشکی قزوین یادآور شد: در صورت بروز هرگونه موارد مشکوک بیماری دام کافی است که مراتب برای پیگیری با شماره تلفن گویای 1512 و یا سامانه پیامکی 50001512 اطلاع رسانی شود.
9925*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.