به گزارش ایرنا، تحول در حوزه ورزش پس از انقلاب شکوهمند اسلامی تنها محدود به توسعه زیرساخت ها و فضاها نمی شود بلکه رشد ورزشکاران، مربیان و افزایش مدال ها در میادین بین المللی و جهانی را نیز باید به آنها افزود.
آمارها نشان می دهد با ایجاد زیرساخت ها و فراهم کردن شرایط مناسب، امروز جمهوری اسلامی ایران در حوزه ورزش حرف های زیادی برای گفتن دارد و ملی پوشان و تیم های ورزشی کشورمان در بیشتر رشته ها در مسابقات فراملی در قد و قواره یک مدعی ظاهر می شوند.
بدنبال همین موضوع، ورزش قزوین نیز در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری مانند دیگر استان ها در سایه انقلاب اسلامی با تحولات اساسی روبرو شده است.

** کسب بسیاری از مدال های ورزشی برای اولین بار بعد از انقلاب
مدیر کل ورزش و جوانان استان قزوین در این خصوص به خبرنگار ایرنا با بیان اینکه دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه ورزش در ابعاد مختلف غیر قابل مقایسه با پیش از انقلاب است، گفت: بسیاری از مدال های مختلف ورزشی کشورمان در میادین برون مرزی برای اولین بار در طول تاریخ بعد از انقلاب اسلامی به دست آمد.
عباس علایی مقدم با بیان اینکه قزوین نیز سهم قابل توجهی در کسب این افتخارات پس از انقلاب اسلامی داشته است،افزود: به عنوان نمونه کسب نشان برنز المپیک توسط احسان لشگری، کسب نشان های متعدد طلا توسط رضا علیپور در مسابقات جهانی سنگنوردی و کسب نشان های متعدد جهانی توسط بهمن عسگری در رشته کاراته و انتخاب فاطمه صفرپور به عنوان بهترین مربی تکواندو زنان جهان از جمله این افتخارات بوده است.
وی همچنین گفت: قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، قزوین در بازی های آسیایی اصلا مطرح نبود درحالی که امسال استان ما در رقابت های آسیایی جاکارتا 19 نماینده داشت که از این تعداد هشت تن موفق به کسب نشان شدند و دست پر به میهن اسلامی بازگشتند.

** رشد 673 سرانه ورزشی قزوین پس از انقلاب اسلامی
مدیرکل ورزش و جوانان قزوین همچنین گفت: سرانه ورزشی قزوین نسبت به قبل از انقلاب اسلامی با افزایش 673 درصدی به 54 سانتیمتر مربع به ازای جمعیت استان رسیده است در حالی که این سرانه پیش از انقلاب عدد بسیار اندک هفت دهم متر مربع بود.
علایی مقدم اضافه کرد: سرانه ورزشی بخش خصوصی و دولتی قزوین نیز قبل از انقلاب 9 دهم متر مربع بود که هم اکنون با افزایش 910 درصدی روبرو شده است.
مدیر کل ورزش و جوانان قزوین با اشاره به امکانات محدود ورزشی قزوین قبل از انقلاب، افزود: در آن مقطع امکانات قزوین به چند مورد انگشت شمار شامل سالن باستانی شاهوردی، خیرخواه و استخرهای روباز مقدم و زاجکانی محدود بود در حالیکه هم اکنون اکثر شهرها و روستاهای استان دارای استخر و فضاهای متعدد ورزشی هستند.
علایی اضافه کرد: در چشم انداز برنامه پنجم توسعه یک متر و 20 سانتی متر سرانه ورزشی به ازای هر فرد هدف گذاری شده است و با طرح های در دست احداث در پی تحقق سند چشم انداز هستیم.

**رشد 72 درصدی رشته های ورزشی قزوین پس از انقلاب
مدیرکل ورزش و جوانان قزوین همچنین گفت: رشته های ورزشی فعال قزوین قبل از انقلاب از 11 رشته از جمله کشتی، بوکس، فوتبال، ژیمناستیک، کاراته و وزنه برداری فراتر نمی رفت درحالی که هم اکنون 51 هیات و 61 رشته ورزشی در قزوین فعالیت می کنند.
علایی مقدم همچنین با اشاره به رشد قابل توجه اعتبارات حوزه ورزش پس از انقلاب اسلامی و با بیان اینکه اعتبارات دستگاه ورزش در بودجه سال جاری افزایش یافته است، افزود: اعتبارات ورزش استان از محل ارزش افزوده از 80 میلیارد ریال در سال 96 به حدود 190 میلیارد ریال در سال جاری افزایش پیدا کرده است.
وی گفت: مجموع اعتبارات عمرانی و جاری اداره کل ورزش و جوانان قزوین در سال 96 حدود 230 میلیارد ریال بوده است و امسال اعتبار مصوب این اداره 250 میلیارد بوده که نشان دهنده توجه دولت و نظام به ورزش و توسعه فضاهای ورزشی است.

** ایجاد دانشگاه ورزش در قزوین
این مسئول همچنین گفت: قبل از انقلاب شکوهمند اسلامی، تعداد تحصیل کنندگان ورزش بسیار انگشت شمار و دانشگاه های ورزشی نیز بسیار محدود بودند در حالی که هم اکنون بسیاری در زمینه ورزش تحصیل می کنند که بسیاری از آنان تبدیل به مربیان و کارشناسان زبده رشته های مختلف خواهند شد.
مدیرکل ورزش و جوانان قزوین به تاسیس دانشگاه علمی و کاربردی تربیت بدنی در قزوین اشاره کرد و افزود: این فضا پاسخگوی نیازهای علاقه مندان به تحصیل در ورزش (رشته های تخصصی) است که این مهم را باید از دستاوردهای حوزه ورزش پس از انقلاب اسلامی بدانیم.

***توسعه ورزش قزوین در بخش بانوان
معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: توسعه ورزش قزوین در 40 سال انقلاب تنها به بخش مردان محدود نبوده و در حوزه بانوان نیز در بخش کمی و کیفی پیشرفت های قابل توجهی داشته ایم.
افسانه حسن نایبی افزود: هم اکنون در بخش قهرمانی 35 هزار بانوی قزوینی بیمه رسمی دریافت کرده اند ولی در بخش همگانی قطعا آمار فعالیت بانوان استان بسیار بیشتر از رقم فعلی است.
وی اضافه کرد: قبل از انقلاب اسلامی تنها فضای ورزشی در اختیار بانوان استان سالن تختی شهر قزوین بود و فعالیت ورزشی بانوان استان نیز به سه رشته والیبال، تنیس روی میز و آمادگی جسمانی محدود می شد در حالی که بانوان قزوین هم اکنون در 41 رشته فعالیت دارند و صاحب مجموعه اختصاصی نیز هستند.
نایبی اضافه کرد: هم اکنون ورزشکاران زن قزوین در رده های سنی مختلف به مسابقات قهرمانی اعزام می شوند و یا در تیم های باشگاهی در لیگ های رشته های مختلف به فعالیت می پردازند که از چنین بسترهایی پیش از انقلاب اسلامی خبری نبود.

**افزایش مربیان بانو پس از انقلاب
این مسئول ورزشی همچنین گفت: قبل از انقلاب در قزوین تقریبا مربی ورزشی زن نداشتیم در حالی که هم اکنون تنها 10 بانوی قزوینی به عنوان مربی در تیم های ملی حضور دارند.
وی با اشاره به تربیت مربیان ورزشی زن پس از انقلاب اسلامی، اضافه کرد: فاطمه صفرپور بهترین مربی تکواندو جهان از استان قزوین است و زهرا نیاقی، اکرم قهرمانی، مهدیه ریاضی و... هم مربیان برتر و شناخته شده کشور در رشته های تنیس روی میز، والیبال و قایقرانی هستند.
وی با اشاره به عملکرد بانوان در هیات های ورزشی افزود: طی 40 سال از عمر با برکت انقلاب اسلامی نتایج و دستاوردهای خوبی توسط بانوان ورزشکار استان قزوین در رشته های والیبال و بسکتبال، فوتسال، قایقرانی، واترپلو، یخ نوردی به دست آمده که همه آنها را مدیون نظام و انقلاب اسلامی هستیم.

** ایجاد 83 خانه ورزش روستایی
معاون ورزشی اداره کل ورزش و جوانان قزوین با اشاره به توسعه متوازن ورزش در سطح استان پس از انقلاب اسلامی، افزود: در این راستا 83 خانه روستایی را در سطح روستاهای استان راه اندازی شده و 22 خانه دیگر به مناسبت دهه مبارک فجر به زودی افتتاح می شوند.
نایبی اضافه کرد: این خانه های روستایی در چهار رشته دارت، فوتبال دستی، شطرنج و آمادگی جسمانی فعالیت دارند و هفته آینده نیز 240 مسابقه را به مناسبت دهه مبارک فجر برگزار خواهند کرد.

***بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی در تکمیل طرح های ورزشی
معاون توسعه منابع و سرمایه انسانی اداره کل ورزش و جوانان استان قزوین نیز به ایرنا گفت: یکی از دستاوردهای مهم نظام و انقلاب فراهم سازی مواد قانونی برای بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی در تکمیل طرحهای عمرانی و ورزشی است که موجب تسریع در اتمام طرح های می شود.
حسین بکان افزود: در همین راستا برای اجرای ماده 27 قانون الحاق، سال گذشته هفت طرح نیمه تمام ورزشی به بخش خصوصی واگذار شد و در سال جاری نیز هفت طرح نیمه تمام ورزشی دیگر شامل استخر،سالن ورزشی ،زمین چمن و... برای واگذاری به بخش خصوصی آماده هستند.
وی ادامه داد: در این سالها علیرغم مضایق مالی و کمبود اعتبارات، فعالیت های عمرانی بی سابقه ای در ورزش قزوین صورت گرفته و چندین برابر سال های قبل اعتبارات عمرانی به طرح های ورزشی استان تخصیص یافته است.
بکان با اشاره به طرح های دهه فجر امسال، گفت: پنج طرح ورزشی در این مدت شامل سالن بدمینتون، ووشو و تنیس روی میز تاکستان، سالن ورزش خوزنین و سالن ورزشی مهرگان و آقابابا با حضور مسئولان کشوری و استانی در قزوین افتتاح می شود.
این مسئول افزود: سعی می کنیم تا قبل از پایان سال مالی 97 حداقل هشت چمن مصنوعی را در سطح استان به ویژه در روستاها افتتاح کنیم و در همین راستا پنج هزار متر مربع فرش چمن برای این طرح خریداری شده است.
وی گفت: 12 طرح ورزشی دیگر از قبیل خوابگاه های ورزشی البرز، بویین زهرا و آبیک، سالن ورزشی بانوان در روستای ساج و ... را در حال آماده سازی هستند که نقش موثری در توسعه متوازن اماکن ورزشی و افزایش سرانه ورزش استان ایفا خواهد کرد.
بکان با بیان اینکه برای تعمیر و تجهیز سالن های ورزشی نیز اقدام کرده ایم، افزود: امسال در یک کار جهادی کف پوش و نور 17 سالن ورزشی در سطح استان با تخصیص اعتبار تجهیز و تعمیر شد و برای خرید تجهیزات سالن های ورزشی از قبیل تشک های تاتامی، بالابر، امکانات چمن زن و ... اقدام های لازم صورت گرفته است.
وی افزود:اولویت بسیار مهم اداره کل ورزش و جوانان در افتتاح طرح های ورزشی، تکمیل شدن طرح ها است به گونه ای که بسیاری مواقع از افتتاح طرح های بدون انشعابات آب،برق و گاز خودداری کرده ایم.
6101*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.