محرم رضایی زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این اراضی کشاورزی رها شده در استان قزوین به علت کمبود منابع آبی، کاهش بارندگی و برداشت های بی رویه از سفره های زیرزمینی در معرض بیابانی شدن قرار دارند.
وی تصریح کرد: در دهه 60 مساحت عرصه های بیابانی منابع طبیعی در قزوین 29 هزار و 150 هکتار بود که اکنون این مساحت به 67 هزار رسیده است.
رضایی زاده در تشریح مناطق بیابانی ملی ( منابع طبیعی) اظهار داشت: 55 هزار هکتار مساحت بیابانی استان در جنوب آبیک و 12 هزار هکتار نیز در شمال غربی شهرستان بویین زهرا است.
این مسئول به تفکیک اراضی بیابانی منابع طبیعی و شخصی پرداخت و توضیح داد: در استان قزوین 2 کانون شدید فرسایش بادی وجود دارد که مساحت آن 90 هزار هکتار است که اگر مساحت اراضی بیابانی ملی (67 هزار هکتار) را از آن کسر کنیم، 23 هزار هکتار باقی می ماند که جزو اراضی شخصی هستند.
رضایی زاده در مورد اراضی فاقد پوشش گیاهی (فاقد تولید) قزوین نیز گفت: مساحت این اراضی 239 هزار هکتار است که اگر مساحت 90 هزار هکتار را از آن کسر کنیم، 149 هزار هکتار اراضی کشاورزی رها شده باقی می ماند که به علت نبود آب در معرض بیابانی شدن قرار دارد.
معاون فنی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قزوین در پایان یادآور شد: عواملی همچون تغییر اقلیم و چرای دام نیز از عوامل مهم بیابانی شدن زمین به شمار می رود.
حدود سه درصد از مساحت سطحی استان قزوین را بیابان ها تشکیل می دهد.
9925*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.