به گزارش ایرنا، کارشناسان و رسانه ها در مقاطعی که دولت در مرحله تکمیل لایحه بودجه است و همچنین پس از تقدیم آن به مجلس تا مرحله تصویب، همواره در خصوص بندها و تبصرها و ویژگی های بودجه تحلیل های مختلفی دارند و این لایحه را در بوته نقد و بررسی قرار می دهند.
به همین منظور در میزگردی با علی فرخزاد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین، ابوالفضل یاری رئیس سازمان برنامه و بودجه قزوین و فرشاد فصاحت استاد دانشگاه در رشته اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور قزوین، ویژگی های لایحه بودجه 98 مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

** تامین معیشت مردم، تمرکز بودجه 98
ابوالفضل یاری، رئیس سازمان برنامه و بودجه قزوین در این میزگرد گفت: با توجه به وضعیت کشور در حوزه اعتبارات دولت در لایحه بودجه 98 تلاش کرده تا بر تامین معیشت مردم تمرکز کند.
وی با بیان اینکه دولت با همه تنگناها تلاش کرده است تا درآمدهای پیش بینی شده محقق و صرف هزینه کرد اولویت های کشور شود، اظهار داشت: در کنار توجه به معیشت مردم، اصلاح هدفمندی یارانه ها و انضباط و شفافیت بیشتر نسبت به سال های گذشته را باید از ویژگی های شاخص لایحه بودجه 98 بدانیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه قزوین با بیان اینکه دولت می کوشد تا از منابع مالی بودجه به شکل اهرم استفاده کند که این سیاست در بودجه 98 مورد توجه جدی قرار گرفته است، در این خصوص توضیح داد و گفت: دولت در شکل ها و قالب های مختلف از جمله کمک های فنی و اعتباری در جهت حمایت از سرمایه گذاری و مشارکت های عمومی و توجه به حوزه تسهیلات می کوشد تا از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کرده و از این طریق به حوزه تولید و در نهایت اقتصاد کشور رونق ببخشد.
وی اظهار داشت: از آنجا که نیازهای کشور نامحدود و اعتبارات بودجه محدود است، استفاده از منابع به عنوان اهرم و محرک برای تکمیل طرح های اقتصادی و یا کمک به راه اندازی آنها بهترین شیوه ممکن برای هزینه کرد بودجه است که دولت در سال 98 به این مهم توجه جدی داشته است.
یاری به یکی دیگر از ویژگی های لایحه بودجه 98 اشاره کرد و با بیان اینکه در نقاط مختلف کشور طرح های نیمه تمام زیادی وجود دارد که تکمیل آنها نیازمند سال ها زمان است، اظهار داشت: با توجه به لزوم تکمیل و راه اندازی هرچه زودتر این طرح ها در بودجه 98 هیچ طرح جدیدی به جز در مواقع استثنایی آغاز نخواهد شد.

** توجه به توانمندسازی اقشار ضعیف در بودجه 98
رئیس سازمان برنامه و بودجه قزوین، توجه به اقشار آسیب پذیر و توانمند ساختن آنها را از رویکردهای جدی دولت در لایحه بودجه 98 دانست و گفت: در این حوزه کمک های بلاعوض، تسهیلات ارزان قیمت و قرض الحسنه خواشتغالی قابل توجهی پیش بینی شده است.
وی اظهار داشت: این تسهیلات و همچنین وام های اشتغالزایی روستایی ارزان قیمت به شکل شناور هستند، یعنی اگر میزان جذب و استقبال خوب باشد می توان باز هم نسبت به جذب اقدام کرد که یک فرصت بسیار خوب برای محرومیت زدایی و اشتغالزایی به شمار می رود.

** اصلاح هدفمندی یارانه ها، ویژگی ممتاز بودجه 98
یاری در خصوص اصلاح هدفمندی یارانه ها که در لایحه بودجه 98 به آن اشاره و تاکید شده نیز گفت: حذف سه دهک بالا از دریافت یارانه نقدی را باید از مهم ترین و پرچالش ترین و در عین حال ممتاز ترین نکات لایحه بودجه سال آینده دانست که البته پیش از این قرار بود این موضوع به صورت پایلوت در استان قزوین اجرایی شود.
وی ادامه داد: در بدبینانه ترین حالت 30 تا 40 درصد مردم استان قزوین نیازمند دریافت نقدی یارانه هستند و با اجرای طرح هدفمندی از محل ذخیره منابع مالی این اقدام می توان به طرح های اقتصادی کمک های فنی و اعتباری ارایه کرد و موجب راه اندازی واحدهای تولیدی و رونق اقتصادی استان شد.
یاری اظهار داشت: از محل منابع صرفه جویی شده علاوه بر حوزه تولید می توان به رونق گردشگری، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و بازآفرینی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری نیز کمک کرد و در مجموع پیش بینی می شود با اجرای اصلاح هدفمندی یارانه ها در استان سالانه 2 تا 2 هزار و 500 شغل برای جوانان ایجاد شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه قزوین به توجه دولت در بودجه سال 98 به حوزه بازآفرینی بافت های فرسوده و ناکارآمد اشاره کرد و گفت: با اجرای طرح های این برنامه در سطح استان 2 هزار و 600 اشتغال ایجاد می شود.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: دولت در لایحه بودجه 98 افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزد را پیش بینی کرده است که قبول داریم با توجه به نرخ تورم باید این رقم بیشتر می شد اما باید شرایط اقتصادی موجود و با تنگناهای مالی کشور را نیز لحاظ کرد.

**تامین 25 قلم کالای اساسی با نرخ دلار 4 هزار و 200 تومانی در بودجه 98
یاری با بیان اینکه در لایحه بودجه 98 تامین انواع کالاهای اساسی با قیمت مناسب و ارزان برای مردم از جمله کارمندان پیش بینی شده است، ادامه داد: با توجه به آزادسازی قیمت ها، دولت برای تامین و توزیع 25 قلم کالای اساسی و پرمصرف به مردم با نرخ 4 هزار و 200 تومان، 14 میلیارد دلار در نظر گرفته است که این اقدام ارزنده فاصله حقوق و دستمزدها را با نرخ تورم کمتر می کند.
این مسئول گفت: یکی دیگر از نقاط قوت بودجه 98 را باید پیش بینی استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های بازآفرینی شهری، توسعه آبیاری مدرن در اراضی کشاورزی و تکمیل و راه اندازی مجتمع های آبرسانی روستایی یاد کرد.
وی ادامه داد: ارزان فروشی و منع تعقیب قضائی از دیگر نقاط قابل توجه لایحه بودجه 98 در خصوص واگذاری طرح های نیمه تمام حوزه های مختلف از جمله آب و فاضلاب و راه ها به بخش خصوصی است تا از این طریق شاهد راه اندازی و تاثیرگذاری آنها در اقتصاد و عمران و آبادانی کشور باشیم.
یاری اظهار داشت: از دیگر ظرفیت های لایحه بودجه 98 باید به اوراق تسویه اشاره کرد که در سطح استان از طریق آن می توان تا یک هزار میلیارد ریال کارسازی نمود و از آن برای تکمیل طرح ها و پرداخت هزینه ها استفاده کرد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه قزوین همچنین به صحبت های دکتر فرشاد فصاحت استاد دانشگاه از میهمانان این میزگرد که وضع بودجه قزوین را نامناسب و اسفناک توصیف کرده بود نیز پاسخ داد و گفت: تحلیل علمی و کارشناسی با مسایلی که در رسانه ها بیان می شود، متفاوت است و این صحبت ها را رد می کنم.
وی با طرح این پرسش که با کدام شاخص علمی و تحلیلی اظهار می شود که وضع بودجه قزوین اسفناک است؟، افزود: توزیع اعتبار بین استان ها شاخص های مختلفی از جمله مساحت، جمعیت، تعداد شهرستان، میزان کارمندان، سرانه اضافه کار و پست های اداری و وضعیت توسعه یافتگی دارد.

** سیاه نمایی از وضعیت بودجه قزوین
یاری با اشاره به صحبت های این استاد دانشگاه که وضعیت اعتباری استان گلستان را با قزوین مقایسه کرده بود، گفت: باید توجه داشت که این استان یک سوم قزوین ارزش افزوده ندارد و اساس اختصاص بودجه در کشور 'توسعه نیافتگی' بدین معناست که هر استان که شاخص های توسعه یافتگی آن کمتر باشد، اعتبار بیشتری دریافت می کند و مثلا از حیث امکانات زیرساختی و بنگاه های تولیدی نمی توان استان هایی چون گلستان و ایلام را با قزوین مقایسه کرد.
وی با بیان اینکه به دلیل برداشت های اشتباه و ناآگاهی شاهد سیاه نمایی از وضعیت بودجه استان هستیم، اظهار داشت: نکته دیگر که در اینجا حایز اهمیت است باید توجه داشت به دلیل اینکه شاخص توسعه یافتگی قزوین نسبت به خیلی از استان ها بالاتر است، درست است که این موضوع موجب شده در برخی ردیف ها اعتبارات کم تری به قزوین داده شود تا همچنین باعث شده تا قزوین در زمینه جذب کمک های فنی و اعتباری و طرح های تسهیلاتی در جهت رونق تولید و اشتغال همواره جزو استان های برتر و نمونه باشد.
یاری ادامه داد: از 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید سهم واقعی قزوین 1.5 درصد است اما به دلیل ظرفیت های صنعتی و اقتصادی 3 تا 4 درصد این رقم به استان ما اختصاص می یابد که این موارد را نیز باید در تحلیل های خود لحاظ کنیم.
وی اظهار داشت: در تحلیل و ارزیابی وضع اعتباری و بودجه ای قزوین تنها به عدد و رقم اعلام شده اعتبارات جاری و عمرانی استان نگاه می کنیم در حالی که این موضوع اشتباست و ما اعتبارات ملی، طرح های سرمایه گذاری و کمک های فنی و اعتباری و تسهیلاتی را نیز باید در نظر داشته باشیم و سپس ارزیابی کنیم که در این صورت وضع قزوین از نظر بودجه جزو بهترین استان های کشور خواهد بود.
یاری همچنین در پاسخ به صحبت های استاد دانشگاه حاضر در این میزگرد که گفته بود برخی درآمدهای کشور به خزانه وارد نمی شود نیز اظهار داشت: مکانیزم های تعریف شده در کشور به گونه ای است که هیچ درآمدی در کشور که از مسیر قانونی عبور نکند و به خزانه واریز نشود، نداریم و اگر مصداقی وجود دارد باید بیان شود.

** رتبه قزوین در بودجه، خوب است
علی فرخزاد معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در این میزگرد با بیان اینکه با تهیه بودجه و ارایه آن به مجلس شاهد اطلاع رسانی از زوایای مختلف بودجه و اظهار نظر و تحلیل ها در این خصوص هستیم، اظهار داشت: در این رابطه لازم است تا شفاف سازی کنیم تا برداشت ها و تحلیل های اشتباه از میان بروند.
وی همچنین گفت: ذکر و یادآوری این نکته که تنها 15 درصد بودجه عمرانی قزوین از محل اعتبارات استانی است و 85 درصد اعتبارات این حوزه ملی می باشد، ضروری است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین افزود: این که گفته می شود رتبه قزوین در بودجه در بین استان های کشور بیست و نهم است صحیح نیست چرا که اگر اعتبارات ملی را در نظر بگیریم اتفاقا شاید قزوین با توجه به شاخص ها جزو استان های برتر نیز باشد.
این مسئول گفت: سرجمع اعتبارات عمرانی استانی 310 میلیارد تومان است که با تصمیم شورای برنامه ریزی و با نظر فرمانداران برای اجرا و یا تکمیل طرح های کوچک در سطح شهرستان ها و بخش ها هزینه می شود.
وی اظهار داشت: برای طرح های بزرگ و کلان عمرانی از اعتبارات ملی هزینه می شود که نمونه آن راه آهن قزوین-رشت و دو خطه کردن راه آهن قزوین-تهران و قزوین-زنجان است.
این مسئول گفت: در کنار هزینه های شهرداری ها، اعتبارات ارزش افزوده ای که به شهرداری ها و دهیاری ها تزریق می شود نسبت به کل بودجه عمرانی استان بیشتر بوده و عدد قابل توجهی است در حالی که کارشناسان در مباحث مربوط به بودجه کمتر از اعداد و ارقام مربوط به این اعتبارات صحبتی به میان می آورند.
فرخزاد در بخش دیگری از صحبت های خود یکی از نقاط قوت لایحه بودجه 98 که باید به آن توجه داشت و امیدواریم که به تصویب مجلس نیز برسد تغییر مکانیزم های هزینه کرد اعتبارات ارزش افزوده در سطح دهیاری ها و شهرداری هاست.
وی اظهار داشت: اکنون این اعتبارات براساس سرانه جمعیت هزینه می شود که این شیوه ایراداتی به همراه دارد اما در روش جدید موضوع توسعه یافتگی و اولویت ها مورد توجه قرار می گیرد و از سوی شورای برنامه ریزی استان ها در این خصوص تصمیم گیری می شود که این مهم نظارت بر هزینه کرد این اعتبارات را نیز افزایش می دهد.

**کمک به بازآفرینی شهری، از نکات مثبت بودجه 98
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین، بازآفرینی شهری را از دیگر نقاط قوت لایحه بودجه 98 دانست و گفت: پیش از این و در دوره های قبل سیاست های دولت در حوزه تامین مسکن، طرح مسکن مهر بود که با ایراداتی از جمله بحث هزینه ها و مشکلات تامین امکانات زیربنایی و خدماتی و خارج از حریم شهر بودن و ایجاد تورم همراه بود.
فرخزاد اظهار داشت: طرحی که دولت یازدهم و دوازدهم در حوزه مسکن مورد توجه قرار داده است، بازآفرینی شهری است که منجر به بهبود وضع بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری می شود.
این مسئول گفت: این طرح ضمن نوسازی و بهسازی این بافت ها، با اجرای طرح ها و امکانات زیربنایی در حوزه های فرهنگی و رفاهی و تفریحی، آسیب های اجتماعی موجود در این محلات را نیز کاهش می دهد.

** توجه به عدالت اجتماعی در بودجه 98
وی با بیان اینکه یکی از نقاط قوت بودجه 98 که از سوی دولت لایحه آن به مجلس تقدیم شده و در حال بررسی است توجه به معیشت مردم و عدالت اجتماعی است، افزود: جمعیت قابل توجهی از استان و کشور در بافت های ناکارآمد زندگی می کنند و توجه دولت به بهبود وضع این محلات را باید یکی از ابعاد حمایتی دولت از وضع معیشتی و رفاهی مردم با رویکرد عدالت اجتماعی دانست.
فرخزاد با بیان اینکه پنج دهک پایین جامعه در بافت های ناکارآمد ساکن هستند،افزود: توجه به این بافت ها و سرمایه گذاری برای بهبود وضع آنها نشان می دهد شعارهای دولت در حوزه عدالت اجتماعی صرفا شعار نیست بلکه در این حوزه برنامه های عملی وجود دارد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین یادآور شد: در لایحه بودجه سال آینده 35 میلیارد تومات اعتبار در حوزه بازآفرینی شهری به قزوین اختصاص یافته است، ضمن اینکه اجرای طرح هایی چون مترو قزوین-هشتگرد، راه آهن قزوین-ساوه نیز با جذب سرمایه گذار مورد توجه دارد.
این مسئول گفت: حمایت از طرح های سرمایه گذاری در حوزه عمران و زیرساخت که با ارتقای کیفیت زندگی مردم سروکار دارد را نیز باید از نقاط قوت بودجه 98 دانست که از این جمله باید به طرح بزرگ انتقال آب طالقان به 14 شهر و 195 روستای استان اشاره کرد.
.وی به ظرفیت بودجه 98 برای کمک به تکمیل طرح های نیمه تمام اشاره کرد و گفت: یکی از این ظرفیت ها اوراق تسویه است که در سال جاری قزوین در استفاده و جذب این پتانسیل قانونی رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

** بودجه قزوین ضعیف دیده شده است
فرشاد فصاحت استاد دانشگاه در رشته اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور قزوین نیز در این میزگرد گفت: بودجه از موضوعات اساسی در اقتصاد کشور است و ابزاری برای پیشبرد اهداف و برنامه های دولت به شمار می رود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه بودجه ها در هر کشور معمولا براساس سند چشم انداز که معمولا 20 ساله هستند تدوین و تهیه می شوند، افزود: دولت ها برای رسیدن به اهداف چشم انداز، برنامه های میان مدت معمولا پنج ساله ترسیم می کنند که در کشور ما به عنوان برنامه پنج ساله توسعه مطرح است.
وی اظهار داشت: برنامه های بودجه سالانه نیز در جهت پیشبرد اهداف برنامه های توسعه پنج ساله تهیه و اجرا می شوند.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور قزوین گفت: عدالت اجتماعی، کاهش ضریب جین و ارتقای سطح رفاه اجتماعی از اهداف کلی بودجه ها به شمار می روند.
فصاحت در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار داشت: به دلیل اینکه در کشور ما روند سیاسی ثابت نیست، شاهد حضور دولت هایی با دیدگاه های مختلف در خصوص توسعه هستیم که این مساله موجب شده تا روند گام برداشتن به سمت اهداف سند چشم انداز ناموزون بوده و یکسان نباشد.
وی اظهار داشت: معتقدم یکی از چالش های بودجه ای کشور این است که همه درآمدهای حاصل شده به خزانه وارد نمی شود و همچنین در مصرف اعتبارات نیز دچار خطا و اشتباه هستیم.

** توجه به حمایت از اشتغال و مقابله با تحریم ها در بودجه 98
این استاد دانشگاه با بیان اینکه توجه به معیشت مردم، رونق تولید و حمایت از اشتغال و مقابله با تحریم ها و تکانه های بین المللی در بودجه 98 مورد توجه قرار گرفته است، اظهار داشت: بودجه یک برنامه و پیش بینی است و باید دید دولت تا چه حد در اهداف تعیین شده، موفق خواهد بود.
فصاحت گفت: البته یکی از نقاط قوت بودجه سال آینده را باید تمرکز دولت بر حوزه رضایت مندی اجتماعی دانست چرا که ردیف های اختصاص داده شده به امور معیشتی با وجود محدودیت ها و سختی هایی که دولت در تامین درآمدها خواهد داشت، قابل توجه است.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با بیان اینکه بودجه قزوین نسبت به استان های هم ردیف خود پایین است و وضعیت اسفناکی دارد، اظهار داشت: در این حوزه هرساله معمولا در دریف 2-3 استان آخر کشور قرار داریم در حالی که میزان سهم تولید ناخالص، ارزش افزوده و درآمدهای مالیاتی کشور از قزوین نسبت به خیلی از استان ها بالاتر است و به این نسبت باید بودجه استان نیز افزایش پیدا کند.
عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور قزوین اظهار داشت: به نظر می رسد ظرفیت های قزوین در حوزه های اقتصادی آنچنان که باید در سطح کشور شناخته نشده است و همین موضوع نشان می دهد که مسئولان ملی در حوزه اعتبارات آننطور که شایسته است به این استان توجه ندارند.
این استاد دانشگاه گفت: معتقدم مسئولان استانی و نمایندگان تلاش بیشتری برای بهبود وضع اعتباری استان داشته باشند چرا که توجه به این موضوع توسعه یافتگی قزوین را شتاب می بخشد و با توجه به نقش پررنگ قزوین در اقتصاد ملی، تحقق این مهم به سود کشور نیز خواهد بود.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.