به گزارش ایرنا، محمد افشار روز چهارشنبه در جلسه ستاد قرارگاه پدافند زیستی و بیوتروریسم استان که در استانداری قزوین برگزار شد، افزود: عملیات انتقال بازار پرندگان قزوین با توجه به تبعات زیست محیطی آن از جمله شیوع بیماری آنفلوآنزا متاسفانه از سال 86 بر زمین مانده و با وجود مکان یابی های انجام شده، تاکنون اجرا نشده است.
وی گفت: بیماری آنفلوانزا در گذشته خسارت های فراوانی را به استان تحمیل کرده است که از نمونه های آن معدوم سازی پنج و نیم میلیون قطعه مرغ در سال 96 بود.
افشار با بیان اینکه امسال نسبت به سال گذشته شاهد کاهش بی سابقه بیماری آنفلوآنزا در سطح استان بودیم، تصریح کرد: سال گذشته برای جلوگیری از شیوع بیماری در بازار پرنده فروشان قزوین، 11 مکان مورد شناسایی قرار گرفت که در نهایت یک مورد از آن در 2 راهی همدان به تایید نهایی رسید.
وی با بیان اینکه سال گذشته برای انتقال این بازار سه تصمیم مهم در شورای پدافند غیرعامل استان گرفته شد، ادامه داد: تشکیل تیم های ممیزی با همکاری دامپزشکی، جهاد کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی برای کنترل مرغداری ها، انجام واکسیناسیون و در نهایت جا به جایی بازار بود که در 2 بخش نخست برنامه های از پیش تعیین با موفقیت انجام شدند.
افشار یادآور شد: در بخش انتقال بازار پرندگان با وجود برگزاری 53 جلسه، انجام مکاتبات و دادن امتیازهای مهم به مالکان در کمیسیون ماده 10 متاسفانه تاکنون موفق به انجام این کار ساده نشده ایم و باید با حل برخی مشکلات موجود بین اتحادیه پرنده فروشان و مالکان، برای این جابه جایی اقدام کرد.
به گفته وی، رفع مشکل برخی کارگاه های موجود در محل جدید بازار پرندگان و حل و فصل قیمت گذاری این محل برای مستاجرانی که توانایی خرید ندارند از جمله مسایلی هستند که باید با کار کارشناسی برای حل آنها در اسرع وقت اقدام شود.

*** انتقال بازار پرندگان در دستور کار پدافند غیرعامل استان قرار گیرد
رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز در این نشست اظهار داشت: آنفلوآنزا بیماری بسیار نگران کننده در جوامع انسانی به شمار می رود و نوع حیوانی آن نیز گاهی اوقات تا 60 درصد خطر مرگ و میر را به همراه دارد.
منوچهر مهرام افزود: در حالت طبیعی انسانی این بیماری تا 2 درصد احتمال مرگ و میر وجود دارد.
وی با بیان اینکه در صورت بروز این بیماری، افراد و خانواده های مرتبط با پرندگان در معرض خطر این بیماری قرار دارند، تصریح کرد: برای جلوگیری از وقوع این نوع بیماری، ابتدا افراد فعال مرتبط با این حوزه باید کارهای پیشگیرانه را انجام دهند و همچنین مسئولان محیط زیست مراحل کنترل پرندگان مهاجر را در اولویت کارهای خود قرار دهند.
مهرام خاطرنشان کرد: به دلیل اهمیت موضوع، کار انتقال بازار پرندگان باید در دستور کار جدی ستاد پدافند غیرعامل استان باشد و در این زمینه همه دستگاه های مرتبط نیز کمال همکاری را به عمل آورند.
8054* 6101
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.