به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، محمد علی حضرتی ها روز چهارشنبه با اعلام این خبر افزود: در جلسه کمیته تخصصی ثبت میراث طبیعی کشور پرونده ثبتی مجموعه ارس‌های کهنسال روستای تلاتر بخش الموت غربی مورد بررسی قرار گرفت که پس از تائید نهایی توسط کارشناسان، این آثار ارزشمند طبیعی استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
وی با اشاره به ویژگی‌های این آثار ارزشمند طبیعی استان، اظهار داشت: ارس‌های کهنسال روستای تلاتر با میانگین سنی 1000 تا 1200 سال در نزدیکی این روستا و بر روی تپه‌ای که بقعه امامزاده افضل تلاتر در آنجا واقع شده قرار دارند.
این مسئول توضیح داد: بیش از 20 اصله ارس در این محدوده برای ثبت شناسایی شدند که به دلیل آب و هوای مطلوب منطقه اکثر آنها سالم و از شرایط مناسبی برخوردارند.
وی تصریح کرد: آثار مذکور ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت سازمان میراث فرهنگی بوده و تعیین عرصه و حریم آنها بر عهده این سازمان است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدامی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت آنها شود، ممنوع است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین یادآور شد: در این جلسه همچنین سه اثر طبیعی دیگر استان شامل درخت چنار کهنسال روستای زیاران آبیک، درخت داغداغان کهنسال روستای پررود و چنارهای کهنسال روستای جوینک در الموت غربی به ثبت رسیدند و تعداد آثار طبیعی ثبت شده استان در فهرست آثار ملی به 37 مورد افزایش یافت.
درخت ارس از نظر آبخیزداری دارای اهمیت بالایی بوده و می تواند در مناطق کم آب و خشک نیز رشد کند.
این گونه قادر است پس از 5 تا 6 ماه بدون نیاز به آب، فصل خشک را تحمل نماید.
صبر و مقاومت در برابر خشکی و سرما، قابلیت رویش در ارتفاعات بیش از سه هزار متری از سطح دریا و سرسبزی از ویژگی‌های این درخت بوده که توسعه کاشت آن در ارتفاعات، روند فرسایش خاک را در کشور کاهش می‌دهد.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.