به گزارش ایرنا، رعایت ایمنی و بهداشت کار بخش مهمی از شروع یک فعالیت در کارگاه های تولیدی و عمرانی است و هرگونه قصور در خصوص آنها هزینه ها و خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری را به بار خواهد آورد.
امروزه دیدگاه 'اول ایمنی بعد کار' جای خود را به تولید ایمن داده و بر این اساس جدایی و تفکیک میان کار و ایمنی به هیچ وجه پذیرفته نیست.
ارزیابی و واکاوی خطرات و ریسک ها به صورت مقطعی، باور نداشتن کارفرمایان به لزوم رعایت الزامات قانون کار، ایمان نداشتن به وظیفه سنگین مسئولان ایمنی کار در کارگاه ها، اعتقاد نداشتن به موضوع پیشگیری و ... از جمله چالش های پیشگیری از حوادث کار هستند که صاحب نظران، مسئولان و کارشناسان در میزگرد ایرنا قزوین در خصوص آنها به بحث و گفت و گو پرداختند.

**کارفرمایان مسئول رعایت ضوابط ایمنی کارگاه ها هستند
رئیس بازرسی کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین در این میزگرد گفت: مقوله ایمنی در زمینه های مختلف اجتماعی مصداق دارد و حتی در روایات اسلامی نیز بر رعایت جوانب ایمنی در فعالیت های اقتصادی برای جلوگیری از خسارات تاکید شده است.
محمد علیخانی افزود: موضوع ایمنی در زمینه کار و تولید نیز از این قاعده مستثنی نبوده است و باید کارگاه های مشمول قانون کار برای رعایت ایمنی به نحو احسن اقدام کنند.
وی اضافه کرد: راهکارهای مختلفی برای پیشگیری و کاهش حوادث و بیماری های شغلی در محیط های کاری و کارگاه های مشمول قانون کار وجود دارد که یکی از آنها اجرای دقیق قوانین و ضوابط کار است.
این مسئول ادامه داد: قانون گذار، فصل چهارم قانون کار را به حفاظت فنی و بهداشت کار اختصاص داده است که طبق آن باید کلیه کارگاه ها، کارفرمایان، کارگران و کارآموزان دستور کارهایی که از طرف شورای عالی حفاظت فنی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ می شود را رعایت کنند.
وی افزود: طبق این قانون کارگاه های مشمول قانون کار باید برای صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور اقدام کرده و وظایف و تعهدات خود را برابر با مواد 85 تا 95 این قانون اجرا نمایند.
وی ادامه داد: طبق ماده 95 قانون کار مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار برعهده کارفرما یا مسئولان واحدهای موضوع 85 این قانون است و اگر واقعا این الزامات رعایت شود تا حد زیادی شاهد کاهش حوادث ناشی از کار و بیماری های شغلی خواهیم بود.
علیخانی همچنین گفت: باید بررسی کرد که اشکال کار کجاست که علیرغم وجود بیش از 60 آیین نامه و 6 هزار ماده قانونی در خصوص رعایت مقررات قانونی و بهداشت کار به اهداف مورد نظر در کاهش سوانح و پیشگیری از حوادث دست نمی یابیم.

**سقوط از ارتفاع، 40 درصد حوادث ناشی از کار قزوین
وی گفت: در بررسی حوادث ناشی از کار باید به عوامل وقوع حوادث توجه داشت که می توان به سقوط، برق گرفتگی، خفگی ، گیر کردن در دستگاه های کار اشاره کرد.
علیخانی اضافه کرد: با تحلیل حوادث و سوانح استان در 20 ماه گذشته مشخص می شود که حدود 40 درصد حوادث ناشی از کار استان قزوین به دلیل سقوط از ارتفاع، 23 درصد گیرکردن در ماشین آلات و 20 درصد برخورد با اشیا و تجهیزات بوده است.
وی افزود: با یک حساب سرانگشتی مشخص می شود حدود 83 درصد حوادث ناشی از کار استان قزوین به سه عامل اشاره شده باز می گردد که می توان با رعایت مقررات و قوانین ایمنی از وقوع آنها جلوگیری کرد.
این مسئول با اشاره به عامل سقوط، گفت: این مورد در 20 ماه گذشته 40 درصد حوادث استان را رقم زده است که زنگ خطری برای کارفرمایان در خصوص رعایت نکات ایمنی به ویژه در کارگاه های ساختمانی و هنگام کار در ارتفاع خواهد بود.

**فوت 9 نفر در حوزه صنعت بر اثر سقوط از ارتفاع یک شوک بود
وی افزود: سال گذشته 25 درصد حوادث ناشی از کار قزوین در حوزه ساختمان و 55 درصد در حوزه صنعت بوده است که نشانگر وقوع 80 درصد حوادث استان در این 2 حوزه است.
این مسئول اضافه کرد: بیشترین درصد فوتی های حوادث کار قزوین در سال گذشته مربوط به حوزه صنعت و عامل سقوط از ارتفاع بوده که 9 نفر فوتی معادل 50 درصد فوت حوادث ناشی از کار استان را به خود اختصاص داده است.
وی گفت: این میزان حوادث منجر به فوت آن هم از عامل سقوط از ارتفاع در حوزه صنعت دور از انتظار بوده است و در واقع شوکی به مسئولان این حوزه بود.
علیخانی ادامه داد: طبق عرف معمول باید عامل سقوط از ارتفاع در حوزه ساختمان حادثه ساز بوده و درگیری میان ماشین آلات، لغزیدگی و برق گرفتگی عوامل حادثه ساز در حوزه صنعت باشند که ظاهرا این موضوع رعایت نشده است.
وی اضافه کرد: در سال جاری خوشبختانه در حوزه صنعت فوتی نداشته ایم که در مورد علل آن باید بحث و بررسی صورت گیرد.

** ناشناخته بودن بسیاری از عوامل حادثه زا چالش بازرسان کار است
علیخانی اضافه کرد: حوادث کارگری استان قزوین در سال 96 نسبت به سال ماقبل آن 17 درصد کاهش داشت اما تعداد فوتی ها در حوزه صنعت به صورت قارچ گونه افزایش یافته بود.
وی با اشاره به عوامل افزایش حوادث فوتی در حوزه صنعت، گفت: متاسفانه بسیاری از عوامل حادثه زا از قبیل تعویض لامپ یا تغییر سقف شیروانی قابل مشاهده و بازرسی نبوده اند به همین دلیل بازرسان و مسئولان ایمنی کارگاه ها نتوانسته اند نسبت به آنها تذکرات لازم را ارایه کنند.
رییس بازرسی کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین افزود: علت وقوع هر حادثه ای به صورت مستقیم یا غیر مستقیم به یک عمل ناایمن در واحد تولیدی باز می گردد و طبق ماده 87 قانون کار باید تمامی کارفرمایان شرایط ایمنی را در هنگام تاسیس یک واحد تولیدی رعایت کنند که متاسفانه در بسیاری موارد به آنها توجه نشده است.
وی همچنین گفت: شناسایی خطر و ارزیابی ریسک فرایندی پیوسته است و باید به صورت مداوم با تغییر فرایندها و شیفت های کاری برای شناسایی خطرات و صدور مجوز فعالیت های عمرانی و خدماتی در کارگاه ها اقدام شود.
این مسئول یادآور شد: ریشه بسیاری از حوادث کار به فقدان شناسایی خطر و ارزیابی درست حوادث باز می گردد که در صورت اعتقاد کارفرمایان به این موضوع گام های بلندی برای پیشگیری از حواث برداشته خواهد شد.
وی افزود: کارفرمایان باید از مسئولان ایمنی کارگاه ها ارزیابی ریسک و خطرات را به شکل مداوم درخواست کنند و گام های جدی و عملیاتی را برای رفع آنها در کارگاه ها بردارند.
علیخانی یادآور شد: کارفرمایان باید بدانند هزینه کردن برای ارزیابی و شناسایی خطرات و ریسک ها یک سرمایه گذاری است و از اتلاف منابع انسانی، افزایش بیماری های شغلی و تحمیل آسیب های اجتماعی به جامعه و شهروندان جلوگیری می کند.

** 80 درصد حوادث ناشی از کار استان قابل پیشگیری و کاهش هستند
رئیس بازرسی کار استان قزوین افزود: اگر بخش ها و حوزه های مختلف اجرایی وظایف خود را به درستی انجام دهند می توان شدت و میزان 80 درصد حوادث را در استان کاهش داد.
علیخانی گفت: امروزه تولید ایمن در جهان مطرح است اما هنوز بسیاری از کارفرمایان قزوینی با دیدگاه سنتی خود میان کار و ایمنی جدایی قایل هستند.
وی افزود: هنوز بسیاری از کارفرمایان نسبت به جذب مسئول ایمنی با مشکل مواجه هستند در حالی که شناسایی و ارزیابی خطرات یک کارگاه از تحمیل هزینه های سنگین احتمالی در صورت وقوع یک حادثه جلوگیری خواهد کرد.
این مسئول ادامه داد: بسیاری از تجهیزات و دستگاه ها در یک واحد تولیدی به سنجش و ارزیابی دوره ای نیازمند هستند و اگر دیدگاه مناسب در این خصوص در کارفرما وجود نداشته باشد به نتایج مطلوب دست نخواهیم یافت.

**حوزه ساختمان از مخاطره آمیزترین حوزه های کار است
رئیس اداره بازرسی کار استان قزوین افزود: حوزه ساختمان یکی از مخاطره آمیزترین حوزه های کار است و در آن احتمال سقوط و نقص عضو در درجه بالایی قرار دارد.
علیخانی با اشاره به ویژگی های خاص حوزه ساختمان،افزود: عمده کارگران این حوزه یا روزمزد بوده یا مدت کوتاهی به کار گرفته می شوند و عموما در پایین ترین سطح سواد قرار دارند.
وی همچنین گفت: 50 درصد کارگران در حوزه صنعت اگر آموزش ندیده باشند تجربه ایمنی را دارند اما در حوزه ساختمان بی سوادی و نداشتن آموزش موجب شده است که کارگران هنگام برخورد با خطرات نتوانند به درستی تصمیم بگیرند.
این مسئول ادامه داد: بسیاری از پیمانکاران قزوینی با مقوله ایمنی کاملا ناآشنا هستند به همین دلیل 25 درصد حوادث ناشی از کار استان در حوزه ساختمان رقم خورده است.
علیخانی با بیان اینکه دستگاه های مختلفی در حوزه ساختمان مسئولیت دارند، اضافه کرد: جلسات کمیته نظارت بر ایمنی کارگاه های ساختمانی ماهانه برای بررسی چالش های ساختمانی تشکیل می شود و در صورت لزوم مصوبات خود را برای تایید به شورای فنی استان ارسال می کند.
وی افزود: به عنوان مثال ضمیمه کردن نقشه های ایمنی پیش از ساخت واحدهای مسکونی و احداث چاه ارت از جمله مصوبات این جلسات بوده اند ولی تا اعتقاد به ایمنی وجود نداشته باشد این مصوبات اجرایی نخواهند شد.

**8129 فقره بازرسی از کارگاه های کار در قزوین انجام شد
رئیس بازرسی کار اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی قزوین گفت: امسال هشت هزار و 129 فقره بازرسی از کارگاه های مشمول قانون کار در قزوین انجام شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
علیخانی افزود: این میزان بازرسی نسبت به هشت ماه سال 96 که هفت هزار و 442 فقره بوده، هشت درصد افزایش یافته است.
وی افزود: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین 18 بازرس رسمی دارد که وظیفه رسیدگی و بازرسی به کارگاه های مشمول قانون کار را برعهده دارند و با توجه به گستردگی وظایف با کمبود نیرو در این بخش مواجه است.
این مسئول با اشاره به حوادث ناشی از کار در استان اضافه کرد: در هشت ماه سال جاری حوادث ناشی از کار نسبت به مدت مشابه سال گذشته هشت درصد کاهش داشته و در حوزه حوادث منجر به فوت نیز به همین نسبت کاهش هشت درصدی مشهود است.
وی اضافه کرد: عملکرد کلی اداره بازرسی کار استان رضایت بخش است اما در برخی حوادث و عوامل وقوع آنها افزایش قارچ گونه و شناوری داشته ایم که باید جلوی آن را گرفت.
علیخانی با تاکید بر آموزش، گفت: در این مدت حدود هفت هزار و 170 نفر ساعت آموزش رسمی برای جامعه کارگری استان توسط کانون ایمنی و بهداشت کار استان و دانشگاه کار برگزار شد که به قطع نقش موثری در جلوگیری از بروز حوادث و سوانح ناشی از کار ایفا می کند.
وی با اشاره به علل حوادث کار استان قزوین افزود: در 20 ماه اخیر 42.1 درصد حوادث استان به صورت نگرفتن نظارت موثر کارفرما بر قوانین و مقررات کارفرمایی و 33.8 درصد به بی احتیاطی کارگر مربوط بوده است یعنی 75 درصد حوادث استان به عدم نظارت و بی احتیاطی کارگران باز می گردد.
علیخانی گفت: اگر بتوانیم این 75 درصد عوامل حادثه ساز را به نصف رسانده و به 40 درصد کاهش دهیم نقش موثری در پیشگیری و کاهش وقوع حوادث ایفا کرده ایم.
وی ادامه داد: برای رفع بی احتیاطی کارگر یا صورت نگرفتن نظارت کارفرما باید به موضوع آموزش به شکل پررنگی وارد شد و با تدارک سازوکاری مناسب نسبت به آموزش کارگران،کارفرمایان و مسئولان ایمنی اقدام کرد.

**همیشه پیشگیری بهتر از درمان است
رئیس شوراهای اسلامی کار استان قزوین نیز در این میزگرد گفت: خوشبختانه در سال های اخیر وضعیت جامعه کارگری استان از نظر آسیب پذیری در برابر حوادث بهتر شده است ولی از دستگاه های متولی انتظار می رود با نظارت جدی تر شدت و میزان حوادث را کاهش دهند.
محمد امانی افزود: طبق قانون باید جلسات کمیته حفاظت فنی ماهانه در واحدهای تولیدی برگزار شود که چنین جلساتی را شاهد نیستیم و انتظار می رود این جلسات با حضور کارگران، نماینده کارگران و بهداشت به شکل پررنگ تری برگزار شوند.
وی با واکاوی دلایل افزایش حوادث کار در استان، افزود: اختصاص نیافتن وسایل حفاظت شخصی از قبیل ماسک، کفش و دستکش به کارگران و انجام نشدن آزمایش های ادواری از جمله مواردی هستند که به ایجاد حوادث کار و افزایش بیماری های شغلی در کارگاه ها منجر می شوند.
امانی اضافه کرد:در برخی موارد آموزش های لازم برای استفاده از وسایل شخصی و دستگاه های خطرناک به نیروهای جدید توسط کارفرمایان داده نمی شود به همین دلیل بسیاری از نیروهای تازه کار با آسیب های جدی قطع عضو مواجه می شوند.
این مسئول ادامه داد: نبود ثبات شغلی برای یک کارگر در واحدهای تولیدی از جمله عوامل حادثه ساز هستند چون کارگر جدید تجربه و آموزش لازم را طی نکرده است بنابراین با خطرات و تهدیدهای زیادی در محیط کار مواجه است.

**بی توجهی به آموزش کارگران از عوامل جدی حادثه آفرین است
رئیس شوراهای اسلامی کار استان قزوین افزود: در بسیاری از مواقع با توجه به نیاز واحد تولیدی بدون توجه به امر آموزش نیروی جدید استخدام شده و برای انجام یک بخش فنی و مخاطره آمیز گماشته می شود که ممکن است خطرات بسیاری را برای کارگر به بار آورد.
امانی گفت: مسایل روحی و روانی از قبیل نگرانی در خصوص تمدید قراردادها و رعایت نشدن حفاظت ایمنی دستگاه ها و بالابرها از جمله عوامل دیگر افزایش دهنده حوادث کار در کارگاه های صنعتی، تولیدی و خدماتی هستند.
وی با تاکید بر نهادینه سازی فرهنگ استفاده از تجیهزات ایمنی، افزود: در بسیاری از مواقع تجهیزات ایمنی توسط کارفرما تهیه شده و در اختیار کارگران قرار می گیرد اما متاسفانه خود کارگران به دلیل ضعف فرهنگی از آنها استفاده نمی کنند.
امانی اضافه کرد:انعقاد قرارداد با پیمانکاران خدماتی از قبیل سرویس های رفت و برگشت که دارای سطح ایمنی پایین تری هستند نیز نقش موثری در افزایش حوادث کار استان دارد و باید کارفرمایان به این موضوع توجه جدی داشته باشند.
وی گفت: تعداد زیاد واحدهای صنعتی در استان از جمله مواردی است که سرکشی و نظارت بر واحدهای صنعتی را دشوار می کند و امیدواریم دستگاه های متولی با نظارت جدی تر واحدهای تولیدی را نسبت به رعایت الزامات قانون کار و به کارگیری یک مسئول ایمنی مجاب کنند.

**رعایت استانداردهای جهانی موجب کاهش حوادث کار می شود
رئیس کانون ایمنی و بهداشت کار استان نیز در این میزگرد گفت: کانون ایمنی و بهداشت کار استان فعالیت خود را با هیات مدیره جدید از اردیبهشت امسال شروع کرده و حفظ و صیانت از نیروی انسانی و کاهش حوادث در کارگاه های صنعتی و محیط های ساختمانی را جزو اهدف خرد و کلان خود قرار داده است.
وحید سفری با اشاره به راهکارهای کاهش حوادث در کارگاه ها، افزود: اگر استانداردهای جدید ایمنی در محیط های کاری پیاده سازی شوند و سیستم ایمنی بهداشت به تمامی نهادهای مشمول قانون کار الزام شود به قطع گام های موثری در کاهش حوادث و پیشگیری از آنها برداشته خواهد شد.
این مسئول ادامه داد: یک کارشناس ایمنی باید متخصص، مسئول و هنرمند باشد تا بتواند به خوبی از عهده شناسایی و ارزیابی ریسک برآمده و با برقراری ارتباط با مجموعه مدیریتی برای کسب خروجی مناسب اقدام کند.

**هنر ارتباط مسئولان ایمنی با مدیران برای کاهش حوادث مهم است
وی همچنین گفت: مسئولان ایمنی کارگاه های تولیدی باید توانمند و باهوش باشند تا بتوانند مدیران شرکت را برای اعمال استانداردهای ایمنی در کارگاه تولیدی و صنعتی متقاعد کنند.
این مسئول اضافه کرد: هنر ارتباط مسئولان ایمنی با کارفرمایان نقش زیادی در کاهش و پیشگیری از حوادث ایفا می کند اما متاسفانه بسیاری از مسئولان ایمنی هنوز با مدیران کارگاه ها ارتباط برقرار نکرده اند.
وی گفت: امیدواریم با برگزاری جلسه ای بتوانیم هنر ارتباط با مدیران کارگاه ها را به کارشناسان ایمنی آموزش داده و خروجی و تاثیر آن را در این زمینه مورد بررسی قرار دهیم.
سفری اضافه کرد: کارشناسان ایمنی کارگاه ها تنها نباید خود را به شناسایی یک دسته از حوادث محدود کنند بلکه باید با تحلیل و بررسی های کارشناسی راهکارها و موانع پیشگیری از حوادث را نیز به کارفرما اعلام کنند.
وی ادامه داد: امروزه به اعتقاد بسیاری از کارشناسان لوازم حفاظت فردی باید حذف شود و یک کارفرما باید به سمتی حرکت کند که یک کارگاه در نهایت ایمنی برای فعالیت کارگران قرار داشته باشد.
رئیس کانون ایمنی و بهداشت کار استان افزود: طی چهار سال گذشته که استخدام مسئولان ایمنی برای واحدهای تولیدی الزام شد شاهد کاهش 50 درصدی حوادث کار در کشور هستیم که نشان دهنده جایگاه و اهمیت مسئولان ایمنی است.
وی گفت:به قطع ارتقای جایگاه مسئولان ایمنی در سطح جامعه موجب می شود که آنها راحت تر برای ایفای رسالت خود حرکت کرده و حوادث ناشی از کار در استان نیز کاهش یابد.
سفری با تاکید بر توجه به شبه حادثه ها، افزود: باید مسئولان ایمنی علل حادثه ها و اعمال نا ایمن را ریشه یابی کنند تا بتوانند از وقوع حوادث در آینده جلوگیری نمایند.
6101*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.