به گزارش ایرنا، فروتنی، مناعت طبع و شخصیت علمی وارسته و ممتاز از استاد سیدمحمد دبیر سیاقی چهره عالمی فرزانه را معرفی می کند که نسل های آینده نیز در باب این شخصیت و آثار او قلم زده و صحبت خواهند کرد.
دبیر سیاقی، استاد دانشگاه، لغت شناس، پژوهشگر، شاعر و نویسنده بزرگ قزوینی بود که در سال 1298 هجری شمسی در قزوین به دنیا آمد و 16 مهرماه سال جاری و در سن 99 سالگی به دلیل کهولت سن در گذشت.
از این استاد نامور زبان و ادبیات فارسی که در گرد آوری لغت نامه دهخدا نقش برجسته ای داشت ده ها اثر ادبی و هنری برجای مانده است.
به منظور یاد بود این استاد فرزانه زبان و ادبیات فارسی مراسمی با همت انجمن علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) با عنوان دبیری به سیاق دبیران کهن برگزار شد که در آن جمعی از اساتید زبان و ادبیات فارسی و مسئولان استانی حضور داشتند.

**انتقادپذیری از خصوصیت های بارز اخلاقی استاد دبیرسیاقی بود
عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی از جمله مهم ترین میهمانان این مراسم بود که پس از دعوت به جایگاه سخنرانی در وصف این استاد فرزانه اظهار داشت: استاد دبیرسیاقی در جامعه ادبی ما نامی شناخته شده و در سایر کشورها نیز انسانی سرشناس و یلند آوازه بود.
احمد سمیعی گیلانی با بیان اینکه دبیر سیاقی همچنان که از نامش پیداست در خانواده ای اهل فرهنگ و ادب به دنیا آمده و پرورش یافته، تاکید کرد: اهل سیاق، مستوفیانی ادیب و دانشمندی بودند که دبیرسیاقی هم در چنین خانواده ای رشد یافت.
وی اضافه کرد: گرچه این نسل زبردست اکنون منقرض شده اما آثار آنها موجود بوده و مصدر خدمات بزرگی شدند و آن استاد فرزانه علاوه بر پرورش در چنین خانواده ای، مصحح خوبی نیز بوده و سال ها با بزرگان ادبیات فارسی مجالست داشت.
این استاد دانشگاه و عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی ادامه داد: دبیر سیاقی، به خصوص در لغت، کثیر التالیف و از همکاران موثر در تهیه و تدوین لغتنامه بود که پس از وفات دکتر شهیدی شایسته ترین فرد برای سرپرستی لغت نامه بود اما مظلوم واقع شد.
وی، انتقاد پذیری بالا را یکی از سجایای استاد دبیرسیاقی دانست که امروز کمتر در اهل فضل مشاهده می کنیم و افزود: ایشان به هیچ وجه از انتقادها رنجیده خاطر نشد و در چاپ های بعدی آثار خود با پذیرش نقدها اقدام به اصلاح کارهای خود می کرد.
به گفته سمیعی، این در حالی است که بسیاری از اساتید با تعبیر رکیکی چون پته طرف را زدن، شان نقد را پایین می آورند.
وی در پایان این مراسم یادآور شد: تمام خصوصیت های یاد شده در فردی مانند استاد دبیرسیاقی موجب شده تا با شجاعت بگوییم یاد وی همچنان تا سال های سال در ذهن و قلب همگان زنده خواهد ماند.

**آراسته به نظم و مناعت طبع از خصلت های استاد دبیر سیاقی بود
قاسم انصاری استاد زبان و ادبیات فارسی و از مفاخر قزوین دیگر میهمانی بود که در این آیین درباره استاد دبیرسیاقی سخن گفت.
وی سخنان خود را با سرودن شعری در وصف او آغاز کرد:
صد حیف که یار دهخدا رفت
افسوس عبید عصر ما رفت
از رفتن او قلم، شکسته
دفتر به عزای او نشسته
در نظم یگانه بود و یکتا
در نثر نمونه بود و بی تا
فخر ادبای خوب شرقی
مقبول محققان غربی
بُد قدرشناس اوستادان
محبوب و عزیز نکته دانان
والا و نجیب و مهربان بود
با اهل کتاب همزبان بود
شهنامه پژوه و بیهقی دان
از غیبت و از حسد گریزان
احیاگر شعر و شاعری بود
تاریخ نگار ماهری بود
در حب وطن یگانه و فرد
در حسن نوشته ای زبانزد
تحقیق و مطالعه شعارش
دلبسته و عشق ورز کارش
چون او لغوی نبوده و نیست
خوشنام تر از دبیر ما کیست
منصوب به خاندان عصمت
دارای نجابت و اصالت
گر رفت وجود پاکش از دست
آثار فخیم او به جای است
این استاد زبان و ادبیات فارسی در ادامه، نظم و ترتیب و مناعت طبع را از خصوصیت های مهم استاد دبیر سیاقی عنوان کرد.
انصاری با اشاره به آثار برجسته آن استاد مسلم، یادآور شد: ایشان برای تالیف کتاب پیشاهنگان شعر فارسی واقعا سختی کشید و با استخراج مطالب آن از منابع بسیار کهن، شعرای گمنام، شعر و شخصیت آنها را به جامعه علمی کشور معرفی کرد.
وی اظهار داشت: دبیر سیاقی در طول عمر پربرکت خود چراغ پر فروغ و ادب فارسی را برای همیشه روشن نگاه داشت و با تصحیح و تالیف های خود بزرگترین آثار ادبی را از تندباد حوادث مصون ساخت.

**استاد دبیر سیاقی بزرگترین نقش را در معرفی آثار سبک خراسانی داشت
یک عضو هیات علمی دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) نیز در این مراسم گفت: خدمات استاد دبیر سیاقی را می توان در چهار بخش شامل متون نظم و نثر فارسی، لغتنامه، قزوین شناسی و شعر تقسیم بندی کرد که در همه این بخش ها آثار بسیاری بزرگی از خود به جای گذاشت.
سیداسماعیل قافله باشی، سبک خراسانی را ایرانی ترین سبک فارسی دانست و تاکید کرد: استاد دبیرسیاقی بهترین شخصی بود که سبک خراسانی و نثر مرسل را به ایرانیان شناساند و بزرگترین آثار این سبک را تصحیح و چاپ کرد.
وی با اشاره به اینکه ارزش کار ایشان در هر یک از تصحیحاتی که انجام داده بسیار بالا بوده و ساعت ها می توان از آنها سخن گفت، تصریح کرد: استاد دبیر سیاقی در بند هیچ کدام از امور دنیوی نبود و آزادگی داشت.
به گفته این استاد دانشگاه، خانه ایشان همیشه مکانی شاد بود چون در آن اشعار شاهنامه سروده می شد.

**ژرف نگری و سادگی ویژگی ممتاز در شعرگویی استاد دبیر سیاقی است
در بخش پایانی این مراسم، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در وصف استاد دبیر سیاقی گفت: این استاد مسلم ادبیات فارسی از شخصیت های ممتاز فرهنگ، تاریخ و ادب معاصر بودند.
محمدعلی حضرتی ها ادامه داد: شخصیت علمی و اخلاقی وی به همراه یک خانواده مشخص و با فرهنگ که سابقه درخشانی در سده های گذشته داشته اند موجب شد خدمات علمی، فرهنگی و اجتماعی ایشان بسیار چشمگیر باشد.
وی در ادامه با اشاره به برخی خصوصیات ارزشمند اخلاقی مرحوم دبیرسیاقی، اظهار داشت: این استاد بزرگ و لغت شناس برجسته بسیار صریح بود و ضمن پایبندی به ادب در بیان، هیچ گاه دچار لغزش هایی که بسیاری از ما به آن مبتلاییم، نشد و تا آخرین لحظات عمر نیز این خوی آزادگی و وارستگی را حفظ کرد.
حضرتی اضافه کرد: همین خصوصیت موجب شده بود که او هیچ گاه خود را شاعر نداند و یا در شاهنامه پژوهی تاکید داشت که مصحح آن نیست بلکه تنها نسخه ای از شاهنامه را با نسخه های بعدی آن سنجیده و مقایسه کرده است.
به گفته وی، استاد دبیر سیاقی در شاعری، اشعار نغز فراوانی سروده و برخی از قصاید او متاثر از منوچهری و فرخی بسیار مبتنی بر تصویرهای تازه ای بود و به همین جهت زبانش نیز سرشار از تازگی است.
این مسئول با سرودن ابیاتی از استاد دبیر سیاقی، در قصیده دریا یادآور شد: یکی از دغدغه های او به نظم در آوردن حکایاتی از بزرگان ادبیات فارسی جاری بود که به نظم درآورده است.
حضرتی اضافه کرد: یکی از اشعار او که اتفاقی مهم در ادبیات فارسی را رقم زد افسانه عمر است که به نوعی نگاهی هم به افسانه نیما داشته و به صورتی چند صدایی از ادب عامه هم در آن بهره می برد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین در پایان تاکید کرد: شعر دکتر دبیر سیاقی بسیار ژرف و در عین حال ساده و روان است و می تواند به راحتی با مخاطب خود ارتباط برقرار کند.
7388/8054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.