به گزارش ایرنا، ناشنوایی یکی از معلولیت های پنهان است که گفته می شود سالانه در کشور سه هزار نفر با این مشکل متولد می شوند.
ناشنوایان برای رفع نیازهای ابتدایی خود از جمله اشتغال و تحصیل مشکل دارند و روز جهانی ناشنوایان فرصتی است تا به نیازهای این افراد که در کنار ما زندگی می کنند و صداهایشان شنیده نمی شوند بیشتر توجه کنیم.
شعار روز جهانی ناشنوایان در سال جاری با شعار 'زبان من را بشناس' تا در کنار هم بهتر زندگی کنیم انتخاب شده است تا تاکیدی بر اهمیت یادگیری زبان اشاره در ارتباط با این گروه از معلولان باشد.
ارتباطات ناشنوایان بر اساس تصاویر و برداشت ها و یک زبان مخصوص اشاره ای است که بیشتر مردم عادی از آن بی اطلاعند، زبانی که فرهنگ لغات خاص و لب خوانی که بین ناشنوایان رایج بوده و مختص خود آنهاست و بهتر است که در طول این هفته عموم مردم با آن کمی بیشتر آشنا شوند.

**شناسایی پنج هزار ناشنوا در قزوین
مدیرکل بهزیستی قزوین از شناسایی پنج هزار و 178معلول ناشنوا در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 2 هزار و 120 ناشنوا زن و سه هزار و 58 ناشنوای مرد هستند و 973 تن از آنها از بهزیستی مستمری دریافت می کنند.
علیرضا وارثی، وضعیت این تعداد ناشنوا را به تفکیک شامل یک هزار و 10 نفر ناشنوای خفیف، یک هزار و 466 نفر ناشنوای متوسط، یک هزار و 290نفر ناشنوای شدید و یک هزار و 412 ناشنوای خیلی شدید اعلام کرد.
وی، اشتغال را یکی از نیازهای اصلی ناشنوایان دانست و گفت: هم اکنون از بین 2 هزار و 529 ناشنوای در سن اشتغال استان، 520 ناشنوای در سن اشتغال استان یعنی در بین 18تا 45 سال در صنایع و ادارات و یا از طریق خود اشتغالی مشغول کار هستند.
وارثی ادامه داد: به منظور تامین اشتغال برای این افراد، بهزیستی آمادگی دارد با ارایه تسهیلات بانکی ارزان قیمت با سود چهار درصد برای این افراد ایجاد اشتغال کند.
وی افزود: همچنین در صورت آمادگی کارفرمایان به ایجاد اشتغال برای این دسته از افراد، بهزیستی 23 درصد از سهم بیمه کارفرما را پرداخت می کند.
مدیرکل بهزیستی قزوین در ادامه از پرداخت کمک هزینه دانشجویی برای 111 تن ازکم شنوایان و ناشنوایان استان قزوین خبر داد.
وی، پرداخت هزینه سمعک و جراحی کاشت حلزون را از جمله دیگر خدمات این سازمان به ناشنوایان عنوان کرد و ادامه داد: عمل کاشت حلزون 100 میلیون ریال هزینه دارد که بهزیستی 30 میلیون ریال از آن را پرداخت می کند.
وارثی اظهار داشت: هم اکنون 10نفر در نوبت کاشت حلزون گوش و 30 نفر در نوبت کاشت سمعک قرار دارند.
وی افزود: در سال گذشته عمل کاشت حلزون برای 14نفر انجام شده و تعمیرات آن نیز برای 104نفر انجام شد.

** تاثیر نوسانات نرخ ارز بر تهیه سمعک
مدیرکل بهزیستی قزوین در خصوص سمعک ناشنوایان نیز گفت: متاسفانه نوسانات نرخ ارز و افزایش قیمت سمعک بر تهیه این ابزار مورد نیاز ناشنوایان تاثیر گذاشته است.
وارثی افزود: سمعک و باتری آن در داخل کشور تولید نمی شود و محصولی کاملا وارداتی است و اختصاص نیافتن ارز دولتی به خرید سمعک ناشنوایان را دچار مشکل خواهد کرد.

**اجرای طرح رابط ناشنوا در قزوین
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا از اجرای طرح رابط ناشنوا در ادارات و دادگاه ها خبر داد و گفت: با توجه به اینکه افراد ناشنوا به زبان اشاره صحبت می کنند و سایر افراد عادی چندان با این زبان آشنایی ندارند این افراد در برخی امور از جمله مراجعات اداری خود دچار مشکل در برقراری ارتباط هستند به همین منطور سازمان بهزیستی به دنبال تربیت افراد آموزش دیده به عنوان رابط ناشنوا برای کمک رساندن به این معلولان است.
راحله جاتن افزود: هم اکنون طرح رابط ناشنوا در برنامه های اخبار صدا و سیمای مرکز قزوین اجرا می شود که مورد رضایت و استقبال ناشنوایان قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: مساله مهم در اجرای این طرح بودجه و اعتبارات مالی برای آموزش رابطان ناشنوا است که به محض اختصاص بودجه حتما اجرایی خواهد شد.

**غربالگری شنوایی نوزادان قزوینی اجرا می شود
معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا گفت: برنامه غربالگری شنوایی به منظور شناسایی و درمان نوزادان و شیرخواران دارای اختلالات شنوایی و یا ناشنوایی از سال 86 آغاز شده و هم اکنون در سطح بیمارستان هایی که تولد نوزاد در آنها اتفاق می افتد، انجام می شود.
جاتن ادامه داد: طی این برنامه نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص، توسط سنجشگران سنجش شده و در صورت مشکوک بودن شنوایی به مراکز تخصصی ارجاع می شوند.
وی گفت: اختلالات شایع نوزادی در سنین طلایی و قبل از 2 سالگی قابل تشخیص و درمان بوده است و با این معاینه ساده در بدو تولد و پیگیری های به موقع بعدی، از ناشنوایی، کم شنوایی و یا مشکلات گفتاری و رشدی در سنین بالاتر جلوگیری می شود.

** تحصیل 416 دانش آموز آسیب دیده ناشنوایی در قزوین
رییس آموزش و پرورش استثنایی قزوین نیز در گفت و گو با ایرنا از شناسایی 416 دانش آموز آسیب دیده شنوایی خفیف تا شدید از بدو تولد تا پایان دوره متوسطه در استان خبر داد و گفت: از این تعداد 86 نفر در مدارس استثنایی و 330 نفر در مدارس عادی در قالب طرح آموزش تلفیقی فراگیر تحصیل می کنند.
معرفت الله احمدی افزود: دانش آموزان ناشنوای مدارس عادی از خدمات معلم رابط که در هفته، چهار ساعت در مدرسه حضور یافته و برای تسهیل امور آموزشی و توانخبشی آموزش می دهد بهره مند می شوند.
وی، تعداد این معلمان رابط را 55 نفر برشمرد و گفت: سازمان آموزش و پرورش استتثنایی، خدمات حمایتی را برای دانش آموزان استثنایی و با نیازهای ویژه ارایه می دهد که کمک هزینه عمل کاشت حلزون و تعمیر قطعات از جمله آنها است.
احمدی، مبلغ این کمک هزینه را برای کاشت حلزون در حد 60 میلیون ریال، برای تعمیر قطعات کاشت حلزون 25 میلیون ریال و همچنین برای خرید سمعک هشت میلیون ریال عنوان کرد.
وی افزود:در سال گذشته یک میلیارد و 510میلیون ریال کمک هزینه برای 204 دانش آموز استثنایی قزوین از جمله ناشنوایان در قالب طرح خدمات حمایتی بهزیستی پرداخت شد.

**فعالیت یک مرکز آموزش ناشنوایان بر مبنای روش های شنیداری کلامی در قزوین
احمدی با اشاره به فعالیت مرکز آموزش استثنایی خاتون بابایی در قزوین که دومین مرکز مستقل کشور در زمینه آموزش کودکان ناشنوا و کم شنوا است،افزود: این مرکز با جذب زودهنگام و مداخله به هنگام از بدو تولد تا 6 سالگی و ارایه آموزش های تخصصی آموزشی و توانبخشی به والدین و نوآموز شرایط مناسب برای ورود نوآموز به مدارس عادی را فراهم می کند.
وی همچنین گفت: روش های آموزشی این مرکز AVT، شنیداری - کلامی یعنی براساس گوش کردن و صحبت کردن است که موفقیت های زیادی در فراهم کردن شرایط زندگی، آموزش و تحصیل کودکان کم شنوا و حتی با افت شنوایی در حد عمیق در کنار همسالان عادی دارد.
احمدی افزود: مرکز خاتون بابایی توانسته با همسو کردن نظرات و تصمیمات والدین، کارشناسان و مربیان در پیروی از مبانی AVT و اجرایی آن امکان تحصیل و آموزش تمام فارغ التحصیلان خود در مدارس و مراکز مختلف در کنار کودکان عادی را فراهم کند.
یکی از مهم ترین خدماتی که به منظور درمان ناشنوایی کودکان در کشور انجام می شود جراحی کاشت حلزون گوش است که به گفته پزشکان باید در سنین طلایی 3 تا 6 سال انجام شود.

** کاشت حلزون، روشی برای درمان ناشنوایی
کاشت حلزون گوش یکی از درمان های نسبتا جدیدی است که برای درمان بسیاری از ناشنوایان به کار می رود اما این روش تنها در سنین کودکی و در شرایط خاص امکان پذیر است.
یک پزشک متخصص گوش حلق و بینی نیز در این زمینه گفت: کاشت حلزون، روش جدیدی است که از نظر علمی می تواند در تمام افرادی که کم شنوایی بیش از 70 دسی‌بل دارند و یا با سمعک امکان کمک به آنها وجود ندارد، استفاده شود و حتی این کار می‌تواند در 2 گوش هم انجام شود.
دکتر ابوالفضل قبادی با بیان اینکه این کار حتی می تواند در 2 گوش هم انجام شود،افزود: کانال گوش، پرده و سیستم استخوانچه ای وظیفه انتقال صوت به حلزون شنوایی را دارد و حلزون نیز کار تبدیل موج صوتی به موج عصبی را انجام می دهد و سپس موج توسط عصب شنوایی به مغز و هسته های شنوایی منتقل می شود.
وی اظهار داشت: تقریبا یک مورد از هر هزار تولد دچار کم‌شنوایی و نقص این سیستم می شود که بخشی از این افراد توسط سمعک که تقویت کننده موج صوتی است، تحت درمان قرار می گیرند اما عده ای امکان استفاده و بهره مندی از سمعک را ندارند که در بیشتر این افراد بخش حلزونی دچار مشکل است بنابراین باید این افراد از کاشت حلزون استفاده کنند.
عمل کاشت حلزون با وجود اهمیت بالایی که در درمان ناشنوایی دارد تنها در چند بیمارستان محدود کشور قابل انجام بود و هزینه بالایی نیز دارد.
در قزوین نیز دانشگاه علوم پزشکی قزوین چند سالی است که پیگیر راه اندازی این عمل است اما با وجود پیگیری ها و تربیت نیروی آموزش دیده حرفه ای در این زمینه همچنان منتظر تایید نهایی وزارت بهداشت است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در این زمینه می گوید: برای راه اندازی این جراحی و تجهیزات مورد نیاز آن در بیمارستان قدس مشکل خاصی نداریم و پزشکان متخصص نیز از چند سال پیش برای دوره های فوق تخصصی اعزام و آموزش های لازم را گرفته اند.
دکتر منوچهر مهرام با بیان اینکه تنها مساله در راه اندازی این عمل اخذ مجوز است،افزود: در عرصه رقابت های کشوری گرفتن مجوز چنین عمل هایی بسیار مشکل است اما این دانشگاه با تمام توان در حال پیگیری برای اخذ مجوز راه اندازی عمل کاشت حلزون است.
وی افزود: اصل راه اندازی، نیازمند نیروی انسانی تخصصی آموزش دیده برای این کار است که مشکلی از این نظر وجود ندارد.
مهرام افزود:هم اکنون کودکان ناشنوای قزوینی برای انجام این عمل علاوه بر هزینه های درمان، مسافت طولانی را نیز طی می کنند که با راه اندازی عمل کاشت حلزون در قزوین نه تنها به کودکان قزوینی بلکه به استان های نزدیک نیز خدمات رسانی خواهد شد.
7388*3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.