مهدیه سادات قافله باشی روز چهارشنبه به مناسبت هفته فرهنگی قزوین و برگزاری اولین دوره سمپوزیوم ساخت سردیس شهدا و مفاخر در قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مجسمه‌سازی یکی از هنرهای برجسته ایران است اما به دلایل گوناگون مهجور مانده و دوره طولانی رکود را طی کرده است.
وی ادامه داد: این درحالی است که مجسمه ها و تندیس ها می توانند به عنوان نمادی از فرهنگ یک ملت به حساب آیند و جانمایی آن ها به عنوان المان های شهری می تواند هویت ملی، تاریخی، فرهنگی و اسلامی بین نسلی را تقویت کند و حتی وجود تندیس ها می تواند فضای زمخت شهری را تلطیف کند، ضمن آن که روحیه دلاوری، آرمان خواهی، وطن پرستی و مسئولیت پذیری در شهروندان ایجاد نماید و نمایانگر پیشینه تاریخی و فرهنگی شهر باشد.
قافله باشی با اشاره نقش هنر در ایجاد روحیه نشاط بین افراد جامعه،خاطرنشان کرد: هنر به ذهن نظم داده و مفاهیمی ماندگار در جامعه و در دایره فعالیت های شهروندان به وجود می آورد به علاوه شهر را برای شهروندان مکانی امن و آرام می کند.
رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قزوین با اشاره به برگزاری اولین دوره سمپوزیوم ساخت سردیس شهدا و مفاخر قزوین، گفت: این رویداد و گردهمایی هنرمندان یک کشور یا شهر به منظور تبادل فرهنگی به زبان هنر می تواند تاثیرات شگرفی با خود به همراه داشته باشد.
وی با بیان اینکه تاثیر سمپوزیوم های هنری در احیا و مانایی فرهنگ غنی ایرانی بسیار مشهود است،اظهار داشت: استفاده از ظرفیت های منطقه ای، ملی و حتی بین المللی، برای برگزاری رویدادهای فرهنگی، خاطرات ماندگار شهر را می سازد و حافظه شهر را با خوبی ها و زیبایی ها پر می کند.
قافله باشی ادامه داد: از سوی دیگر، حمایت از آثار هنری نه تنها در گالری ها و با بازدید هنرمندان و هنردوستان اتفاق می افتد، که می توان با قرار دادن آثار در سطح شهر و در معرض دید عموم شهروندان، به بهبود جایگاه هنر و ارتقای نگاه هنری و زیباشناختی شهروندان کمک کرد.
این عضو شورای اسلامی شهر قزوین خاطرنشان کرد: می توان از ظرفیت های هنری در ایجاد و بهبود ارتباط بین شهر و شهروندان و افزایش انسجام و همبستگی اجتماعی و ایجاد سرمایه اجتماعی استفاده کرد.
وی با بیان اینکه قزوین مهد بزرگانی است که هر یک در جایگاه علمی و فرهنگی خود نقش اساسی در پیشرفت شهر داشته اند، با این حال متاسفانه نسل جدید آنگونه که شایسته شان و منزلت آن ها است، با این چهره ها و مفاخر آشنا نیست،اظهار داشت: برگزاری سمپوزیوم سردیس شهدا و مفاخر می تواند تا حدودی این کمبود و ضعف را جبران کند.
قافله باشی گفت: انتظار می رود جشنواره ملی نقاشی دیواری، سمپوزیوم مجسمه سازی و رویدادهای فرهنگی و هنری اینچنین، بتواند رابطه معناداری بین هنر و مدیریت شهری ایجاد کند و مجموعه مدیریت شهری و تصمیم گیران این حوزه مهم، توجه و نگاه ویژه ای به مقوله کاربرد هنر در شهر داشته باشند.
رویداد هفته فرهنگی قزوین با بیش از 70 عنوان برنامه فرهنگی و ورزشی از سوم تا نهم شهریورماه در حال برگزاری است.
3013
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.