یادداشت پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

حرمت تنفیر و ترویج اسلام رحمانی

بر اهل نظر پوشیده نیست؛ موضوع مباحث دفتر مرحوم آیت‌الله العظمی صانعی "مسئله روز" بودن و مواجهه عالمانه با آن و در امتداد ماموریتی است که آن‌ فقیه ممتاز و متفاوت در انتقال بینایی به مردم  دنبال می‌کرد.

نه‌تنها نگرش فقهی مبتنی بر دفاع از حقوق مردم و کرامت انسان با رویکرد سمحه و سهله او تماشایی و ممتاز بود که توجه وی به قواعد فقهی نظیر قاعده "حرمت تنفیر از دین" و به دنبال مقاصد اصلی شریعت بودن و از دریچه تنظیم مناسبات زندگی و کاهش دردهای بشری به دانش فقه نگریستن و رابطه فقه و زندگی را مهم برشمردن نیز از امتیازات آن مرجع متفاوت و نو اندیش بود.

نشستی که پنجشنبه‌ گذشته در راستای مباحث "فقه‌پژوهی" تحت عنوان " حرمت تنفیر" با سخنرانی آیت‌الله ایازی در دفتر آیت‌الله صانعی برگزار گردید و توجه بسیاری از صاحبان اندیشه و رسانه‌های مختلف را به‌خود جلب کرد در حقیقت از رابطه بین فقه و زندگی و اهمیت آن در چشم مردم سخن می‌گفت.

اهتمام دست‌اندکاران این مجمع علمی ارزشمند، مخصوصا استاد فخرالدین‌ صانعی فرزند دانشمند آن مرجع زمان‌شناس در برگزاری چنین‌ نشست‌هایی به‌صورت هر ۲‌ماه یک‌بار در روزگاری که اسلام رحمانی از افراطی‌گری در ظواهر دینی و غفلت از اولویت‌های مهم زندگی مردم رنج می‌برد حقیقتا ستودنی و قابل تقدیر است.

جزاهم‌الله خیرا

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.