اگر فردی عالما و عامدا عملی را انجام دهد که منجر به خسارت به محیط زیست و جنگل‌ها شده و یا به انقراض حیوانات مختلف منتهی شود، عاصی و بلکه خائن به مصالح عمومی و نسل حاضر و آینده است.

به گزارش جماران، آیت‌الله‌العظمی بیات‌زنجانی روز شنبه اول دیماه ۱۳۹۷ در آغاز درس خارج فقه بیاناتی پیرامون مسأله حفظ محیط زیست داشتند که مشروح آن به شرح زیر است:

 بسم‌الله الرحمن الرحیم

به نظر می‌رسد در آیات ۲۰۴ و ۲۰۵ سوره مبارکه بقره که می‌فرماید: 

وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یُعْجِبُکَ قَوْلُهُ فِی الْحَیَاةِ الدُّنْیَا وَیُشْهِدُ اللَّهَ عَلَىٰ مَا فِی قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ ، وَإِذَا تَوَلَّىٰ سَعَىٰ فِی الْأَرْضِ لِیُفْسِدَ فِیهَا وَ یُهْلِکَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ ۗ وَاللَّهُ لَا یُحِبُّ الْفَسَادَ ، 

 افرادی که با عنوان أَلَدُّ الْخِصَامِ در آیه از آنها تعبیر شده، قرآن کریم به عنوان مفسد و مهلک حرث و نسل معرفی فرموده است. اگرچه بعضی مفسرین حرث و نسل را طور دیگری معنا کرده‌اند ولی به نظر می‌رسد اطلاق حرث، شامل محیط زیست نیز می‌شود.

 حواس همه باید به ⁧ محیط‌زیست ⁩ باشد، تخریب ⁧ جنگل ⁩ خیانت است و لطمه‌زدن به نعمتی الهی‌ست که هزاران سال طول کشیده به‌وجود آید و ما در حال لطمه زدن و از بین بردن آنیم.

 روی همین اصل اگر فردی عالما و عامدا عملی را انجام دهد که منجر به خسارت به محیط زیست و جنگل‌ها شده و یا به انقراض حیوانات مختلف منتهی شود، عاصی و بلکه خائن به مصالح عمومی و نسل حاضر و آینده است و به همین دلیل اگر متصدی یک مسؤولیت است، از عدالت ساقط بوده و صلاحیت لازم برای ادامه فعالیت را نخواهد داشت.

‌ از آنچه بواسطه اخبار مختلف استنباط می‌شود، از وسایل پلاستیکی باید اجتناب کرد که همه می‌گویند پدر طبیعت را درآورده، بروید ببنید در دریاها چه بلائی بر سر ماهی‌ها آمده است؛ اگر استفاده از آن در دنیای جدید اجتناب‌ناپذیر است، تلاش کنید استفاده را کم کنید و با بهره‌گیری از علم روز و تکنولوژی‌های جدید، در بازیافت و بهره‌گیری مجدد آن بکوشید.

 بر دولت نیز فرض است که فرهنگ‌سازی پیرامون احترام به طبیعت و مراقبت از محیط زیست را در اولویت قرار دهد و حتی این موضوع در مدارس به دانش‌آموزان گفته شود که ما در برابر این موضوع مسؤولیم و باید پاسخگوی رفتارمان باشیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.