شماره 104 نشریه حضور در پنج فصل با موضوعات روحانیت، دانشگاه، هنر، زنان و جوانان منتشر شد.

شماره 104 نشریه حضور توسط مؤسسه تنظیم و نشر  آثار امام خمینی(س) به چاپ رسید.

به گزارش جماران، شماره 104 فصلنامه «حضور» زیر نظر هیئت تحریریه شامل حمید انصاری، سید علی محمد بشارتی، محمد علی خسروی، علی کمساری، فیروز دولت آبادی، منوچهر اکبری، محمد مقدم، نجفقلی حبیبی، سهراب هادی، حبیب الله اسماعیلی و ابوالفضل مروی، در بخش های روحانیت، دانشگاه، هنر، زنان و جوانان در 251 صفحه منتشر شد.

این شماره از فصلنامه «حضور» با مقاله ای از دکتر ابراهیم برزگر با عنوان «منزل چهلم در چهل سالگی انقلاب» آغاز می شود که در سطرهای ابتدایی این مقاله آمده است «نهال نظام، به درختی تناور تبدیل شده و انقلاب اسلامی تا مرزهای اسرائیل واقعیت عملی یافته و عراق، سوریه، لبنان، یمن و سایر کشورهای مسلمان را درنوردیده است.

در بخش روحانیت این نشریه میزگردی با حضور  حجج اسلام محمد عبداللهیان، محمدتقی فاضل میبدی و حسن پویا درج شده و شاید بتوان چکیده این بخش را در مطلبی از فاضل میبدی دید که می گوید «امام در منشور روحانیت که در اواخر عمر نوشتند، برچند نکته تأکید دارند: یکی اینکه پیوند روحانیت با توده های مردم حفظ شود؛ مسأله دوم اینکه روحانیان باید در حوزه ها تحول فکری داشته باشند و سوم خطر نفوذ بعضی از روحانیان قشری در حوزه ها است. امام بسیار هراس دارد که یک عده از روحانیان بیایند بر کشور حاکم شوند که ادبیات نسل جوان را نمی فهمند.»

در بخش دانشگاه نیز علاوه بر میزگردی با حضور دکتر علی محمد حاضری و دکتر علیرضا شجاعی زند با موضوع «دانشگاه اسلامی در افق آراء امام خمینی(س)» به چاپ رسیده و دکتر شجاعی زند می گوید «توقع امام از دانشگاه این است که تعهد و مسئولیت اجتماعی داشته باشد. دغدغه استقلال کشور را داشته باشد. انقلاب و نظام را حفظ کند؛ لذا چه رسما از تعبیر دانشگاه اسلامی استفاده کرده باشند و چه تلویحا، انتظار حضرت امام از بخش های جامعه، به خصوص دانشگاه این بوده که رنگ و بو و صبغه دینی و اسلامی داشته  باشد.» اما علی محمد حاضری در این نشست می گوید «باید توجه کنیم که همه این توصیه های حضرت امام به دانشگاه اسلامی و اسلامی شدن دانشگاه را نبایستی به گونه ای معنی کنیم که عرصه آزادی اندیشه و تعقل و ضرورت تضارب آراء و نقش آن در تعالی و رشد اندیشه به کلی مسدود شود.»

در بخش سوم نیز میزگردی با عنوان «دستاوردهای هنر انقلاب اسلامی» منتشر شده که مرتضی گودرزی دیباج، سهراب هادی، طاهر شیخ الحکمایی، علی فرامرزی و حبیب الله اسماعیلی در آن حضور داشته اند. سهراب هادی در این نشست تأکید دارد که «هنر مولود آزادی است». طاهر شیخ الحکمایی نیز می گوید «خیلی از هنرها می تواند یک کار سفارشی باشد، اما کار هنری هم باشد. مثلا مسجد شیخ لطف الله سفارش حکومت بوده است، اما هرکسی به آنجا برود در مقابل این هنر تعظیم می کند. خیلی از شعرها در زمان خودش مداحی یک شاه بوده است، اما شعری بوده که زمان و مکان را درنوردیده و امروز هم ما از آن استفاده می کنیم.»

در دو بخش پایانی این نشریه نیز به «زنان در عصر امام خمینی» و «جوان باوری و اعتقاد عمیق دو طرفه» پرداخته شده است.

لازم به ذکر است، فصلنامه «حضور» هر فصل به همت موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) و موسسه چاپ و نشر عروج، با سردبیری دکتر حمید انصاری منتشر می شود.

حضور

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.