سومین جشنواره ادبی یار و یادگار ششم اسفندماه با معرفی برگزیدگان بخشهای مختلف در محل سالن سوره حوزه هنری به کار خود پایان داد.

برگزیدگان جشنواره یار و یادگار معرفی شدند

سومین جشنواره ادبی یار و یادگار ششم اسفندماه با معرفی برگزیدگان بخشهای مختلف در محل سالن سوره حوزه هنری به کار خود پایان داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در این جشنواره که با محورهای امام خمینی(س) حقیقت همیشه زنده تاریخ، انقلاب اسلامی فصل بیداری ملتها، مهر میهن، عشق ولایت و در بخش ویژه با محوریت بانوی انقلاب برگزار شد، 20 نفر در رشته های شعر، داستان کوتاه و بلند، نثر ادبی، نثر تحقیقی (مقاله) و ترانه برگزیده شدند.
در این جشنواره به آثار برگزیده مختلفی در بخش های ویژه (بانوی انقلاب)، داستان، شعر، ترانه، نثر ادبی و نثر تحقیقی جوایزی اهدا شد.
در بخش ویژه سید وحید حسینی میرمحمدی با اثری به نام "بانوی صبر" در قالب شعر، محمدعلی گودینی با اثری به نام "اشتیاق در فراز" در قالب داستان، کوروس احمدی با اثری به نام "مادر صبح و ستاره" در قالب ترانه، به ترتیب رتبه های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.جوایز بخش ویژه سومین دوره جشنواره ادبی یار و یادگار که به بانوی انقلاب اسلامی اختصاص داشت توسط سرکار خانم دکتر فاطمه طباطبایی همسر مرحوم حجت الاسلام و المسلمین حاج احمد خمینی و حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی ریاست محترم موسسه اطلاعات و یار و همراه حضرت امام خمینی(ره) و حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی خسروی معاون پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) اهدا شد.
در بخش داستان زهرا ایمانی با اثر "راز پدر"، شادی اصلانی با "آراد" و مجید کعب با "پسامرگ های سه گانه" رتبه های اول تا سوم را کسب کردند.
از زهرا ابراهیمی خبیر نیز به خاطر اثر داستانی اش با نام "بادبادک خیال" تقدیر شد.
آقایان محمدرضا اصلانی، محمد نوری آذر و حسن خادم هیات داوران این بخش را تشکیل می دادند.
اهدای جوایز بخش داستان توسط حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا حشمتی معاون هنری موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) و سهراب هادی عضو شورای سیاستگذاری سومین دوره جشنواره ادبی یار و یادگار و عباس براتی پور عضو هیات داوران اهدا شد .
در بخش شعر،که داوری آن را آقایان عباس براتی پور، علیرضا بهرامی و عبدالرحیم سعیدی راد بر عهده داشتند ، حسنا محمدزاده با شعر "تاریخ کمتر دیده بود این مردها را"، فاطمه پیرانوند با شعر "اولین تصویر تو را باران کشید و مثل باران" و پروانه نجاتی با شعر "حلقه مهر" در رتبه های اول تا سوم قرار گرفتند و از محمدرضا سلیمی به خاطر شعر "جزر و مد عاشقی" و از مطهره عباسیان به خاطر شعر "فصل پرستو" تقدیر شد.
جوایز بخش ترانه و نثر ادبی و تحقیقی نیز توسط علی اصغر سعادتی عضو شورای سیاستگذاری، عبدالجبار کاکایی عضو هیات داوران، حجت الاسلام و المسلمین پویا نماینده موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره) در شهر قم و حمید هنرجو دبیر سومین جشنواره ادبی یار و یادگار اهدا شد.
در بخش ترانه، سینا میرزایی با اثر "مفهوم ایثار" و علی سلیمانی با ترانه "کسی تو راهه" رتبه های اول و دوم را کسب کردند و از صفورا ملایی به خاطر اثر "دست سبز ناجی" تقدیر شد.
این بخش، هیچ اثری را به عنوان رتبه سوم، معرفی نکرد.
عبدالجبار کاکایی، رضا عبداللهی و کامران شرف شاهی داوران این بخش را تشکیل می دادند.
در بخش نثر ادبی و نثر تحقیقی نیز که داوری آن را محمدعلی خسروی، فریده نصوحی، نریمان سجادی برعهده داشتند جایزه اول به رضا کاظمی یک نوجوان با اثر ادبی" امروز تولد توست "تعلق گرفت؛ در این بخش هومن به‌نژاد به خاطر نثر تحقیقی "یار و یادگار" جایزه مقام دوم را دریافت کرد و از زهرا منصوری نیز به خاطر نثر ادبی "دیدار با همسر امام" تقدیر شد.
این بخش نیز، هیچ اثری را به عنوان رتبه سوم، معرفی نکرد.
گفتنی است در این جشنواره از "زنده‌یاد محمود شاهرخی" با اهدای لوح و هدیه ای به خانواده ایشان تقدیر شد و حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی خسروی به بازگویی خاطراتی از ایشان پرداخت. آخرین مجموعه شعر انقلابی‌ زنده‌یاد شاهرخی با عنوان "بهار بهمن" توسط موسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی(ره) منتشر شده است.
علیرضا بهرامی نماینده هیئت داوران سومین جشنواره ادبی یار و یادگار اعلام کرد این آثار از میان هفتصد اثری که برای رقابت در این جشنواره ارسال شده بود برگزیده شده است.

قرائت بیانیه هیات داوران اختتامیه سومین جشنواره یار و یادگار
اختتامیه سومین جشنواره یار و یادگار نکوداشت همسر حضرت امام خمینی (س) با حضور دکتر فاطمه طباطبایی، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی ، آیت الله رحمت و شماری از فعالان حوزه فرهنگ ، ادب و هنر در تالار سوره حوزه هنری تهران برگزار شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران در این مراسم که حجت الاسلام و المسلمین خسروی و حجت الاسلام و المسلمین معاونان پژوهشی وفرهنگی موسسه تنظیم ونشر آثار حضرت امام خمینی و جمعی دیگر از مدیران و مسئولین و کارکنان این موسسه در تهران، خمین و قم و هیات داوران و اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره نیز حضور داشتند ،ضمن نکوداشت یاد و خاطره بانو خدیجه ثقفی ،‌از آثار هنری برتر در بخش های مختلف شعر، ترانه، سوگ سرود، نثر تحقیقی و ادبی ، داستان و نمایشنامه با اهدا لوح و هدایایی تقدیر شد.
نکوداشت یاد و خاطره مرحوم محمود شاهرخی شاعر صاحب نام کرمانی نیز با اهدا لوح تقدیر به فرزند ارشد این شاعر معاصر در اختتامیه این جشنواره انجام شد.گفتنی است، کتاب بهار بهمن با موضوع امام و نقلاب آخرین کتاب شاهرخی است که از سوی موسسه تنظیم ونشر آثار امام به چاپ رسیده است.
بنابرین گزارش، حجت الاسلام حشمتی معاون فرهنگی موسسه تنظیم ونشر آثار حضرت امام خمینی در سخنانی با بیان اینکه دوستدران امام امروز را دور هم جمع شده ایم تا از دو انسان بزرگواری که در کنار امام نقش مهمی داشته اند یعنی حاج سید احمد خمینی و بانو خدیجه ثقفی نیز سخن بگوییم ، گفت: بانو ثقفی کسی است که تمام هستی خود را در راه امام نثار کرد و خاموش سوخت و مجموعه انقلاب را یاری کرد.
عباس براتی پور شاعر معاصر و از اعضای هیات داوران جشنواره نیز در این مراسم دو قطعه شعر قرائت کرد که یکی از آنها را بیست سال پیش درباره لحظه ورود حاج احمدآقا به اتاق و بوسیدن صورت حضرت امام پس از رحلت ، سروده شده و این قطعه شعر را به یادگار حضرت امام تقدیم کرده بودند ، که این قطعه اینگونه آغاز می شود: پدر از شما رفت و جان نیز زما*** دلی از شما رفت و دلستانی ز ما...
براتی پور همچنین شعر دیگری را نیز که همین روزها در وصف بانو ثقفی سروده نیز قرائت کرد: این اثر نیز اینگونه آغاز می شود:
ای روح پر طراوت عطر جوانه ها ***آیینه محبت و لطف ترانه ها...
این داور بخش شعر و ترانه سومین جشنواره ادبی یار و یادگار همچنین گفت: استقبال بسیار خوب جوانان از بخش های مختلف این جشنواره حاکی از آن است که محبت و شوق و اراده جامعه به حضرت امام روز به روز در حال بیشتر شدن است.
در این مراسم همچنین بانو سیمین دخت وحیدی شاعره معاصر و فاطمه طارمی با قرائت چند بیت شعر یاد امام و همسر ایشان را زنده کردند.
همچنین علیرضا بهرامی نماینده هیات داوران نیز بیانیه هیات داوران این جشنواره را قرائت کرد، در این بیانیه آمده است: هیات دواران سومین جشنواره ادبی یار و یادگار مفتخر است با بررسی نزدیک به 700 اثر در پنج گونه ادبی شعر، ترانه ، نثر ادبی و تحقیقی ، داستان ونمایشنامه، اعلام دارد که این جشنواره نه تنها در عمر کوتاه خود توانسته است به یکی از پر استقبال ترین رویدادهای فرهنگی هنری در راستای تبیین و گسترش همه جانبه اندیشه های والای بنیانگذار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران دست یابد بلکه بررسی کیفی آثار رسیده این مهم را بیش از پیش نوید می دهد که حاصل آن معماری هنرمندانه رفته رفته به درخت پر ثمری تبدیل می شود که شاخه های تعالی طلب آن هر روزبه مرتبه دل انگیز تری از در ک هستی شناسانه آنچه مورد نظر عرفای بزرگ مکتب تشیع در سیر الی الله و سعادت طلبی بشر در این مسیر بوده است، دست یابد.
در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: بررسی تعداد پرشمار 398 اثر در بخش شعر که داوری 65 اثر در مرحله دوم و 7 اثر در مرحله پایانی جهت انتخاب 3 اثر برگزیده و دو اثر شایسته تقدیر را در پی داشت مستندی است بر اینکه علاوه بر بروز احساسات پاک مردمی که هنوز شادی ورود امام در بهمن 57 به آغوش میهن و حسرت واقع جانگداز ارتحال ایشان را در خرداد 68 از یاد نبرده اند تلفیق اندیشه و خیال پل رفیعی در جهت دستیابی به ابعاد گسترده آن وجود همام ساخته است.
ضمن آنکه این بخش از جشنواره در دوره سوم با تجلیل از زنده یاد مرحوم محمود شاهرخی (جزوه) به مرحمت ساحت قدسی اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز مزین شده است.
بهرامی ادامه داد: در بخش ترانه نیز بررسی 52 اثر رسیده که در نهایت با داوری 11 اثر در مرحله دوم و انتخاب 2 اثر برگزیده و 2 اثر شایسته تقدیربه انجام رسید بیانگر آنست که در این گونه ادبی که بیش از پیش به زبان جمعی مردمی تبدیل شده ، عرصه وسیع و موثری را در گستره هنر گشوده است.
در بخش نثر ادبی و تحقیق نیز ارزیابی تعداد قابل توجه 201 اثر دریافتی در مرحله نخست ، 49 اثر در مرحله دوم و 6 اثر در محله پایای داوری جهت انتخاب دو اثر برگزیده و یک اثر شایسته تقدیر با عنایت به استفاده شرکت کنندگان از منابع و کتابهای موجود در این حوزه که با رعایت امانتداری لازم صورت گرفته است بیانگر وجود روحیه پژوهش در شناخت چهره های رفیع مبارز و انقلابی در جوانان ماست که منشا ثمرات زیادی در این سرزمین هنر پرور است.
در بخش داستان هم بررسی 39 اثر دریافتی در مرحله نخست، 12 اثر در مرحله دوم و 6 اثر در مرحله نهایی داوری جهت انتخاب سه اثر برگزیده و یک اثر شایسته تقدیر انجام شد، هرچند استقبال شرکت کنندگان از نظر کمی پایین تر از حد انتظار بود اما رضایت جمعی داوران از کیفیت آثار منتخب این امیدواری را در پی دارد که توجه توام با برنامه ریزی دقیق متولیان امر در سرزمینی که به شعر و ادب و سخن شهره است امکان استفاده از قابلیت های این گونه تاثیر گذار ادبی را می تواند فراهم کند.
اما دریافت تنها 4 اثر در بخش نمایشنامه بیانگر آنست که این حوزه به نسبت مغفول در جشنواره های ادبی نیازمند اهتمام هرچه بیشتر کوشندگان و علاقمندان به این گونه ادبی هنری است و بی شک تداوم توجه جشنواره ادبی یار و یادگار یکی از راههای جبران چنین نقیصه و مشوق خلق آثار افزون با کیفیت قابل انتظار است.
در خاتمه این بیانیه آمده است: هیات داوران سومین جشنواره همچنین با داوری مشترک و انتخاب برترین آثار ادبی با موضوع بانوی انقلاب به گامی داشت یاد و خاطره همسر مکرمه و فداکار حضرت امام بانو دیجه ثقفی گام نخست را در این زمینه برداشت.
اسامی هیات داوران این جشنواره نیز به شرح زیر است: عباس براتی پور، علیرضا بهرامی، عبدالرحیم سعیدی راد، رضا عبداللهی، عبدالجبار کاکایی، کامران شرفشاهی، محمدرضا اصلانی، محمد حسین نوری آذری، حسن خادم، حجت الاسلام خسروی، زهرا نصوحی و نریمان سجادی.

فاطمه طباطبایی:همسر امام خمینی در کنار پرتو درخشنده امام محو نشدند

فاطمه طباطبایی همسر مرحوم حاج سید احمد خمینی گفت: شفاف سازی محیط خانواده و بیان دقیق و و اقع گرایانه و به دور از احساسات و همراه با صداقت مسائل نزد امام خمینی از ویژگی های بارز همسر حضرت امام بود.
به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبر ی جماران، دکتر فاطمه طباطبایی همسر مرحوم حاج سید احمد خمینی در سخنانی در اختتامیه سومین جشنواره ادبی یار و یادگار با اشاره به قرار گرفتن در آستانه سالگرد ارتحال یادگار امام و همچنبن ارتحال بانو خدیجه ثقفی ، عنوان کرد: در جمع هنرمندان از هنر سخن گفتن کار آسانی نیست ولی بر این باورم که اگر بپذیریم هنر کاشف زیبایی ها و بیانگر راز و رمزها و یا افشا کننده کمالات وجودی یک انسان است نتیجه می گیریم که هنری جاودانه است که با فطرت و روح انسانی و حقیقت آمیخته باشد و هنری که مطبوع و با حقیقت قرین باشد، جاودانه می شود.
وی با اشاره به ابعاد شخصیتی بانو قدس ایران گفت: ایشان شخصیتی بودند که کمالات خود را خوب شناخته بودند و آن را پرورش داده و به ظهور رسانده و شکوفا کردند به طوریکه در کنار پرتو درخشنده امام محو نشدند.
وی افزود: گرچه امام شخصیتی جهانی بودند اما در خانواده اگر تاثیر گذاری خانم ثقفی بیشتر نبود، ‌کمتر هم نبود.
طباطبایی با بیان اینکه استقلال رای بانو ثقفی زبانزد بود، گفت: ایشان صاحب اندیشه و در عین پیروی از حضرت امام مستقل بودند و این استقلال رای محیط بسیار مناسبی را برای رشد ایشان و خانواده فراهم کرده بود.
وی شفاف سازی محیط خانوارده را از مشخصه های ایشان دانست و گفت: در حال حاضر بحث شفاف سازی جامعه و محیط خانواده مطرح می شود و مسئولان فرهنگی باید برای شفاف سازی جامعه تلاش کنند چرا که در چنین جامعه ای تصمیم گیری ها درست و به جا انجام می شود و این مهم باعت طرح و تبیین بهتر مشکلات موجود و در نتیجه حل آسان تر آنها می شود.
وی افزود: همسر حضرت امام این هنر را داشتند و از آغاز زندگی زناشویی محیط خانواده را شفاف کردند و بر اساس قدرت درک و فهم و تحلیل درستی که داشتند، اطلاعات درستی را در اختیار امام می گذاشتند که این مساله در محیط خانواده تربیت خانواده، تعامل با سایر خانواده ها، تعامل با شهروندان در حد توانشان بود که در این باره دقت وتیزهوشی داشتند.
طباطبایی با اشاره به دقت نظر خاص همسر حضرت امام و تیزهوشی و واقع نگری دقیق ایشان، اظهار کرد: ایشان مسائل را به صورت دقیق و و اقع گرایانه و به دور از احساسات با صداقت در گفتار نزد امام عنوان و تبیین می کردند و در عین صداقت در گفتار می گفتند که این برداشت من از این جریان و واقعه است.
وی با تاکید بر اینکه این نوع شفاف سازی هنرمندانه خانم در خانواده امام ، ثمرات بسیار خوبی به همراه داشت، عنوان کرد: قصد تعریف ندارم، گرچه شاید این مهم نیز به حق و وظیفه من باشد اما در کل منظورم این است که از این همایش ها درس بگیریم و بدانیم که ثمرات این چنین خانواده ها بسیار زیاد است و فرزندان خوبی در چنین محیطی پرورش می یابند.
وی گفت: در چنین محیطی و جامعه ای است که فرزندان اعتماد به نفس می بایند، مساله ای که خود شاهد آن بوده ام. در حقیقت اگر جامعه ای نیز چنین شود افراد آن اعتماد به نفس و آزادی رای و قدرت ابراز عقیده پیدا می کنند و در این تعامل اندیش هاست که جوامع شکوفا می شوند و در حال حاضر جامعه ما نیازمند این مهم است.
این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در چنین خانواده ای که خانم امام آن را هنرمندانه پی ریزی کردند، درعین اعتماد به نفس و استقلال رای ، اختلاف نظر هم وجود داشت و الزما همه یک چیز را نمی پسندیدند و سلیقه ها مختلف بود و همه یاد گرفته بودند که چگونه در کنار هم آزادانه زندگی و ابراز عقیده کنند و حرف مخالف را بشنوند.
همسر مرحوم حاج سید احمد خمینی در ادامه با بیان اینکه من زمانی وارد این خانواده شدم که حضرت امام در تبعید به سر می بردند، به دوران زندگی در نجف و قبل و بعد از انقلاب همراه با این خانواده اشاره کرد و گفت: در همه این زمان ها مشکلات سیاسی و اختلاف عقاید همیشه وجود داشت و طبیعتا اعضای خانواده امام هم هرکدام یک نظری داشتند و هرکدام طرفدار یک گروهی بودند و خیلی آزادانه با یکدیگر در حضور امام و همسرشان بحث می کردیم و من اعتراف می کنم که خانم امام نقش بسیار مهمی در این باره داشتند .
وی افزود: گاهی شاهد حضور افرادی بودیم که بسیار تند مدافع یک اندیشه ومنتقد فردی دیگر بودند که خانم با مدیریت درست بحث را هدایت می کردند و هرکس می توانست انتقادش را بیان کند و ایشان هم یاد می دادند که از روی تعصب سخن نگویید و عقیده تان را چگونه بارور کنید و از آن دفاع کنید و ضرورتی نیست که کسی عقیده دیگری را بپذیرد ولی باید این تحمل را داشته باشید که حرف مخالف را هم بشنوید .
طباطبایی با اشاره به شرایط بعد از انقلاب، اظهار کرد: یکی از محیط هایی که اختلاف نظرات و آرا در آن وجود داشت و همه با هم به صورت مسالمت آمیز و خوب زندگی می کردند خانواده امام بودند. آنها هریک اندیشه ای داشته و طرفدار یک گرایش سیاسی بودند . اگر راهپیمایی ای اعلام می شد برخی از افراد خانواده طرف یک دسته و برخی طرف دسته دیگر می رفتند و وقتی بر می گشتند خدمت امام می رسیدند و امام از هر دو طیف نظر می پرسیدند .
وی افزود: به یاد دارم که بنی صدر و همچنین طرف آیت الله بهشتی اعلام راهپیمایی کرده بودند که هر دو دسته در خانواده امام حضور داشتند و وقتی بر می گشتیم ،امام جداگانه از همه درباره تعداد و تیپ آدم ها و شعارها نظرخواهی می کردند و همه به راحتی و به دور از تعصب، ابراز نظر می کردیم و در واقع امام از منابع مختلف کسب اطلاع می کردند و در نهایت هم خودشان نظری داشتند که آن را اعلام می کردند .
به گفته وی، این مهم از ثمرات مدیریت خانم حضرت امام بود که توانستند با واقع گرایی و شفاف سازی و یاد دادن استقلال رای، فرزندان خود را اینگونه تربیت کنند تا مسائل مرتبط را به خوبی فهمیده و تحلیل کنند .
طباطبایی عنوان کرد: وقتی مسائل به خوبی تبیین شود، مدیر خانه و جامعه بهتر می تواند مسائل را حل کند.
گفتنی است،همسر مرحوم حجت الاسلام حاج سید احمد خمینی در خاتمه بخشی از قصیده ای از حضرت امام در مدح ولی عص(عج) را نیز قرائت کرد.

سید محمود دعایی :همسر امام بنیانگذار یک کانون مهر و محبت و و روشنفکری بود
حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی رییس موسسه اطلاعات و یار و همراه حضرت امام خمینی(س) در مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره ادبی یار و یادگار نقش ارزنده بانو خدیجه ثقفی همسر گرانقدر حضرت امام خمینی (س) و مرحوم حاج احمد خمینی در انقلاب و همراهی امام راحل را گرامی داشت .
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران ، حجت الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی که سال ها در دوران تبعید حضرت امام در کنار ایشان حضور داشت گفت: من قبل از انقلاب دو سفر به عراق داشتم که بار اول مدت سه ماه بود که رفتم و برگشتم و بار دوم که تا پیروزی انقلاب اسلامی در عراق ماندم. در پایان سفر اول که عازم ایران بودم خدمت حضرت امام رسیدم و ایشان نامه ای را به بنده دادند تا به خانواده برسانم. ایشان با بزرگواری سرنامه را باز گذاشته بودند به دو دلیل؛ یکی اینکه به آورنده نامه حرمت گذاشته باشند و او را اهل بدانند و دوم اینکه آورنده نامه به هر دلیلی مصلحت دید که نامه را در محل مناسبی جاسازی نماید این اختیار را داشته باشد. من از روی کنجکاوی و شاید از روی فضولی نامه را خواندم. در ابتدای نامه آن تعبیر زیبا بود که من طلبه را به شگفتی واداشت که شخصیتی در حد حضرت امام که از مراجع بزرگ و مقدس هستند خطاب به همسرشان بنویسند: تصدقت گردم.
وی ادامه داد: البته پیامد این شگفتی درس و پیام بود که حرمت خانواده و همسرتان را به زیبایی داشته باشید.
دعایی با اشاره به پرسشی که در ذهنشان از دلیل تواضع و شیدایی حضرت امام خمینی (س) نسبت به این بانوی مکرم نقش بسته بود افزود: این بانو در ابتدای خواستگاری تعلل داشته و در ابتدا به حضرت امام پاسخ منفی داده بودند. البته طبیعی است که امام به دلیل دقت در انتخاب و نتیجه دلخواهی که به آن رسیده بودند در پذیرش خواستگاریشان اصرار می کنند و این بانوی گرامی نیز در رویای صادقه ای پیامی را کشف می کند و او هم واله و شیدای امام می شود و امام را به عنوان یک پدیده قدسی و الهی می پذیرند.
رئیس موسسه اطلاعات افزود: خاندان مرحوم ثقفی خاندان مرفهی بودند. در عین حال که منش روحانی داشتند و دنبال تحصیلات حوزوی و علمی بودند معذالک از تمکن مالی برخوردار بودند به همین دلیل فرزندان این خانواده از تحصیلات روز بهره می بردند. تصور کنید که یک دختر در نودسال قبل تحصیلات ابتدایی و متوسطه را گذرانده باشد. آن ایام زبان خارجی که می آموختند زبان فرانسه بود و این بانو آشنا به زبان فرانسه و علوم جدید و در کل یک دانش آموخته روشنفکر بود.
وی افزود: بانو خدیجه ثقفی بنیانگذار یک کانون مهر و محبت و آگاهی و صفا و روشنفکری و روشن بینی می شود؛ محفل و کانونی که مقدر می شود سرنوشت این ملت را عوض کند.
دعایی اظهار داشت : در تاریخ مطرح است که مردان بزرگ موفقیت های خود را رهین همسران خود هستند. اگر در درون خانواده شان کانونی بود که آرامش و آگاهی می بخشیده است منشا آرامش و آگاهی خانواده می شود. همچنین فرزندانی موفق هستند که در کانون روشن بینی و صفا و مهر پرورش یافته اند بنابراین هم امام رهین حضور همسرگرامیشان هستند و هم فرزندان ایشان.
دعایی در ادامه با اشاره به جایگاه حجت الاسلام و المسلمین حاج احمد خمینی افزود: در فضیلت ایشان همین بس که حضرت امام در مورد ایشان شهادت دادند که تو به وظیفه فرزندی عمل کردی و امین و یاور خوبی بودی تو کسی بودی که مقامی را که در اختیار داشتی درک کردی و از آن مقام سواستفاده نکردی؛ تو به پدرت و به انقلاب و میهنت و به مردمت خدمت کردی؛ تو شایسته تقدیرهستی. در عین حال نگرانم که بعد از من انتقام من را از تو بگیرند. هر چند خداوند مقدر کرد که ایشان در بحران های طوفانی دردآوری که بعد از او اتفاق افتاد نباشد.
دعایی ادامه داد: حاج احمد آقا فرزند مرجعی است که در طول تاریخ تشیع هیچ مرجعی به توانمندی مادی او نبود. امام مرجع علی الاطلاق عصر خودش بود و حاکم زمانه خود بود و حکمش فراتر از قلمرو حکومتی او جاری بود و جهان اسلام به امام اعتقاد داشت و عشق می ورزید. بیشترین وجوهات شرعی را در سراسر جهان اسلام در تاریخ تشیع برای امام می فرستادند. وقتی که امام از دنیا رفت اندوخته بسیار گرانسنگی از وجوهات در اختیار بیت امام بود و حاج احمدآقا در کمتر از بیست و چهار ساعت تمام این اندوخته ها و وجوهات مادی را در اختیار حوزه قرار داد و بعد از بیست و چهار ساعت هیچ نداشت. تنها خانه پدری را نیز که به ارث رسیده بود با اجازه بقیه ورثه وخواهران گرامیشان در اختیار ولی امرشان قرار دادند تا در مسیر اهداف آرمانی پدر بزرگوارشان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد و زمانی که از دنیا رفت ،هیچ نداشت.
دعایی ضمن اشاره به حالات عرفانی حجت الاسلام و المسلمین حاج احمد خمینی افزود: حاج احمدآقا اصرار داشت که خودش را پالایش بدهد و در یک سال و شش ماه آخر عمرش به گوشه عزلت پناه می برد و با خدای خودش راز و نیاز می کرد و از لغزش های احتمالی خودش استغفار می کرد. اما چه لغزشی؟ روح خدا شهادت داده بود که او از هر لغزش و خطایی پاک است.
لازم به ذکر است تاثر و خلوص حجه الاسلام و المسلمین سید محمود دعایی در بیان خاطراتشان موجب تاثر و گریه برخی از حاضرین شده بود.

خسروی: جامعه ما بیش از پیش نیازمند محبت است
معاونت پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) گفت: متاسفانه نسل امروز ما کمتر با شخصیت هایی چون "دعایی"آشناست ولی باید بدانیم که ایشان از شخصیت های استثنایی انقلاب محسوب می شوند که نقش فوق العاده ای در حرکت انقلاب داشته اند. به گزارش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران ،حجت الاسلام و المسلمین خسروی در مراسم اختتامیه سومین جشنواره ادبی یار و یادگار در سخنانی با اشاره به سخنان حجت الاسلام دعایی در مراسم اختتامیه ، خاطرنشان کرد: به راستی این دعایی کیست؟وی با اشاره به ابعاد فعالیت های مبارزاتی " دعایی" در قبل از انقلاب، گفت: جوان طلبه ای بودم که در مدسه فیضیه در حجره ای جمع شدیم و در حالی که یکی در بیرون نگهبانی می داد به صدای با صلابت و دلنشینی که می گفت « این جا رادیو روحانیت مبارز است» گوش سپردیم و بعدها فهمیدیم که نویسنده و گوینده این متون حجت الاسلام دعایی است.به گفته وی، این مهم در شرایطی بود که کسی جرات نداشت نام امام را به زبان بیاورد.خسروی با انتقاد از اینکه چرا چنین چهره هایی کمتر در صدا وسیمای جمهوری اسلامی ایران دیده می شوند، گفت: این افراد توانایی این مهم را دارند که دل ها را نرم کنند ،‌و امروز جامعه ما بیش از پیش نیازمند محبت است و جوانان ما نیز نیازمند محبت است.وی تاکید کرد: این افرادند که می توانند جامعه را تلطیف و جوانان و جامعه را با امام و انقلاب همراه تر کنند.
شاهرخی از تاثیرگذارترین شاعران روزگار ما محسوب می شود
معاونت پژوهشی موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) همچنینن در بخش تجلیل از زنده یاد محمود شاهرخی گفت: شاهرخی از تاثیرگذارترین شاعران روزگار ما محسوب می شود و ایشان به دلیل پیشینه ای که علوم حوزوی داشتند بر متون عرفانی بسیار مسلط بودند و در اشعار ایشان مفاهیم بلند عرفانی و فلسفی موج می زند و فعالان عرصه ادب نباید از آثار مرحوم محمود شاهرخی غافل شوند.وی با اشاره به آخرین دیداری که با این شاعر معاصر داشته است، اظهار داشت: ایشان می گفتند چندسالی است که در هیچ مجلسی شرکت نمی کنم اما امام چیز دیگری است و استثنایی است.وی با بیان اینکه هرگز ندیدم که شعری از ائمه بخواند و اشک نریزد ، گفت: در عین حساسیت خاصشان به ائمه ، عشق و علاقه فوق العاده ای نیز نسبت به حضرت امام داشتند.خسروی با ذکر خاطره ای عنوان کرد: در آخرین ملاقات با ایشان خطبه ای از امیرالمونین را قرائت کرد و خاطره ای را درباره فقر در جامعه برایم تعریف کرد و اشک ریخت، در حققت ایشان به اینگونه مسائل بسیار حساس بودند.
وی با بیان اینکه شاهرخی از نظر قوت شعری و ادبی در سطح بالایی بود، گفت: ایشان از نظر شایستگی های عرفانی نیز اسوه محسوب می شدند.

گرامیداشت یاد همسر امام خمینی(س)در سومین دوره جشنواره ادبی یار و یادگار
سیمین دخت وحیدی شاعر ه انقلاب اسلامی در سومین دوره جشنواره ادبی یار و یادگار ضمن تجلیل از بانو خدیجه ثقفی همسر امام خمینی(س) گفت: اگر حضرت امام(ره) چنین همسر مهربان و صبوری در کنار خود نمی داشت یا انقلاب اسلامی به وقوع نمی پیوست و یا به تاخیر می افتاد.
سیمین دخت وحیدی در توصیف همسر گرانقدر حضرت امام افزود: ""تو بدون شکوه و شکایت از دیده ها پنهان شدی اما تاریخ انقلاب اسلامی تو را در تارک خود حفظ خواهد کرد و به یاد خواهد سپرد.""
وی با بیان خاطره ای از دوران زندگی حضرت امام ادامه داد: بنده در سال های ابتدای انقلاب در صداوسیما و سپس در حوزه هنری فعالیت های فرهنگی داشته ام. یکی از روزها پس از بخش خبری سیما قطعه طنز ادبی به نام من از تلویزیون پخش شد که من بلافاصله با دوستان در صداو سیما تماس گرفتم و ضمن تکذیب این موضوع درخوست کردم که از بنده اعاده حیثیت بشود. پس از پیگیری مشخص شد که یکی از وابستگان حزب توده این مطلب را به نام من در یکی از روزنامه ها درج کرده است و در تلویزیون نیز انعکاس یافته است. بنده که هیچ پناهگاهی نداشتم مستقیماً با دفتر حضرت امام تماس گرفتم. بعد از دو روز زنگ زدند که وقتی این موضوع را با حضرت امام در میان گذاشته اند ایشان چند فتوا در این مورد صادر کرده اند که حقی از شما زایل شده است و شما حق دارید تا پیگیری کنید تا آبروی رفته از شما برگردد، آن فرد از محل کار اخراج شود و چنانچه ضرر مادی به شما رسیده است جبران شود.
وحیدی افزود: این چنین بود که در دوران ایشان یک فرد مظلوم با یک تلفن به حق خود می رسید.وی در پایان شعری به یاد همسر امام خمینی(س) و غزلی نیز در رثای امام قرائت کرد.

استقرار دائمی دبیرخانه جشنواره ادبی یار و یادگار در موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی
حمید هنرجو دبیر سومین جشنواره ادبی یار و یادگار از استقرار دائمی دبیرخانه جشنواره ادبی یار و یادگاردر موسسه تنظیم و نشر و فعالیت مستمر و دائمی آن در طی سال خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران ،حمید هنرجو در مراسم اختتامیه جشنواره ادبی یار و یادگارگفت: دبیرخانه جشنواره ادبی "یار و یادگار" به صورت دایمی و در مناسبت‌های مرتبط با امام‌خمینی(ره) فعال خواهد بود.
وی افزود: هدف این دبیرخانه بنا بر توصیه حجه لاسلام و المسلمین سید حسن خمینی تاکید بر حمایت از استعدادهای هنری و ادبی در شهرستان ها و مناطق دورافتاده و تمرکز بر حمایت از جوانان و نوقلمان خواهد بود تا از ظرفیت بالای ادبیات فارسی، برای انتقال مضامین مرتبط با انقلاب اسلامی به نسل جوان استفاده شود.
هنر جو افزود: جشنواره ادبی یار و یادگار در طی سه سالی که از عمر آن می گذرد در بعد کمی و از لحاظ سطح کیفی رشد قابل توجهی داشته است. در زمینه های شعر، سرود و ترانه، داستان و قطعه ادبی و فیلم نامه و نمایشنامه شاهد ارسال آثار متعددی بوده ایم و تنها در زمینه فیلم نامه و نمایشنامه که به جهت آفرینش هنری زمان بیشتری را می طلبد تعداد 4 اثر به دبیرخانه جشنواره ارائه شده است و به همین علت امیدواریم در سال های بعد این بخش نیز فعال تر باشد و شاهد ارسال آثار بیشتری باشیم.
حمید هنرجو ادامه داد:فرهنگ انقلاب و امام‌شناسی،‌ باید در ادبیات فارسی جایگاه خود را پیدا کند و این امر،به توجه بیشتر پیشکسوتان عرصه شعر و داستان، وابسته است. با همه احترام به پیشکسوت ها و حرفه ای های عرصه ادبیات و هنر باید عرصه خلاقیت و آفرینش آثار هنری برای نسل های جدیدترباز شود تا آنان نیز بتوانند در اندیشه ها و افکار خود امام و انقلاب را متجلی کنند و منتشر کنند.
دبیر سومین دوره جشنواره ادبی یار و یادگار افزود:نزدیک به 700 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است که نشانگر استقبال خوب مخاطبان از این جشنواره بوده و ما امیدواریم که در سال های آینده بتوانیم زمینه های بیشتری را در جشنواره بگنجانیم و تعداد بیشتری از مخاطبان را جذب کنیم.
وی درپایان از اعضای هیات داوران و شورای سیاست گذاری و همچنین از بانک کشاورزی که در برگزاری سومین جشنواره ادبی یار و یادگار مشارکت داشته و نیزریاست حوزه هنری تبلیغات اسلامی تشکر کرد

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.