گفتگوی اختصاصی پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

در گفت و گو با جماران مطرح شد؛

مصطفی محسن زاده نوحه خوان معروف یزدی: حکایت ممنوعیت، همه بر سر «مداحان دین فروش» بود/ به ما گفتند از واژه «الله الله» استفاده نکنید

گفته اند اگر الله الله اولِ جواب باشد باعث تداعی شدن آن نوحه ی مقهور میگردد.

پایگاه خبری جماران: روزهای اخیر خبر ممنوعیت نوحه خوانی دو نوحه خوان یزدی هیئت کوچه بیوک یزد که نوحه معروف «الله الله» آن ها به سرعت میان مردم جا باز کرد و با استقبال خوبی  مواجه شد، پرسش های زیادی را در اذهان مطرح ساخت که چرا این مسائل پیش آمده است.

مصطفی محسن زاده یکی ار آن دو  نوحه خوانی است که نوحه اش بر سرزبان ها افتاد. او در گفت و گو با جماران ابعاد ماجرا را تشریح کرده و تاکید کرد که مخالفت ها بر سر نوحه ای با نام «مداحان دین فروش» رخ داده است.

مشروح گفت و گو را در ادامه می خوانید:

 

جناب آقای محسن زاده همانطور که اطلاع دارید خبری با عنوان  ممنوع بودن نوحه خوانی شما و آقای رحمانی باعث طرح پرسش هایی ذر اذهان شده؛ ماجرا از چه قرار است؟ آیا شما از نوحه خوانی در هیئت کوچه بیوک منع شده اید؟

ببینید بعضی از حرفها شاید گفتنش آسان باشد ولی بعدا داستان می شود

لذا نه می شود گفت بله و نه می شود،گفت نه!

ماجرا از «الله الله» شروع شد؛ آن هم یکسال پس از اجرا و آن هم به واسطه ی پخش شدن از یک شبکه خارجی حساسیت شروع شد و سیل بدگمانی و افترا.

و این حکایت با اجرای کنسرت من در آلمان با گروه راز و شرکت در فستیوالِ «های سئول»کره ی جنوبی بارور شد و نارضایتی بعضی مسئولینِ امر از نوحه خوانی خوانندگان مطرح شهر که معتقدند یا شخص باید در دستگاه امام حسین(ع) بخواند یا برود کنسرتش را بدهد و از نظر آنها این دو راهی از هم جداست و پایانش هم مشخص و دیگر، بدگویی حاسدان و منافع در خطر افتادگان و بیم ارتباط ما با کانالهای جاسوسی یا هدایت از گروه منفور منافقین و دیگر نگویم که ملال آورست.

همه ی اینها به اضافه ی آغاز همکاری هیئت با شاعر گرانقدر «استاد سیدشهاب الدین موسوی» با سابقه ی درخشانشان و از سویی هم محله بودن با امام جمعه محترم حجت الاسلام والمسلمین ناصری، دستور ممنوعیت بنده سه ماه قبل از محرم ٩٥صادر شد، و بنده و دوست هنرمندم آقای سروش رحمانی عزیز بی خبر از اوضاع در حال ساختن نوحه ای بودیم که بعدها شمع آزادی و مداحان دین فروش نام گرفت.

با تقاضای سازمان تبلیغات اسلامی برای بازرسی اشعار آن سال و گوش زد نکته هایی که ذکر آن رفت؛ زمزمه های محدودیت، وزیدن گرفت و با خط خوردن بعضی اشعار (که سند آن موجود است) و تغییرات پیشنهادی ناکارشناسانه آنها و سرباز زدن ما، نوحه ی شمع آزادی(مداحان دین فروش) در روز دوم یا سوم تمرین، ممنوع شد و هیأت مجبور به اجرای نوحه های سال قبل گردید و در همان چند روز، پخش فایل تمرینی نوحه با عنوان نوحه ای که سازمان تبلیغات آن را ممنوع کرد، سیل انتقاد  از تمامی وجوه این اتفاق چه از طرف موافقان و چه مخالفان بالا گرفت.

در نتیجه جلسه ای با حضور ریاست محترم سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر کارمندان مبنی بر تغییر شعر برگزار شد و با اینکه قرار شد قسمتهای مورد اشکال تغییر کند پیشنهاد شد از اجرای آن خودداری شود تا حرف ها پایان گیرد.

لذا هیأت با در نظر گرفتن عطش بچه های هیئت برای خواندن نوحه ی تمرین شده و به اجرا نرفته و همینطور عدم ممنوعیت آن، تصمیم به اجرای آن گرفت و در صبح تاسوعا در مسجد حظیره آنرا به اجرا درآورد.

ولی از آنجا که دستگاهها باهم هماهنگ نیستند در هنگام پخش مستقیم آن، قطع شد و داستان ممنوعیت فراگیرشد. بعد از آن هیئت نه توانست در ایام اربعین حرکت کند و نه مجوز اجرا در مشهد را گرفت.

در این اوضاع برخی نوحه خوانان اهل بیت(ع) هم طوماری مبنی بر هتک حرمتی که در این نوحه به نوحه خوان ها شده بود امضاء کرده و خواستار مجازات ما شدند که البته همه و همه در جلسات متعدد ما با دو نهاد اصلی اطلاعاتیحل و فصل شده و مجوز ادامه ی فعالیت ما صادر شد.

ولی علیٰرغم تلاش عزیزان نهادهای امنیتی بر رفع اتهام از ما و دفاع ازحیثیت هنری و سابقه ی کاری ما، زیر نظر گرفتن فعالیت های ما ادامه پیدا کرد تا نوحه سال ٩٦، که  فرمانی نوشته مبنی بر حذف کلمه آزادی از اشعار و تغییر بعضی ابیات و پیشنهاد برخی مضامین به ما رسید که بعضاً اجرا شد اما موج مخالفت ها و سنگ اندازی ها در کار هیئت  پایان نگرفت؛ تا اینکه امسال، هیأت امناء تصمیم گرفتند طرح از قبل اعلام شده ی اضافه کردن کلمه ی «رستاخیز حسینی» به علم هیئت را رونمایی کنند و بر خلاف سنت هیئات که به خواست خود این گونه تغییرات را صورت می دهند طرحی توجیهی درباره این اسم نوشته و آن را برای سازمان تبلیغات و دفتر امام جمعه ارسال کردند و بنرهایی از همین طرح را در چندجای محله به مشارکت گذاشتند اما باز هم مخالف خوانانِ اندک، استشهادی پرکرده و این حرکت هنری و تبلیغی هیئت را جور دیگری عنوان کرده و مانع شدند؛

هیئت امنا هم خسته از قدر نشناسی ها به سازمان رفته و استعفای خود را اعلام کردند و بالطبع همکاری بنده هم با هیئت ابتر ماند، لذا امنای منتصب جدید پس از دعوت از بنده و شنیدن جواب منفی من برای همکاری، از دیگر نوحه خوانان استفاده نموده و داستان ممنوعیت بنده را ایجاد و نوحه خوانی مرا در هیئت محترم آبشور رقم زدند.

در آن طومار مسائل شخصی را مطرح کردند؟

اگر بخواهم جواب کاملی بدهم باید اشاره کنم به پاسخ امام جمعه ی شهرمان به در خواست سینه زنان هیئت در مورد نام رستاخیز حسینی که تصاویر آن را به شما می دهم.

64c0bb5d-b57d-4742-8789-0b8d8976bd27

185b1df9-0d7a-4870-98d9-f64d1f53ed10

متن نامه امام جمعه یزد: «

بسم تعالی 

حرکت امام حسین رستاخیزی نبود انقلاب الهی آرمان بزرگ الهی و امر به معروف و نهی از منکر بود که یکی از آنها مبارزه با طاغوت ها از جمله طاغوت پهلوی

من نمی دانم چه کسی پشت پرده طراح این مسائل هستند که می خواهند اشعار طاغوتی را و مراسم جنایتکاران تاریخ را و شعارهایی که هزاران شهید با آن مبارزه کردند و شهید شدند تا اسلام و ایثار و خوبی ها جانشین شوند را احیا کنند.

من از سازمان تبلیغات اسلامی میخواهم که برنامه داشته باشند جدی باشند بروند با این هیئت های این چنینی صحبت کنند نصیحت کنند اگر افراد طاغوتی و بی توجه و غافل هست راهنمایی کنند. اگر از خارج کسانی هستند که این حرکت ها را هدایت می کنند شناسایی کنند و دست ان ها را قطع کنند و نگذارند جوانان خوب و مومن اذیت شوند یا گمراه شوند ..

 اگر موعظه ها و راهنمایی ها اثر نمی کند منحل کنید یا افراد دیگری که مورد رضایت باشد.»

اینگونه شد که بنده با دعوت عزیزان یکدل و دستِ هیئت آبشور و همچنین اجازه ی من از برادران هیئتی و امنای قبلی، در آن هیئت مشغول بکار شدم و به اتفاق دوست عزیزم سروش رحمانی و استادم  شهاب الدین موسوی همان برنامه ای را که برای کوچه بیوک در نظر داشتیم در این هیئت آغاز و درحال به انجام رساندن هستیم که البته اینجا هم مورد توجه دوستان دلسوز قرار گرفتیم و اندک تغییری در بیت اول جواب هیئت لحاظ کردیم

ظاهرا سازمان تبلیغات از شما خواسته که عبارت «الله الله» را حذف کنید؛ چون تداعی کننده همان شعر قبلی است.

بله؛ درست است.

 

یعنی شما دیگر نمی توانید از این عبارت در نوحه ها استفاده کنید؟

نه اینکه نتوانیم؛ گفته اند اگر الله الله اولِ جواب باشد باعث تداعی شدن آن نوحه ی مقهور میگردد. البته از نظر ما این مسأله غیر منطقی است و مثل این است که بگوییم چون صدام اسمش حسین بوده دیگر کسی اسم فرزندش را حسین نگذارد. 

خلاصه حساسیت ها را پذیرفته و «الله الله» را به «یارب یارب» تبدیل کردیم. ولی فکر کنم این «یارب یارب» هم گل کند و بگویند یک چیز دیگر بگویید که تداعی کننده آن نباشد.

 

نوحه «یارب یارب» اجرا شده است؟

بله

بعد از این تغییرات، در کوچه بیوک استقبال چطور است؟ رفتن شما تأثیری در آنجا گذاشته است؟

من از نزدیک هیئت را ندیده ام ولی کلیپهای اجرایی هیئت و گفته های دوستان حاکی از نارضایتی برخی از سینه زنان و ریزش جمعیت هیئت در روزهای آغازین محرم بوده ولی خدارا شکر گویا هر روز به تعداد آنها افزوده میشود.

 

برنامه تان برای هیئت جدید چیست؟

برنامه ی امسال هیئت شامل دو اثر  آهنگین از استاد سروش رحمانی است؛ یکی نیایش که برای اولین بار در مرثیه یزد با یک خط شعر انگلیسی ترکیب شده که با همکاری دوست نازک اندیشم سعید سلمان روغنی و همسرشان سرکار خانم صحت به ثمر رسیده

و یک نوحه اصلی و یک نوحه ی پایانیِ تکضربِ سنتی که جناب شهاب آن را قبول زحمت فرموده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
54 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.