توضیحات تدوینگر "به وقت شام" درباره پلان سر بریدن این فیلم

تدوینگر فیلم «به وقت شام» در برنامه «سینما دو»، توضیحاتی درباره همکاری با ابراهیم حاتمی کیا و ویژگی‌های فیلم او ارائه کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مهرداد خوشبخت تدوینگر و کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با برنامه «سینما دو» با اجرا و سردبیری حامد عنقا، درباره فیلم سینمایی «به وقت شام» ساخته ابراهیم حاتمی کیا گفت: این فیلم مستقیما به موضوع نبرد ایران در سوریه نمی‌پردازد و جذابیت فیلم به این است که به جنبه‌های انسانی که بابت آن در سوریه حضور پیدا کردیم، اشاره دارد.

وی افزود: «به وقت شام» درباره خلبان‌های ایرانی است که از طریق آسمان برای مردمی که در سوریه در محاصره هستند آذوقه میفرستند و داعش نمی‌خواهد این اتفاق بیافتد. به نظرم این هوشمندی آقای حاتمی کیا است که خواسته از این جنبه وارد شود و از خشونت دوری کند.

تدوینگر و کارگردان بخش دوم «به وقت شام» اشاره کرد: فیلم در نسخه اول بیش از دو هزار و ۴۰۰ پلان بود، اما بعد با حضور ابراهیم حاتمی کیا آن را اصلاح کردیم و فیلم به مرز اکران رسید. هر چند که هنوز هم از فیلم‌های دیگر پلان بیشتری دارد، زیرا اساسا یک فیلم حادثه‌ای از یک فیلم خانوادگی و درام ریتم تندتر و در نتیجه پلان بیشتری دارد.

خوشبخت ضمن اشاره به اینکه در فیلم «به وقت شام» از جلوه‌های ویژه زیادی استفاده کرده است، اظهار کرد: در مجموع فیلم شلوغی را در سر صحنه از نظر تعداد هنر ور و پلان‌های گرفته شده شاهد هستیم.

این کارگردان سینما با اشاره به کشته‌های زیادی که در فیلم وجود دارد، عنوان کرد: حاتمی کیا علیرغم میل باطنی اش معتقد بود، چون فیلم درباره داعش است اگر به این مسئله نپردازیم، باور پذیر نخواهد بود. یک صحنه سر بریدن در فیلم وجود دارد که صحنه معروف پالمیرا شهر باستانی نزدیک تدمر در سوریه است و این مستند‌ترین صحنه فیلم است، زیرا در واقعیت اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: کلیت فیلم درباره سوریه و اتفاقاتی است که در آن کشور می‌افتد، اما قصه خیالی است. یکی از مزایای فیلم این است که به جنبه انسانی حضور ایران در سوریه پرداخته است.

خوشبخت در پایان درباره حاتمی کیا اظهار کرد: ابراهیم حاتمی کیا کارگردان بزرگ سینمای ایران است. اگر ۲۰ فیلم برتر تاریخ سینمای ایران را بشماریم، قطعا از فیلم‌های حاتمی کیا در این ۲۰ فیلم وجود دارد و هر کسی دوست دارد با شیوه کار حاتمی کیا آشنا شود. من هم این را دوست داشتم.

گفتنی است؛ «سینما دو» با اجرا و سردبیری حامد عنقا در شب‌های برگزاری جشنواره فیلم فجر هر شب ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه دو سیما روی آنتن می‌رود.

دیدگاه تان را بنویسید