افتتاح 33 نمایشگاه تجسمی در دومین جمعه تابستان

گالری‌ها و نگارخانه‌های تهران در دومین جمعه از فصل تابستان با افتتاح ۳۳ نمایشگاه بار دیگر رونق را به هنرهای تجسمی بازگرداندند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، با پایان بهار و روزهای کم رونق برای گالری‌های تهران، دومین هفته تیرماه با ثبت رکورد بیشترین افتتاحیه در سال 96، بار دیگر چراغ نیمه خاموش هنرهای تجسمی را روشن کرد. نمایش آثار پیشکسوتان و جوان‌ها، تنوع گالری‌گردی این هفته را دو چندان کرده است.

در چند هفته گذشته به دلیل همزمانی با ماه رمضان، نگارخانه‌ها و گالری‌ها فعالیت خود را کاهش داده بودند و از این هفته، بار دیگر شاهد شور و نشاط در این محیط‌های فرهنگی خواهیم بود.

در دومین هفته تیر ماه همچنان نمایشگاه آثار گرافیک عباس کیارستمی در خانه هنرمندان ایران پذیرای علاقه‌مندان است.

همچنین مجموعه کاخ سعدآباد در این هفته میزبان نمایشگاه آثار نقاشی، حجم و گرافیک منصور نصرت نظامی، هنرمند پیشکسوت و سرشناس، تحت عنوان «هنرهای زیبا با طعم آلبالو» خواهد بود.

جدا از نمایشگاه‌هایی که از چند روز پیش گشایش یافته‌اند، این هفته شاهد افتتاح نمایشگاه‌های متنوع و متعددی در حوزه‌های مختلف هنرهای تجسمی خواهیم بود. مانند همیشه، هنر نقاشی و البته نقاشیخط، بیشترین تعداد نمایشگاه‌ها را به خود اختصاص داده‌ است.

عکاسی، چاپ دستی، چیدمان، مجسمه‌سازی، خوشنویسی و پرفورمنس، سایر هنرهایی هستند که هنرمندان این هفته برای استقبال از علاقه‌مندان برگزیده‌اند. بازار برگزاری نمایشگاه‌های گروهی هم در این هفته حسابی گرم شده است.

در ادامه با هنرمندان، آثارشان و جزییات برگزاری نمایشگاه‌‌هایی که این جمعه افتتاح می‌شوند، بیشتر آشنا می‌شویم.

گالری اُنمایشگاه نقاشی‌های مصطفی حمیدی با عنوان «دروغ و آشفتگی» 9 تا 20 تیر برپا می‌شود.

گالری آتبین: «میان سرخ دارها» عنوان مجموعه آثار ابراهیم گنجیان است که 9 تا 20 تیر به نمایش در می‌آید.

گالری آریا:  نمایشگاه انفرادی چاپ دستی‌های عاطفه جرنده‌ای با عنوان «به صد صورت جهان را می‌نمایی» 9 تا 20 تیر در این گالری برگزار می‌شود.

گالری پروژه‌های آران: «دغدغه‌ها»، عنوان نمایشگاهی گروهی است که با ارائه آثاری از آرمین پورفهیمی، فرناز ربیعی‌جاه، حامد رشتیان، نسترن صفایی، امیر موسوی‌زاده و علی موسوی‌زاده 9 تیر در این گالری افتتاح می‌شود و تا سوم مرداد میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

گالری ثالث: این گالری 9 تا 21 تیر میزبان نقاشی‌های فرح سلطانی با عنوان «پس از یک شب طولانی» است.

گالری دنا: نمایشگاه گروهی هنرمندان حوزه نقاشی، چیدمان، اینستالیشن و پرفورمنس، جمعه ۹ تیر در این گالری افتتاح می‌شود و تا ۲۶ تیرماه به کار خود ادامه می‌دهد.

در بخش نقاشی و چیدمان این نمایشگاه، آثاری از کیمیا بیدار، مونا جولا، آتوسا شاملو، افرا صفا، پدیده فرزان، نیکو فلاح، کوشا موسوی ارائه می‌شود و ویدئو آرتی از میلاد فداکار و پرفورمنسی از مونا به‌کار نیز برپا خواهد شد.

گالری شکوهاولین نمایشگاه آثار فرشین طهماسب در ایران با عنوان «شکستنی»، روز جمعه 9 تیر در گالری شکوه افتتاح خواهد شد. طهماسب پیش از این نمایشگاه‌های متعددی در سوئیس و فرانسه برگزار کرده است. این نمایشگاه تا 14 تیر برپاست.

گالری شماره چهاراین گالری میزبان نمایشگاهی 60 عکس تئاتر از 60 عکاس هنرجوی رضا موسوی با عنوان «پله سوم» است که حمید مهدوی آن را گردآوری کرده است.

در این نمایشگاه آثار مجید ابوالقاسم، تبسم ارگی، کورش اسکندری، محمدامین اشتری، فاطمه الهیارنژاد، بعثت امامى، پیمان ایروانی، رسول بابایى، پرنا بهارعلى، فاطمه پازکى، مجید تبریزی، داریوش تقی‌پور، بنفشه جلالی، خاطره جلیلى، هلیا حسینیون، سیاوش حمیدى، هانا حواری‌نسب، فرناز خالقی، فرخ خسروپناه، صدف خواجه على،  فاطمه خواجه نورى، امیر خوارزمى، تینا دلنوازى، مریم دیهول، مینا رحیمی، زهرا ره‌گشای، مرتضی زمانی، پریناز زینل، شراره سامعی، آیین سبزیوند، طلا سپهرم، کیارش سرسپار، زهرا شاهى، نجمه شفرئی، نگین شکیبا، غزاله صداقت، سید ضیاالدین صفویان، زهره صفی‌نور، لیلا طاهرى راد، طلا طاهرنیا، امیر عابدی، آسا عالیخانی، شراره عایفی، ماندانا عضدآزاد، فراز فقیراللهی، بهاره فلاحى، شعله فیض‌بخش، آزاده فیضی، ساینا قادرى، پگاه قدیری، محمد مهدى کرباسیه، بیتا کهنمویى، نوید محمدی، حسین ملا اسماعیلی، محمد جواد منفرد، رضا موسوى، حمید مهدوى، فاطمه مهری، فرزانه نظارى و هانیه یاورى به نمایش در می‌آید. این نمایشگاه از 9 تا 19 تیر میزبان علاقه‌مندان به هنر است.




گالری شیرین: ایمان صفایی، هنرمند گرافیست و مجسمه‌ساز، آثار متاخر خود را با عنوان «کوچه» به نمایش در می‌آورد. این نمایشگاه از 9 تیر تا سوم مرداد برگزار می‌شود. هم‌چنین مراسم رونمایی کتاب بهمن محصص با عنوان «بهمن»، نوشته آرمان خلعتبری ۹ تیر از ساعت چهار بعدازظهر برگزار می‌شود.

گالری طراحان آزاد: «خواب دیده»، نمایشگاهی از آثار حامد صحیحی است که در این گالری از 9 تا 14 تیر میزبان  علاقه‌مندان هنر است.

گالری فردا: نمایشگاه آثار میترا بابایی با عنوان «زنان و زمان»، 9 تا 15 تیر در این گالری برپا است. علاقه‌مندان برای دیدن آن می‌توانند از ساعت 16 تا 200 مراجعه کنند.

گالری فرمانفرما: نمایشگاه مجسمه‌ و چیدمان با نام «نوستالوژی» با ارائه آثاری از بهروز حشمت، کامبیز صبری و قدرالله عاقلی از 9 تا 300 تیر در این گالری برپاست.

گالری گلستان: نمایشگاه آثار مریم درویش از 9 تا 14 تیر برگزار می‌شود. در نوشته لیلی گلستان برای این نمایشگاه آمده است: «دوستان عزیز، اولین نمایشگاه بعد از تعطیلات ماه رمضان، ساز و زن. دغدغه‌ای به حق برای هنرمندان که بسیار حرفه‌ای و هنرمندانه مطرح و کشیده شده است.»

گالری ماه: «طبیعت بی جان» عنوان نمایشگاه نقاشی‌های رضا بهاروند است که 9 تا 27 تیر در این گالری به تماشا در  می‌آید.

گالری محسن(همکف): «دال‌های ضمنی» در برگیرنده عکس‌های نیما علیزاده، وحید دشتیاری و علیرضا زنگی‌آبادی است که توسط مهرداد افسری انتخاب شده‌اند و از 9 تا 288 تیر در معرض دید علاقه مندان قرار می‌گیرند.

گالری محسن(پاسیو): الیکا هدایت نقاشی‌های خود را با عنوان «اَعراف» از 9 تیر تا چهارم مرداد در این گالری به  نمایش در می‌آورد.

نگارخانه نقش جهان: افتتاحیه نمایشگاه نقاشی مصطفی بختیاری، جمعه 9 تیر از ساعت 16 الى 21 در این گالری برگزار می‌شود. این نمایشگاه تا تاریخ 15 تیر برقرار است.

گالری نگر: نمایشگاه گروهی «منو» با نمایش نقاشی‌های زهرا اسدنسب، طلیعه بحرینی، زیبا بیده، بهار بینش، فاطمه پاکدل، ندا چینی‌فروش، شیوا زینالی، علی ضابطی و سودابه کردی 9 تا 14 تیرماه برپا می‌شود که کار گردآوری این آثار را سودابه کردی به عهده دارد.

گالری نیاوراننمایشگاه آثار چهره‌های ماندگار ایران از سوی ماهنامه چهره‌های ماندگار و بنیاد آفرینش‌های هنری نیاوران با عنوان «قاب تجلی»، جمعه نهم تیرماه گشایش می‌یابد.

در این نمایشگاه عکس‌های پرتره چهره‌های ماندگاری که فرصت کافی جهت عکاسی حرفه‌ای از آنها فراهم شده است به نمایش درخواهد آمد. در کنار آن، آثار نقاشی، خوشنویسی و نقاشیخط چهره‌های ماندگار هنرهای تجسمی چون استاد محمود فرشچیان، استاد محمد احصایی، استاد غلامحسین امیرخانی، استاد نصرالله افجه‌ای، استاد جلیل رسولی، استاد یدالله کابلی، استاد کیخسرو خروش، استاد محمدحسین حلیمی، استاد محمد سلحشور، استاد عباس اخوین، استاد علی اکیر صادقی، استاد حبیب الله آیت‌اللهی، استاد عبدالصمد حاج صمدی به همراه برخی دیگر از بزرگان هنر نیز در معرض دید عموم قرار می‌گیرد. 

همچنین دو کتاب عکس چهره‌های ماندگار و کاشی‌های اسلیمی چهره‌های ماندگار در این نمایشگاه ارائه خواهد شد. این نمایشگاه تا 16 تیرماه دایر است

گالری نیاوران دو: نمایشگاه نقاشی سمانه احسانی‌نیا، جمعه 9 تیر ماه ساعت 17 گشایش می‌یابد. در این نمایشگاه، تعداد 25 اثر از این هنرمند در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

تکنیک آثار ارائه شده در این نمایشگاه، آبرنگ و اکرلیک است. احسانی‌نیا پیش از تصادف و ایجاد عارضه نخاعی ناشی از آن در عرصه هنرهای تئاتر، عکاسی و معرق کاری فعالیت می‌کرده است و از سال ۱۳۸۷ نقاشی را با دهان آغاز کرده است. او از سال ۱۳۹۱ هنر نقاشی را به صورت حرفه‌ای و زیر نظر استاد هادی تقی‌زاده ادامه داده است.

گالری والی: نمایشگاهی با عنوان «تکرار با نگاهی دیگر» با ارائه آثاری از بهزاد بزرگی، اسفندیار پورمقدم، احمد تک، فریده ثقه‌الاسلام توکلی، روشنا رستمی، سهیلا حقیقت، مژگان حبیبی، حمید حمیدی، آوا صالحی، سیروان کنعانی، پردیس شفعیون، احمد محمد پور، امیر مکبرو الهام یزدان‌پناه از 9 تا 23 تیر در این گالری برگزار می‌شود.

گالری جرجانی: نمایشگاه گروهی مجموعه آثار هنری با عنوان «زمان دگرگونه» با گردآوری طلا رنجبران از جمعه نهم تا 19 تیر میزبان علاقه‌مندان است.




گالری هپتا: این گالری، جمعه نهم تیرماه نمایشگاهی از نقاشی‌های کودکان 9 ساله را با عنوان «ز باد و ز آتش، ز خاک و ز آب» برگزار می‌کند که اساطیر و داستان‌های شاهنامه را به تصویر  کشیده‌اند. کودکان در انتخاب تکنیک و رنگ آزاد بوده و بر اساس تصورات و تخیلات کودکانه‌‌شان اساطیری از شاهنامه که داستان‌های‌شان را پیشتر آموخته بودند، تصویر کرده‌اند. این نمایشگاه از نهم تا 21 تیر پذیرای علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

گالری بن: «کلمات ناممکن» عنوان نمایشگاه گروهی نقاشی است که از 9 تا 14 تیر با حضور شش هنرمندان جوان با نام‌های مهسا کریمی، لاله مقیمی، ندا صمدی، راشین قربی، آهو حامدی و پونه اوشیدری در این مکان برگزار می‌شود.

گالری خاک: نمایشگاه سالانه خاک با حضور هنرمندان جوان و پیشکسوت حوزه‌های مختلف هنر تجسمی از 9 تا 26 تیر میزبان علاقه‌مندان است.

گالری سایه پلاس: نمایشگاه انفرادی نقاشی ندا جلالیان با عنوان «صد چهره من در آب» از نهم تا 14 تیر برگزار می‌شود. نام این نمایشگاه برگرفته از شعر سهراب سپهری است که در معرفی‌نامه آن هم آمده است.

گالری سایه: نمایشگاه گروهی نقاشی «سایه روشن» با ارائه آثاری از هنرمندانی چون هوناز آفاقی، پگاه پیر هادی، فریبا طاهری اثنی عشری، محجوب ظهوریان پردل، آرزو غلامی، مریم (صدف) کباری و سیده مریم مجد تیموری از نهم تا 14 تیر در این گالری برپا می‌شود.

گالری سهراب: نمایشگاه گروهی از هنرمندان شاخص نقاشیخط، شامل آثار محمد احصایی، فرامرز پیلارام، امیر صادق تهرانی، عین الدین صادق زاده و کوروش قاضی‌مراد از ۹ تا ۱۴ تیر در این گالری به نمایش در می‌آید.

گالری امکان: نمایشگاه گروهی آثار هفت هنرمند جوان و با سابقه از نهم تا 19 تیر در این محل برپا می‌شود. نازگل انصاری‌نیا، شهلا حسینی، بکتاش سارنگ جوانبخت، محمد‌حسین عماد، محمد غزالی، رعنا فرنود و غزاله هدایت هنرمندان حاضر در این نمایشگاه هستند.

گالری ژینوس: «لکه‌های بکر» عنوان نمایشگاه آثار نقاشی نیروانا محمدنژاد است. این نمایشگاه از نهم تا 13 تیر میزبان علاقه‌مندان است.

نگارخانه شمیده: «هم راستا» عنوان نمایشگاه نقاشی و عکس علی رییس شقاقی و مریم ملکی است که از 9 تا 15 تیر برپا می‌شود.

نگارخانه کبیری: نقاشی‌های سیروس جاهد با عنوان «از رنگ‌ها و سایه‌ها» نهم تا 14 تیر به تماشا گذاشته می‌شود.

نگارخانه علیها: نمایشگاه گروهی هنرجویان مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد از نهم تا ۱۲تیرماه برپا می‌شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید