ابهام حقوقی در سفر «گنجینه موزه هنرهای معاصر»

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد تصویب سفر گنجینه موزه هنرهای معاصر به خارج از کشور توسط دولت مبنای عمل ما در این زمینه خواهد بود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، آخرین خبرها از ارسال گنجینه موزه های معاصر تهران به آلمان و رم به دی ماه ۹۵ بر می گشت. «سفری» که از اردیبهشت و خرداد سال ۹۵ بحث داغ حوزه هنرهای تجسمی بود و حتی کار را به جایی رساند که هنرمندان با معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رو به روی هم بنشینند و درباره ابهامات این سفر حرف بزنند و نهایتا کار به کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی کشیده شد و با تغییر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عملا این سفر متوقف شد تا جاییکه مقامات فرهنگی آلمان از لغو برگزاری نمایشگاه گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در برلین خبر دادند و زمان نمایشگاه خود را با برنامه های دیگر پر کردند. اما با صحبت های صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری صبح امروز ۲۶ بهمن ماه خبر «سفر گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران» باز هم به صدر اخبار تجسمی برگشت.

در روزهای برگزاری نهمین جشنواره تجسمی فجر پرسش چند باره خبرنگاران از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره دلایل لغو سفر گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به خارج از کشور باعث شد وزیر برای نخستین بار پاسخ های مفصل تری به این رویداد بدهد. وی در این باره گفت: همکاری با موزه های بزرگ جهان و برگزاری نمایشگاه های خارجی در دستور کار ما است و تفاهم نامه هایی هم همچون گذشته امضا و اجرایی می شود. در مورد ارسال آثار گنجینه به برلین یک ابهام حقوقی وجود داشت که من آن را با حقوقدانان بررسی کرده و در نهایت تصمیم گرفتم تا رفع ابهام های حقوقی این سفر لغو شود.

وی ادامه داد: این مساله را به کمیسیون فرهنگی دولت ارجاع دادیم که رییس این کمیسیون بنده هستم و پس از بررسی و تصویب در این کمیسیون و تصویب در دولت آنگاه درباره این سفر تصمیم گیری و اطلاع رسانی می شود. در این مسیر هیچ‌ نوع فشار وتوصیه ای نبوده و اساسا سیاست دولت عمل قانونی است ولاغیر.

هر چند این پاسخ باز هم پرسش را در پی داشت تا باعث شود وزیر بیشتر به ارائه توضیح بپردازد، وی در ابتدا در مقابل پرسش دوباره از این ماجرا با بیان اینکه تمام جزییات این پرونده شفاف است و با ایجاد ابهام مساله را غامض نکنید گفت: تا امروز هیچ اثری از کشور خارج نشده است. وزیر خارجه وقت آلمان در نامه ای به آقای ظریف سلامت این سفر و آثار را تضمین کرد ولی باز هم ما تصمیم گرفتیم در دولت مساله بار دیگر بررسی شود و پرونده در دست بررسی کمیسیون فرهنگی دولت است و تصویب دولت مبنای عمل ما خواهد بود، تا الان دولت هیچ تصمیمی نگرفته و تصمیم دولت برای ما لازم الاجرا است ولی ارسال آثار بخشی از دیپلماسی فرهنگی دولت محسوب می شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید