آیا زمان خداحافظی با جناب‌خان فرا رسیده است؟

«جناب‌خان» در‌ سال ٩٠ درخانه سینما ثبت شد. تولد او البته برمی‌گردد به یک‌سال قبل. «جناب‌خان» درواقع ‌سال ٨٩ در اتاق فکر مجموعه متولد شد و ‌سال ٩٠ با ایده‌پردازی جمعی محمد نادری،‌ امیرسلطان احمدی، سارا سالار، رضا کاظمی‌نژاد، سیما و سعید سالارزهی به یک‌سالگی رسید.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، «جناب‌خان» البته آن سال‌ها هنوز درحال شکل‌گیری بود. حتی بچه‌های مجموعه آن را بین خودشان به اسم «لیوبی» صدا می‌زدند تا این‌که به پیشنهاد محمد نادری سرآخر نامش شد «جناب‌خان». استفاده از لهجه‌ها و نگرش و خلق‌وخوی «جناب‌خان» هم محصول کاری گروهی بودهه که درنهایت با حضور و صداپیشگی محمد بحرانی کامل شد. «جناب‌خان» هنوز البته «جناب‌خان» نبود. عروسکی نبود که امروز می‌شناسیم. مخاطب هدف او کودکان بودند اما دراین هدفگذاری موفق نشد. ‌سال ٩٢ ضبط «کوچه مروارید» شروع شد، به ‌تدریج دربرخی مدارس و مهدکودک‌ها به نمایش درآمد که مخاطبان خردسال باز هم آن را نپذیرفت. «جناب‌خان»، عروسک آنها نبود. با این حال تیم سازنده دوباره‌ سال ٩٣ بخت خود را با فیلمنامه‌ای جدید و تصویربرداری‌ دوباره، امتحان کرد، اما واقعیت این است مجموعه باز هم شکست خورده بود. بچه‌ها با کلیت کار ارتباط برقرار نمی‌کردند و «جناب‌خان» را به رسمیت نمی‌شناختند.

شهرت جناب‌خان

رامبد جوان از اول با مجموعه «کوچه مروارید» همراه بود. درکنار علیرضا خمسه، آناهیتا همتی و... دراین کار بازی می‌کرد. مشورت‌هایی هم داشته که قاعدتا درشکل‌گیری کاراکتر «جناب‌خان» موثر بوده اما شهرت عروسک محبوب امروز بی‌شک بازمی‌گردد به‌ سال ٩٤. رامبد جوان در آغاز «خندوانه» تصمیم می‌گیرد از بین عروسک‌های «کوچه مروارید» یکی را برای حضور «خندوانه» انتخاب کند که درنهایت قرعه می‌افتد به نام محمد بحرانی و «جناب‌خان». نه این‌که ماجرا به فال و اقبال مربوط بوده باشد. هرکسی هم خلاقیت، نوآوری و انرژی فوق‌العاده محمد بحرانی را می‌دیده، قطعا دست می‌گذاشته روی «جناب‌خان». به این ترتیب عروسکی که در بدو تولد و شکل‌گیری به کودکان تعلق داشت، کم‌کم هدف خود را شناخت؛ بزرگسالان. بنابراین در شکل‌گیری «جناب‌خان» غیر از محمد بحرانی و رامبد جوان، باید خیلی‌های دیگر را موثر دانست، حتی باید از هدیه‌ هاشمی و نیما مجلسی و مرتضی خدایی طراحان آن نام برد. هرچند ایده فرمی دقیقا مشابه خارجی داشت؛ کاراکتر معروف «المو» در سریال سسمی استریت. این کاراکتر از‌سال ١٩٦٩ دراین مجموعه حضور دارد و طرفداران زیادی هم در آمریکا دارد. به هر ترتیب شکل و شمایل آن درمقایسه با پرداخت‌ها و ایده‌های مختلف کسانی که برای شکل‌گیری کاراکتر کوشیده بودند، نقطه‌ای منفی به شمار نمی‌آید. او باید در زمانی مناسب، در برنامه‌ای مناسب و همراه بازیگر و چهره‌ای مناسب معرفی می‌ شد. پیش از آن هرچه بود، موفقیت‌هایی جزیی و ناکامی‌ بود. منتها «جناب‌خان» در‌ سال ٩٤ به «خندوانه» آمد و درهمان نخستین حضور خود مقابل رامبد جوان گفت: «رام... بُد؟!»

شروع درگیری

برنامه‌ «خندوانه» به روال سابق پیش می‌رفت و البته فرازوفرودهایی هم داشت. تا این‌که سری سوم آن هم به پایان رسید، اما همزمان حرف و حدیث‌هایی مطرح می‌شد ازسوی کسی که این کاراکتر را به ثبت رسانده بود. سعید سالارزهی چند ماه پیش بود که ساز مخالفت را کوک کرد. حرف او البته بیراه هم نبود. در ابتدا عنوان کرد که به‌عنوان مالک «جناب‌خان» هیچ سودی عاید او نشده است، درحالی‌ که همه می‌دانیم برنامه رامبد جوان چه گردش مالی بزرگی داشته است؛ به‌خصوص در سری سوم که پای انواع و اقسام اسپانسرها به آن باز شده بود. سالارزهی به این ترتیب کم‌کم از عدم انتقاع مالی خود و مجموعه سازنده کاراکتر «جناب‌خان» صحبت کرد و درنهایت هم کار را به جایی رساند که حالا درسری چهارم خبری از «جناب‌خان» نیست. البته یکی دیگر از دلایل سالارزهی احتمال تکراری‌شدن این کاراکتر بود؛ چیزی که در هرحال احتمال آن دور از ذهن هم نیست.

پایان جناب‌خان؟

با شروع سری چهارم «خندوانه» و عدم حضور «جناب‌خان» حرف و حدیث‌هایی شنیده شد مبنی بر اعداد و ارقام چند میلیاردی به سعید سالارزهی. او در گفت‌وگو با رسانه‌های مختلف این اعداد و ارقام را تکذیب کرد و به تأکید گفت، حتی ١٠٠‌هزار تومن هم پیشنهاد نداشته است! با این حال به نظر می‌رسد کنایاتی در صحبت‌های سالارزهی وجود داشته باشد. در واقع فحوای جملات او چنین بوده که باید سهمی از درآمد «خندوانه» به مالک تعلق گیرد و ماجرای «صد‌هزار تومان» نیز احتمالا ریشه درهمین سهم‌خواهی را داشته باشد. ممکن است دست‌اندرکاران «خندوانه» و ازجمله رامبد جوان پیشنهادی مبنی بر خرید حق مالکیت به او داده باشند اما سالارزهی در گفت‌وگوها تأکید کرده که همچنان حرفی از تعلق‌گرفتن بخشی از سهم به میان نیامده است. درگیری او با رامبد جوان به جایی رسیده که حتی گفته؛ ما نمی‌توانیم برای حضور او دو‌سال دیگر منتظر باشیم. اشاره سعید سالارزهی به معطل‌ماندن پروژه‌ای است که پیش از این قرار بوده با نام فیلم سینمایی این کاراکتر ساخته شود. چهارشنبه هفته گذشته او از ساخت سریالی با حضور این کاراکتر خبر داد، اما در هرحال چه قرار باشد سریالی ساخته شود، چه فیلمی سینمایی، اظهارات محمد بحرانی نیز دراین میان تعیین‌کننده است. بحرانی روزگذشته صراحتا عنوان کرد: «من اعتقاد دارم که بینندگان خندوانه مالک اصلی جناب‌خان هستند و آنها باید تصمیم بگیرند سرنوشت جناب‌خان چه شود، اما من بیرون از چارچوب تلویزیون و حتی درقالب فیلم سینمایی، با کاراکتر جناب‌خان همراهی نخواهم کرد؛ چراکه همه جذابیت جناب‌خان به وجود پارتنرش (رامبد جوان) و این فضاست.» این جمله احتمالا پایانی خواهد بود برای «جناب‌خان». در واقع اگر به روال سابق، منافع قانونی مالک حاصل نشود، سعید سالارزهی اجازه حضور «جناب‌خان» را در «خندوانه» ندهد و محمد بحرانی نیز که حالا تمام «جناب‌خان» به او وابسته است،‌ بدون رامبد جوان، حاضر به احیای دوباره این کاراکتر نباشد، دیگر چیزی به نام «جناب‌خان» وجود نخواهد داشت.

 

دیدگاه تان را بنویسید