مدیرعالی حرم مطهر رضوی تسهیل تشرف و زیارت زائران را مهمترین وظیفه مجموعه حرم مطهر رضوی در ایام پایانی صفر دانست و گفت: هر ساله میلیون‌ها زائر به عشق زیارت حضرت رضا(ع) به مشهدمقدس مشرف می‌شوند چنان‌که در این روزهای ابتدایی دهه پایانی صفر شاهد حداقل ۴۰۰ هزار تشرف در هر شبانه‌روز بودیم که آماری افتخارآمیز و غرورآفرین است و بی‌شک در روزهای پایانی ماه صفر میلیونی خواهد شد.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه صفر، مشهدالرضا(ع) تمام قد آماده میزبانی از زائران بارگاه ملکوتی سلطان خراسان برای رحلت حضرت رسول(ص)، شهادت امام حسن(ع) و به ویژه ایام شهادت امام رضا(ع) آماده می شود. در این میان بارگاه منور رضوی به عنوان مرکز معنوی ایران زمین و آستان قدس رضوی به عنوان میزبان زائران و مجاوران، در این ایام بسیار بیشتر از گذشته مرکز کانون توجه و خدمت رسانی است. 

مدیرعالی حرم مطهر رضوی تسهیل تشرف و زیارت زائران را مهمترین وظیفه مجموعه حرم مطهر رضوی در ایام پایانی صفر دانست و گفت: هر ساله میلیون‌ها زائر به عشق زیارت حضرت رضا(ع) به مشهدمقدس مشرف می‌شوند چنان‌که در این روزهای ابتدایی دهه پایانی صفر شاهد حداقل ۴۰۰ هزار تشرف در هر شبانه‌روز بودیم که آماری افتخارآمیز و غرورآفرین است و بی‌شک در روزهای پایانی ماه صفر میلیونی خواهد شد.

آمادگی خادمان برای خدمت رسانه شایسته

مدیر عالی حرم مطهر رضوی بیان کرد: معاونت اماکن متبرکه رضوی با فراخوان کشیک‌های خدمتی و توجیه آن‌ها، آمادگی لازم را به منظور توجه به زائر و زیارت او در ایام پایانی صفر کسب کرده است.

 مدیر عالی حرم مطهر رضوی با بیان این‌که آستان قدس رضوی ساماندهی موکب‌های خدمت‌رسان را در سه حوزه برعهده دارد، گفت: نخست می‌توان از موکب‌های اطراف حرم مطهر رضوی نام برد که در مجموع حدود 150 موکب در حوزه‌های خدمتی پذیرایی، فرهنگی، فوریت‌های پزشکی و امدادی در دهه آخر صفر در اطراف حرم مطهر مستقر خواهد شد.

فیضی ادامه داد: همچنین موکب‌های خدمت‌رسان با مشارکت ویژه نیروهای مردمی و خدمه حرم مطهر همچون کفشداران، فراشان، دربانان، خدام و سایر کشیک‌ها در جاده‌های منتهی به شهر مشهد ویژه خدمت به زائران پیاده فعالیت خواهند داشت.

وی افزود: موکب‌هایی نیز به همت کانون‌های خدمت استان‌ها زیر نظر بنیاد کرامت رضوی در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر در ایام پایانی صفر دایر می‌شود که از جمله خدمات آن‌ها می‌توان به اسکان، معارف دینی، فرهنگی، پذیرایی و... اشاره کرد.

تدارک ۱۷۸ عنوان برنامه علمی و فرهنگی

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز از برگزاری ۱۷۸ عنوان برنامه علمی و فرهنگی در ایام پایانی ماه صفر خبر داد.

عبدالحمید طالبی ‌شعار برنامه‌های دهه آخر ماه صفر را «آرام جان‌ها» ذکر کرد و افزود: قرارگاهی در سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی راه‌اندازی شده است که با همکاری سایر نهادهای فرهنگی همچون حوزه علمیه، سازمان تبلیغات و... حرکت جمعی را برای پوشش برنامه‌های فرهنگی و تبلیغی در استان و شهر مشهد به اجرا در می‌آورند و به زائران پیاده ارائه خدمت می‌کنند.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، با اشاره به تدارک ۱۷۸ عنوان برنامه علمی و فرهنگی در این ایام گفت: از این تعداد برنامه ۲۸ برنامه محوری اعم از راه‌اندازی موکب های فرهنگی در پیاده راه آیت الله طبسی و ره باغ حضرت زهرا(س)، برگزاری نشست های تخصصی توسط بنیاد پژوهش های اسلامی، میزبانی و اجرای برنامه ویژه زائران غیر ایرانی و اهل سنت و ...ویژه زائران طراحی شده است.

وی هدف از برگزاری این برنامه‌ها را ارتقای اثر بخشی معرفتی در خصوص تحقق زیارت متعالی و ارتقای کمی و کیفی خدمت فرهنگی و تسهیلات زیارت دانست و به افزایش مشارکت‌های مردمی در سطح استان، ملی و بین‌المللی تاکید کرد.

برنامه های تبلیغی – مذهبی حرم مطهر

معاون تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی نیز در ادامه به تشریح برنامه های مذهبی حرم مطهر در این پرداخت و گفت: مراسمات عزاداری در بارگاه منور امام رضا(ع) از شب اربعین آغاز شده و تا شام شهادت امام‌رضا(ع) ادامه دارد.

حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد گفت: در ایام دهه آخر ماه صفر، هر شب قبل و بعد از نماز مغرب و عشاء مراسم عزاداری همراه با سخنرانی، مداحی و ذکر مصیبت اهل بیت(ع) در صحن پیامبر اعظم(ص) برگزار می‌شود که در این مراسم‌ حجج ‌الاسلام رفیعی، پناهیان، قریشی و زمانی فرد به ایراد سخن و بیان مناقب و فضایل حضرت رضا(ع) و پیامبر گرامی اسلام می‌پردازند و مداحان و ذاکرانی همچون سید مجید بنی فاطمه، مهدی رسولی، احمد واعظی و... نیز برنامه مدیحه‌سرایی و مرثیه‌خوانی خواهند داشت.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی برپایی آیین خطبه‌خوانی شب شهادت حضرت رضا(ع)، برگزاری ویژه برنامه قرآنی با حضور قاریان قرآن کریم از سراسر کشور در شب رحلت پیامبر(ص) در صحن پیامبر اعظم(ص) و آیین شام غریبان امام رضا(ع) را از مهمترین برنامه‌های این معاونت عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: حسینیه حرم دیگر برنامه طراحی شده است که این مراسم با حضور هیئات مذهبی استان‌ها و اقوام‌های مختلف کشور در شش شب پایانی از نماز مغرب و عشا تا ۲ بامداد در صحن‌های قدس، غدیر و مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی از تاریخ 21 تا 26 شهریورماه، ساعت 19 برپا می‌شود.

حجت‌الاسلام شریعتی‌نژاد ویژه برنامه چهارپایه خوانی رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) را از دیگر برنامه‌های طراحی شده برشمرد و گفت: برگزاری اجتماع عزاداران نبوی و حسنی در روز 23 شهریورماه همزمان با اقامه نماز مغرب و عشاء حرم مطهر رضوی دیگر برنامه پیش بینی شده از سوی معاونت تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی است.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی برپایی محافل سوگواری ابناء الرضا، کرسی تلاوت قرآن ویژه نوجوانان، مکتب العباس(س)، بیت الرضا(ع)، ویژه برنامه‌  ناشنوایان، اجتماع زائران غیر ایرانی در شب شهادت امام رضا(ع)، شهادت نامه‌خوانی صبح شهادت امام رضا(ع)، اجرای ویژه برنامه‌های دارالتفسیر حرم رضوی، پرسمان دینی، حلقه‌های معرفت ، ویژه برنامه رواق کودک، مسابقه فرهنگی در محضر امام رئوف را از دیگر برنامه‌های پیش بینی شده برای ایام پایانی ماه صفر دانست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.