در سال 98 فراخوان سومین جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله اعلام شد و تا مرحله بازبینی و انتخاب آثار برای مراحل داوری پیش رفته بود که برگزاری جشنواره تا امسال به تعویق افتاد؛ لذا اجرای نمایش های صحنه ای و خیابانی این جشنواره هفته جاری انجام می شود و اختتامیه آن 19 اسفند ماه برگزار خواهد شد.

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (س) اصفهان و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره روح‌ الله گفت: با توجه به شیوع کرونا، بخش نمایش‌های صحنه‌ای و خیابانی سومین جشنواره تئاتر روح الله امسال پس از دو سال وقفه اجرا می‌شود.

به گزارش جماران، مهدی بنکدار، مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) اصفهان و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره روح‌الله در نشست خبری سومین جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله، گفت: رهبر معظم انقلاب در ارتباط با امام خمینی(س) جمله‌ای کلیدی دارند و می‌فرمایند که «امام خمینی(س) یک حقیقت همیشه زنده است» که اگر این جمله را در کنار جمله مهم «هر سخنی اگر در قالب هنر بیان شود ماندگار و جاویدان می شود» قرار دهیم رسالت و مأموریت مهم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) به خوبی محسوس خواهد بود.

وی افزود: امام خمینی(س) تمام و کمال خود را فنای فی الله کرده و تمام اقدامات و اعمال سیاسی، عرفانی، علمی و اخلاقی ایشان برای خدا بود و نسبتی که با حقایق الهی پیدا کرد خود تبدیل به یک حقیقت شد. با تأسی به این الگوی جاودان، هر علت و رویدادی از ما که در همین راستا باشد ماندگارتر خواهد بود. با الگو قرار دادن سخن رهبر انقلاب در ارتباط با نحوه بیان و انجام وظیفه در قالب هنر، اگر این هنر را مبنای رسیدن به حقیقت قرار دهیم به همان نسبت سریع‌تر و بهتر به حضرت حق نزدیک خواهیم شد.

بنکدار اظهار داشت: اصفهان مهد هنر و فرهنگ و تمدن است و بر این اساس ترویج و تنویر افکار و اندیشه و نظام فکری امام خمینی(س) از طریق بیان هنری در رشته‌های مختلف هنرهای تجسمی، ادبی و نمایشی مانند تئاتر، نمایشنامه‌نویسی، سینما و فیلمنامه و در قالب رویداد و جشنواره مورد تأکید قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه جشنواره تئاتر و نمایشنامه نویسی روح الله به دلیل شیوع کرونا دو سال برگزار نشد، گفت: در سال 98 فراخوان جشنواره سوم اعلام شد و تا مرحله بازبینی و انتخاب آثار برای مراحل داوری پیش رفته بود که برگزاری جشنواره به تعویق افتاد؛ گرچه در بخش نمایشنامه نویسی داوری آثار و اهدای جوایز انجام شد. اما با توجه به محدودیت‌های موجود با مشارکت و همیاری نهادهایی که همواره با ما همکاری داشتند و با نظرخواهی از اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره تئاتر روح الله تصمیم بر آن شد که این کار نیمه تمام را به سرانجام برسانیم.

مدیر مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی(س) اصفهان با بیان اینکه این جشنواره در هفته جاری برگزار می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم در سال آینده جشنواره چهارم با شور بهتر و در سطح ملی برگزار و دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر روح الله در مؤسسه دایر شود.  اطلاع رسانی به مخاطبان بخش مهمی از بخش عرضه در هر جشنواره‌ای خواهد بود تا یاد و خاطره حضرت امام در میان مخاطبان به ویژه نسل جوان زنده نگه داشته شود و در مسیر بیان حقیقتی است که ارتباط میان انقلاب و نسل آینده انقلاب را برقرار خواهد کرد.

به گزارش جماران، هوشنگ جمشیدیان، دبیر هنری جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله، نیز در این نشست گفت: این جشنواره با 148 اثر در بخش نمایشنامه نویسی، 184 اثر در بخش نمایش صحنه‌ای و 36 اثر در بخش نمایش خیابانی و 15 مورد در بخش نمایشنامه خوانی با موضوع ترویج اندیشه‌های امام خمینی(س) در سال 1396 کار خود را آغاز کرد. در سال دوم، تعداد 96 اثر در بخش نمایشنامه‌نویسی، 102 نمایش صحنه‌ای و 31 نمایش خیابانی و دو اثر در بخش نمایش ویژه کودک و نوجوان به جشنواره ارسال شد.

وی افزود: با آغاز سومین جشنواره تئاتر روح الله، 30 اثر در بخش نمایشنامه نویسی به دبیرخانه جشنواره رسید که 6 اثر برگزیده شد. در این سال همچنین از میان 43 اثر در بخش نمایش صحنه‌ای هفت اثر برای اجرا برگزیده شد و از میان 31 اثر  در بخش نمایش خیابانی نیز 6 اثر برای اجرا انتخاب شد. اما به دلیل بروز کرونا تمامی اجراهای تئاتر از جمله نمایش‌های جشنواره ناگهان لغو شد. لذا امسال تصمیم گرفتیم ابتدا جشنواره سوم را به پایان برسانیم و سال آینده کلید جشنواره چهارم زده خواهد شد.

جمشیدیان اظهار داشت: بخش نمایشنامه نویسی سومین جشنواره تئاتر روح الله در سال 98 به دلیل عدم نیاز به حضور مخاطبان در همان سال به سرانجام رسید و برندگان جوایز خود را دریافت کردند. به پاس قدردانی از حضور مابقی گروه‌ها در جشنواره 50 درصد ورودی به آنها پرداخت شد و اجرای نمایش‌ها به تعویق افتاد و امسال ستاد برگزاری جشنواره تصمیم گرفت از گروه‌ها دعوت کند تا در صورت آمادگی نمایش‌های جشنواره سوم را اجرا کنند که با تلاش همگانی این امر محقق شد.

وی با اعلام برگزیدگان بخش نمایشنامه نویسی جشنواره سوم، گفت: در این بخش رتبه نخست مربوط به اثر «شمعی در مسیر تندباد» کار نگین کوچه باغی از کرج بود، رتبه دوم به «فرصت پرواز» نوشته مرضیه شریفی از اصفهان رسید و «تکیه بر آسمان» سید سعید محمدی از تهران و «ملاقات در نوفل لوشاتو» کاری از محمد فخرایی مطلق از آذربایجان نیز به ترتیب رتبه سوم و چهارم را کسب کردند. همچنین رتبه پنجم در بخش نمایشنامه نویسی به شکل مشترک به «این داستان ناتمام است» نوشته یاسر پیمانی از اصفهان و نمایش «عروس» اصغر گروسی از شیراز اهدا شد.

دبیر هنری جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله با اشاره به اجراهای بخش نمایش صحنه‌ای و خیابانی گفت: امسال نمایش‌های «پنجره ای رو به حقیقت» به کارگردانی خانم متین تدریس حسنی از اصفهان، «زیر موازی فاصله‌ها» رضا قلعه‌گری از اصفهان، «تنگ‌های شکسته» عباس گنجی از شاهین‌شهر، «خورشید برای مهربانو» مجید جزایری ار اصفهان، «بی‌تو کابوس‌هایم تعبیر می شوند» محمدرضا بدری از شاهین شهر در بخش صحنه‌ای اجرا می‌شود. نمایشنامه‌های این اجراها در دوره اول و دوم جشنواره تئاتر روح الله به عنوان برگزیده انتخاب شده بود. از اهداف جشنواره روح الله تولید متون نمایشی ارزشمند در ارتباط با امام خمینی(س) و اندیشه‌های ایشان بود که محقق شده است و تولیدات سال‌های قبل در این دوره اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش خیابانی جشنواره روح الله به شکل ملی برگزار می‌شود، تأکید کرد: در بخش نمایش خیابانی 6 نمایش «خان مشک آباد» به کارگردانی کریم مقدسی از استان مرکزی، «مهربانوان وطنم» به کارگردانی پریسا کهکش‌پور از شاهین شهر، «خون، آبادی قیام» مسعود کرمی از بروجرد، «روایت روح خدا» از هومن میرمعنوی از رشت، نمایش «29» به کارگردانی مهدی صالحیان از مرند تبریز و «رضا شیپوری» کاری از محمد نادری از اصفهان اجرا می‌شود. نمایش‌های صحنه ای به شکل یک اجرا در دو سالن تماشاخانه ماه و حوزه هنری در روزهای 16 و 17 به روی صحنه می‌رود و نمایش‌های خیابانی در چهار نقطه مرکزی و 6 نقطه غیرمتمرکز شامل پل خواجو، سی و سه پل، عالی قاپو، مسجد امام مسجد و شیخ لطف الله اجرا می‌شود.

جمشیدیان بیان کرد: اختتامیه سومین جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله در سالن نگارستان امام خمینی از ساعت 18 روز 19 اسفندماه با حضور مسئولان برگزار می‌شود.

وی افزود: کارگاه هنری نخست سومین جشنواره نمایشنامه نویسی و تئاتر روح الله توسط سیروس همتی با حضور 130 نفر از هنرمندان به مدت 6 جلسه و طی دو روز پیش از آغاز جشنواره برگزار شد و در ادامه نیز در حاشیه اجرای تئاترهای صحنه‌ای و خیابانی جشنواره سوم، کارگاه دوم با عنوان «تکنیک‌های پیشرفته کارگردانی» توسط همین هنرمند برگزار می‌شود. جلیل از خانواده دو هنرمند درگذشته استاد حسن کریمی هسنیجه از داوران و آقای کریمی بازیگر، رونمایی از پوستر و تندیس جشنواره از دیگر برنامه‌های جانبی جشنواره است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.