به گزارش ایرنا اسماعیل تبادار، چهارشنبه در همایش زکات در شیراز افزود: برای بهتر هزینه شدن وجوهی که از محل زکات جمع آوری می شود ضروری است کارگروهی در شهرستان ها متشکل از امام جمعه، فرماندار، مسئول کمیته امداد و متولیان حوزه زکات تشکیل و این وجوه منطبق با نیازهای هر منطقه صرف شود.
استاندار فارس گفت: برخی از امور دینی باید منطبق بر اقتضائات زمان باشد و عالمان دینی می توانند بر اساس کنکاش، غور و تفحصی که در مسائل دین دارند اینگونه مسائل را به اقتضای زمان تبیین و تعریف کنند.
تبادار بیان داشت: یکی از دغدغه های دولت کمک به نیازمندانی است که توانایی کار و اشتغال ندارند و افرادی هم که از استطاعت و تمکن مالی برخوردارند باید بر اساس آموزه های دین اسلام در این زمینه کمک کنند.
وی ادامه داد: خداوند مالکیت خصوصی را مجاز دانسته است اما در کنار آن تکلیفی را هم مترتب بر اموال و دارایی های انسان قرار داده و زکات یکی از این تکالیف است.
تبادار افزود: ایمان عملی را می‌توان در زکات متبلور دید زیرا انسان مومن از اموال و دارایی های خود به آسانی در راه خداوند انفاق می کند.
تبادار با اشاره به آیه سه سوره مبارکه بقره اظهار داشت: در این آیه شریفه قرآن کریم همانگونه که برپایی نماز به عنوان مهم‌ترین رکن و اساس دین بیان می‌شود، بعد از آن از زکات یاد می شود و این امر موید این است که نظام زیستی بعد از تفکر ایدئولوژیک، مبتنی بر نظام زندگی یعنی معیشتی است.
وی بیان کرد: همچنین در برخی از احادیث بیان شده که خداوند به پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید، کسانی را که زکات می‌دهند، فراوان دعا کن و این بدین معناست که کسی که به تکلیف الهی عمل می کند چون در صف ایثارگران و کریمان قرار می گیرد، مستحق دعا می‌شود.
استاندار فارس در بخش دیگری از مطالب خود گفت: بر اساس آموزه های دینی، کسانی که نیازمند هستند باید در نظام جمهوری اسلامی حداقل‌های زندگی آنان تامین شود نه اینکه ابتدا از او بپرسند مسلمان هستی و اینکه آیا نماز اقامه می‌کنی یا خیر بلکه باید در مرحله نخست احتیاج او برطرف شود تا او مطمئن شود این نظام اسلامی با عطوفت و رحمانیت خود شرایط لازم را برای دینداری او مهیا کرده است.

** صرف وجوه زکات باید کارشناسی شده باشد
نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز هم در این همایش اظهار داشت: باید به این موضوع که پرداخت زکات یک فریضه واجب الهی است به درستی اهتمام داشته باشیم و رویکرد جامع علمی به زکات را توسعه دهیم.
آیت الله لطف الله دژکام ادامه داد: ضروری است در پیوند با هزینه کرد وجوه زکات به صورت کارشناسی عمل شود و در مجامع علمی، این مبحث مورد بررسی و بازنگری قرار گیرد.
امام جمعه شیراز افزود: باید در مباحث مربوط به فرایض دینی و اقتصادی به مرحله ای برسیم که نظریه‌های ما مطابق با اصول شرعی باشد و در عمل نیز نظریه ها را منطبق با این اصول اجرایی کنیم.
نماینده ولی فقیه در فارس اظهار داشت: موضوع زکات تنها یک مبحث معیشتی نیست بلکه یک واجب الهی است و به همین سبب کسی که زکات می پردازد باید رویکردی عبادی به این موضوع داشته باشد و این کار را با قصد قربت انجام دهد.
آیت الله دژکام افزود: در پرداخت زکات تنها مساله انسان‌ دوستی مطرح نیست بلکه باید حس خدا دوستانه‌ای هم داشته باشیم و برای خدا مبادرت به انجام این فریضه کنیم تا نتایج مثبت و برکت آن را در جامعه شاهد باشیم.
امام جمعه شیراز با اشاره به اینکه زکات با مساله مالیات و مشابه آن قابل مقایسه نیست، گفت: در تبلیغ برای زکات باید همه جوانب کار در نظر گرفته شود و لازم است که از مرحله جمع آوری زکات تا زمان صرف وجوه آن به موضوع فریضه الهی و واجب بودن آن با دقت عمل کنیم در غیر این صورت با مشکل مواجه خواهیم شد.
وی نیز با اشاره به آیه 40 سوره مبارکه حج گفت: در این آیه شریفه از سه صفت برای مومنان یاد شده نخست اینکه
نماز برپا می‌دارند، دیگر اینکه زکات می پردازند و امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.
امام جمعه شیراز ادامه داد: اگر چه سه فریضه واجب یاد شده به ترتیب اهمیت در پی هم بیان شده است اما به نظر می رسد زمینه امر به معروف و نهی از منکر هنگامی فراهم می شود که 2 فریضه واجب دیگر محقق شده باشد.
به نظر مشهور بین فقها زکات که امری واجب است به 9 چیز تعلق می گیرد که عبارتند از: گندم، جو، کشمش، خرما، گاو، گوسفند، شتر، طلا و نقره سکه دار، یعنی سکه رایج معامله که هر کدام دارای نصاب شرعی هستند که تا وقتی به آن حد نصاب برسند و جامع شرایط دیگر نباشد زکات به آنها تعلق نمی گیرد.
7375 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.