معاون هماهنگی مؤسسات غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی فارس گفت: سازمان بهزیستی کشور 6 سال پیش طرح خیرین به‌عنوان حامی معلولین را آغاز کرد و این طرح به‌صورت دستور‌العمل ملی ابلاغ شد که براساس آن بهزیستی هر استان باید مؤسسه‌ خیریه‌ای را ثبت می‌کرد؛ اما 16 استان بیشتر وارد عمل نشدند و ابتر ماند.
محمدرضا هوشیار یکشنبه در گفت ‌و‌گو با ایرنا بیان کرد:این طرح در استان فارس آسیب‌ شناسی شد و 2 سال پیش به ‌صورت خودجوش موسسه ای با همت خیران و نیک‌ اندیشان بهزیستی که بیشترشان در کشور‌های حاشیه خلیج فارس زندگی می‌کنند، آغاز شد.
معاون هماهنگی مؤسسات غیردولتی و مشارکت‌های مردمی اداره کل بهزیستی فارس ادامه داد: این طرح بدون هیچ‌ دستور‌العملی و تنها با تمایل قلبی افراد صورت پذیرفت که امروز همه شهرستان‌ها شورای مشورتی تشکیل داده‌اند و این مؤسسه استانی تا آخر تیرماه 97 به ثبت خواهد رسید و با به سرانجام رسیدن این موضوع بسیاری از مشکلات خودبه‌خود در سطح استان حل می‌شود.
هوشیار اضافه کرد: شعار بهزیستی در موضوع جلب کمک‌های مردمی این است که اکرام گروه هدف مقدم بر اطعام آن است.

** اعتبار بهزیستی اعتماد مردم است
وی بیان داشت: اعتبار بهزیستی به اطمینانی است که مردم به این سازمان دارند و بعد از آن، قضاوتی که درباره ما می‌کنند. این که افراد مشکلات خود را با ما درمیان می‌گذارند، نشان‌دهنده این است که اطمینان متقابل وجود دارد و مردم نیز بسیار عالی رصد، پردازش و نتیجه ‌گیری می‌کنند و بر این اساس، بهترین قضاوت‌کنندگان عملکرد سازمان‌ها هستند.
هوشیارگفت: موضوع اصلی در بحث خیر جمعی، بذل مال نیست بلکه ایجاد پویشی اجتماعی است برای مثال، فارس به‌ منزله قطب پزشکی کشور از ظرفیت‌های پزشکان متخصص و جراحان بنام برای پیشگیری و درمان افراد توان ‌خواه بهره می‌گیرد. وی ادامه داد: کسانی که حتی حاضر به دریافت هزینه نیستند و تاکنون حاضر به شرکت در جلسات قدردانی نیز نشده‌اند و به ‌صورت گمنام فعالیت می‌کنند.
وی همچنین اعلام کرد: با آغاز هفته بهزیستی(25 تا 31 تیرماه) 60 پروژه در زمینه‌های مختلف افتتاح می‌شود و قسمت عمده هزینه‌های عمرانی این پروژه‌ها را خیران به ثمر رسانده اند.
سید مرتضی موسوی مدیر کل بهزیستی فارس هم اعلام کرد: 380 مؤسسه خیریه با نظارت سازمان بهزیستی در استان فارس فعالیت می‌کنند و تاکنون در این زمینه هیچ‌گونه تخلفی صورت نگرفته است اما به ‌محض مشاهده تخلف رسیدگی می‌کنیم.

** سه هزار خیر با بهزیستی همکاری می‌کنند
موسوی راهبرد بهزیستی را در مبحث مشارکت خیران روش غیرمستقیم عنوان کرد و گفت: سه‌هزار خیراندیش به ‌واسطه این مؤسسات با بهزیستی همکاری می‌کنند و جمع ‌آوری مستقیم کمک‌های مالی درزمره فعالیت‌های بهزیستی نیست.
وی با بیان اینکه مراکز خیریه بهزیستی اعتمادسازی بسیار خوبی را در جامعه ایجاد کرده اند، اضافه کرد: براساس پیمایشی اجتماعی که در سال 1395 در کشور صورت گرفت، مردم بیشترین اعتماد را نخست به هلال‌احمر و دوم به سازمان بهزیستی داشته‌اند و این موضوع دستاوردی مهم و بزرگ‌ترین سرمایه سازمان به ‌شمار می‌رود.
مدیرکل بهزیستی فارس بیان کرد: فعالیت‌های بهزیستی در زمره فعالیت‌هایی است که خانواده‌ها نمی توانند از عهده آن برآیند. مثلا نگهداری از معلولان، سالمندان، کودکان بی ‌سرپرست یا معتادان کارتن‌ خوابی که توسط سازمان نگهداری می‌شود، از توان جامعه خارج است.
موسوی توجه به خیر جمعی را از راهبرد‌های مهم بهزیستی برشمرد و گفت: بهزیستی در پی تحقق شعار هر شهروند یک خیر است و بر این اساس ایجاد نشاط و حس مسئولیت اجتماعی را در کنار اهدای کمک‌های مادی در دستور کار دارد.
وی بیان داشت: گسترش این تفکر که با اهدای کمک به دیگران، برای فردا سرمایه‌گذاری می‌کنیم از اهداف مهم این سازمان در جلب حمایت‌های مردمی است.
این مقام مسئول یکی از شاخص‌های برجسته سازمان بهزیستی را برون‌سپاری خدمات دانست و ابراز داشت: همه خدمات سازمان، حتی خدمات بخش‌های حاکمیتی به ‌واسطه ایجاد اعتماد به مؤسسات خیریه، سازمان‌های مردم نهاد و هیات امنا واگذار شده است که صرفه‌جویی در هزینه‌ها را به همراه داشته است.
مدیرکل بهزیستی فارس ادامه داد: 50درصد قیمت تمام‌ شده هر خدمتی را یارانه می‌دهیم و 50‌درصد دیگر را مؤسسات به ‌واسطه کمک خیران تأمین می‌کنند و قدرت نظارت ما افزایش یافته و موفق به کیفی‌سازی خدمات بهزیستی شده‌ایم.
سازمان بهزیستی کشور از ادغام 16 سازمان خیریه و حمایتی به موجب لایحه قانونی بیست و چهارم تیر 1359 تشکیل شد.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.