«پارازیت ها» هنوز یک سوال بدون پاسخ هستند. اگرچه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اینکه پارازیت ها در شیراز افزایش پیدا کرده باشند را پیش از این رد کرده اند، ولی در عین حال، برخی نمایندگان و اعضای شورای شهر شیراز در دوره گذشته و کنونی، خواهان رسیدگی به وضع این امواج رادیویی در شیراز شده اند. شاید به همین علت بود که محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در سفر روز پنج شنبه وعده داد که «در برخی شهرها نمایشگر میزان پارازیت نصب می شود».
وی گفت: با توجه به حساسیتی که به ویژه در شیراز در ارتباط با وجود این امواج وجود داشت و در ماه های گذشته موضوع پارازیت به مطالبه جدی بخشی از شهروندان تبدیل شده بود، از یک ماه گذشته 18سایت اندازه گیری فرکانس های رادیویی برخط به صورت خاص در شیراز راه اندازی شد.
آذری جهرمی تصریح کرد: در حال حاضر معیاری که به لحاظ فنی در استانداردهای علمی مضر بودن آن بر بدن انسان ثابت شده بحث اثرات گرمایی تشعشعات فرکانسی نظیر موبایل، وای فای، تلویزیون، ماهواره و... به صورت تجمیعی شده است که در فضا وجود دارد. البته در شهرهای مختلف کشور که ذهنیت وجود پارازیت های مضر در فضای آنها وجود دارد این اندازه گیری انجام خواهد شد و مانند نمایش آلودگی هوا می‌توان وضعیت فرکانسی را به صورت زنده در سطح شهرها نشان داد تا شهروندان از آن مطلع شوند.
**دستگاه قضایی پیگیر تخلفات ارزی است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در حاشیه شورای اداری استان فارس و افتتاح همزمان دسترسی 569 روستای بالای 20 خانوار فارس به نسل 3 و 4 اینترنت با اعلام این خبر در پاسخ به سوالی در خصوص ریجستری برخی گوشی‌های تلفن همراه گفت: تمامی گوشی‌ها از آن سوی آب می آیند اما ما چیزی به عنوان ریجستری خارج کشور نداریم و شاید منظور گوشی هایی است که در بار مسافران وارد می‌شود که در این زمینه برای دستیابی به یک راهکار مناسب با نیروی انتظامی در حال تعامل هستیم.
آذری جهرمی در حاشیه دیدار با جمعی از نخبگان و فعالان حوزه ارتباطات وفناوری اطلاعات استان فارس نیز در جمع خبرنگاران با تاکید بر شفافیت در ارائه گزارشی در خصوص واگذاری ارزهای دولتی به برخی از شرکت ها و تخلفاتی که در این رابطه روی داده است، گفت: دستگاه قضایی پیگیر مساله تخلفات ارزی است و دادستان تهران نیز مکاتباتی در این باره با وزارتخانه های مربوطه داشته و اطلاعاتی در این باره در اختیار قوه قضاییه قرار گرفته است و انتظار می رود که هم اینک روال رسیدگی به این موضوع مشخص شود و اگر باز هم از مواردی در این زمینه آگاهی پیدا کنیم اطلاع رسانی به مردم صورت می‌گیرد.
وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات در خصوص کندی روند توسعه تلفن ثابت به ویژه در شهرهایی مانند شیراز وعقب افتادگی در این مورد نیز گفت:توسعه تلفن ثابت نیازمند صرف زمان نسبتا زیادی است البته در مناطق روستایی توسعه تلفن ثابت سریعتر صورت گرفته اما در مناطق شهری مشکلاتی در حوزه مخابرات وجود دارد که اکنون سرمایه گذاری هایی در این خصوص انجام شده که امیدواریم در آینده وضعیت بهبود پیدا کند.
وی در خصوص کم فروشی حجم اینترنت از سوی برخی اپراتورهای تلفن همراه هم گفت: در ابتدای دوره خدمت من در مسئولیت وزیر، گزارش هایی در خصوص کم فروشی اپراتورهای تلفن همراه به وزارت ارتباطات ارائه شده که بررسی در این خصوص انجام و دو درصدی که به دلیل نحوه محاسبه شمارش ها انجام می گرفت توسط سازمان تنظیم مقررات رادیویی اصلاح شد.
وی تاکید کرد: در حال حاضر گزارش جدیدی مبنی بر اینکه مشترکان حجمی را خریداری کرده اما شرکتی کمتر از آن میزان را تحویل داده باشد دریافت نشده است.
***برخورد با کم فروشی اینترنت
وی درخصوص تغییر بسته های اینترنتی مربوط به اپراتورهای مختلف نیز گفت: اپراتورها حق ندارند بسته ای را به مشترک تحمیل کنند، اما در قالب سقفی که در مقررات تنظیم رادیویی مشخص شده می توانند بسته های ارائه شده را تغییر دهند. البته برخی از اپراتورهای تلفن همراه حجمی از اینترنت را به مشترکین می فروختند که بعد از خرید آن مشخص می شد که بخشی از بسته خریداری شده قابلیت استفاده روزانه و بخشی ویژگی شبانه دارد، این کار به نوعی فریب مشترکان است و به همین دلیل پیگیری این موضوع در دستور کار سازمان تنظیم مقررات رادیویی قرار گرفته و اکنون این نقص از درگاه های اصلی خرید اپراتورها اصلاح شده است.
آذری جهرمی در خصوص، آنتن دهی تلفن همراه در مسیر پیاده روی بزرگ اربعین حسینی در عراق نیز با اشاره به این موضوع که باید دید در عراق برای ارائه این خدمات تا کنون چه اقداماتی انجام شده است، گفت: بحث ارتقای کیفیت آنتن دهی تلفن همراه در طول مسیر پیاده روی مستلزم همکاری مشترک مسئولان ایران و عراق است که ما نیز همواره در جلساتی با مسئولان عراقی این درخواست را مطرح کرده ایم و در همین راستا تلاش های زیادی طی دو سال گذشته انجام شده اما مشکل اصلی در این زمینه در مسیر نجف به سمت کربلا است که تنها در ایامی خاص و محدود در سال افزایش جمعیتی چشمگیری پیدا می کند که طبیعتا مشکلاتی نیز در پی آن ایجاد می شود و امسال پیگیری می شود که کیفیت ارتباطات در مسیر های منتهی به مرزهای کشور عراق افزایش پیدا کند، البته در دو سال اخیر این بهبود نیز حاصل شده است.
***کاهش آنتن دهی و سرعت اینترنت
کاهش آنتن دهی، پایین بودن سرعت اینترنت، کندشدن روند توسعه تلفن ثابت، افزایش تعرفه خدمات تلفن همراه و رفع بسیاری دیگر از این مشکلات سال هاست که به یکی از مطالبات مردم در شهرها و روستاهای کشور بدل شده و روز به روز با توجه به پیشرفت تکنولوژی و نیاز بیشتر مردم به این حوزه، مشکلات حوزه ارتباطات نیز گسترده تر می شود و فارس نیز سال هاست با مشکلاتی در این حوزه روبه روست، مشکلاتی که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آخرین روز هفته گذشته در شورای اداری استان به آن اشاره کرد و گفت: فارس در حوزه ارتباطات از یک عقب ماندگی مزمن رنج می برد که در زمان ورود به این حوزه، دو هدف را تعیین کردیم؛ ابتدا یک اقدام عاجل برای ساماندهی حوزه و دوم رسیدن به اهداف برنامه توسعه ششم تا پایان سال 97 که بر طبق آن وزارت موظف است تا آخر سال، 90 درصد روستاهای بالای 20 خانوار را به خدمات اینترنت پرسرعت مجهز کند.
محمدجواد آذری جهرمی افزود: اجرای این کار بسیار سخت است. به عنوان مثال اگر ما تهران را در نظر بگیریم با تحت پوشش قراردادن تهران، 25 درصد جمعیت کشور تحت پوشش قرار می گیرند اما کار در روستا بسیار سخت است به گونه ای که به عنوان نمونه در همین شهرستان کوار از 80 هزار نفر جمعیت آن، بیش از 50 هزار نفر در تعداد زیادی روستا پراکنده شده اند که خدمات دهی به آنان بسیار سخت تر است و هزینه بیشتری هم دارد.
وی با اشاره به پوشش نامناسب تلفن همراه در شیراز نیز گفت: البته حوالی دی ماه بود که به شیراز آمدم و در یک خیابان تلفن همراه من 4 مرتبه قطع شد و در مناطق شهری استان هم ضعف جدی در آنتن دهی تلفن همراه داریم.
وی افزود: با توجه به هدف گذاری برنامه ششم توسعه، از 2300 روستای بالای 20 خانوار استان با نصب 230 سایت روستایی، 569 روستا امروز به شبکه اینترنت نسل 4 دست یافته اند و تا پایان سال نیز در 2 فاز، 446 سایت دیگر راه اندازی و 1270 روستا به این سیستم مجهز شده و با این کار ما به شاخص پوشش 90 درصد روستاها به نسل 4 اینترنت دست می یابیم. البته تقاضای من این بوده که تا پایان سال این پروژه ها به اتمام برسد.
اما آذری جهرمی در ادامه این مراسم با انتقاد از نحوه اطلاع رسانی پروژه های مخابراتی که در آن از افتتاح 4014 پروژه مخابراتی خبر داده بود، گفت: یکی از گلایه های من به نحوه ارائه گزارش و استفاده از این عناوین در اطلاع رسانی افتتاح پروژه هاست و ارائه آمار افتتاح 4014 پروژه نه تنها برای مردم مفهوم ندارد بلکه ارائه این آمار، شبهه ناک است و لزومی به ارائه گزارش شبهه ناک به مردم وجود ندارد. شما بر طبق آمار، 543 روستا را که 30 درصد روستاهای بالای 20 خانوار است در طول 3 سال به سیستم اینترنت نسل 4 مجهز کردید که این قابل تقدیر است و همین را اعلام کنید همه برای شما دست می زنند و تقدیر می کنند.
وی افزود: پیش از این از مدیران مخابرات خواستیم از این روش سنتی ارائه گزارش پرهیز کنند. اتصال یک سایت به شبکه فیبرنوری در واقع یک عملیات است نه پروژه، شما در این مرحله تنها 2 پروژه را افتتاح کردید که یکی توسعه شبکه انتقال و دیگری توسعه دسترسی بود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از اعلام رقم افتتاح یکهزار میلیارد تومان پروژه در این مراسم، گفت: با یکهزار میلیارد تومان اعتبار می شود کل شبکه ارتباطی فارس را نوسازی کرد. اعلام این آمار یک دروغ است و امروز 93 میلیارد تومان پروژه های مخابراتی افتتاح شده است. اینکه هرچه اعداد دهان پرکن تر شود مطلوب تر است، درست نیست.
آذری جهرمی با اشاره به مشکلات آنتن دهی تلفن همراه و خدمات آن به شهروندان، افزود: در شیراز ما مشکلات زیادی داریم و طی دوسال گذشته نه تنها سایت جدیدی برای تلفن همراه اضافه نشده بلکه 30 سایت هم جمع آوری شد. البته سیاست های شهرداری ها محترم است اما طی این مدت جلوی نصب 52 میلیارد تجهیزات خریداری شده برای تسهیل در امور مردم گرفته شده و شهرداری اجازه نصب این تجهیزات را نمی دهد.
وی اضافه کرد: درست است که شهرداری هم باید به فکر منافع مالی شهر باشد اما نتیجه آن نباید این باشد که 52 میلیارد تجهیزات ارتباطی مورد نیاز مردم شهر معطل نصب باشد و این ظلم به مردم شیراز است.
آذری جهرمی گفت: برای نصب این تجهیزات از شهرداری درخواست و تقاضا کردیم اما ظاهرا این موضوع با تقاضا و درخواست پیش نمی رود و اینکه شیطنت یک مدیر که از شهرداری جدا و در اپراتور دیگری مشغول کار شده و به خاطر جلوگیری از پیشرفت اپراتور رقیب با اعمال نفوذ کاری کند که شهرداری به اپراتور دیگر مجوز نصب تجهیزات ندهد این شایسته برخورد قاطع با آن مدیر است و این موضوع باید پیگیری شود.
وی خواستار رسیدگی به این موضوع توسط استاندار فارس شد.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به اظهارات حسین رضازاده، رئیس مجمع نمایندگان فارس در مجلس نیز که در ابتدای جلسه، قطعی اینترنت و تلفن همراه را به عنوان یکی از عوامل عصبانیت و ناراحتی جوانان برخی نقاط استان یاد کرد، به شوخی گفت: اگر قطع و وصل تلفن همراه تا این حد باعث ناراحتی مردم فارس می شود ما عذرخواهی می کنیم اما به نظر نمی رسد قطع و وصل تلفن همراه تا این اندازه باشد و فکر می کنم بسیاری چیزهای دیگر است که مردم را عصبانی می کند و امیدوارم نوع نگاه ما مسئولین به چارچوب کارها همان باشد که عنوان می کنیم. یکی از مواردی که مردم را عصبانی می کند، تبعیض و فساد است که باید با آن مبارزه کنیم.
آذری جهرمی افزود: امروز شرایط کشور سخت است، اما به رغم این سختی، حرکت جمهوری اسلامی به سمت قله ادامه دارد و امروز را که رد کنیم به قله می رسیم. موضع ما ضعف نیست بلکه حرکت جمهوری اسلامی در همه عرصه ها با رشد قابل توجهی همراه بوده است.
وی اضافه کرد: در این راستا باید به دو نکته توجه داشته باشیم؛ اول اینکه دنیا هر روز در حال پیشرفت است و نایستاده و دوم آنکه توقع مردم بیش از گذشته است و تنها راه توسعه و پیشرفت ما، استفاده از نخبگان جوان در کنار همدلی میان همه ارکان جامعه است. البته همدلی نه از آن نوعی که می گوید که تنها باید به حرف من گوش کنید.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 964676
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.