به گزارش ایرنا، آیت الله لطف الله دژکام پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه امسال از سوی مقام معظم رهبری، به عنوان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه شیراز منصوب شد و یک روز بعد، پس از معارفه در شورای اداری استان، نخستین خطبه نمازجمعه شیراز را اقامه کرد.
** نخستین نشست خبری این عالم دینی که ریاست شورای فرهنگ عمومی استان را عهده دار است با طرح دیدگاه های مدیران و خبرنگاران استان همراه بود و پاسخ های آیت الله دژکام، این نشست را به نشستی صمیمی تبدیل کرد و با حاشیه هایی همراه بود.
** صاحب امتیاز و مدیرمسئول روزنامه عصرمردم که یکی از هفت روزنامه در حال انتشار در شهر شیراز است، به عنوان پیشکسوت حوزه رسانه مکتوب آغازگر طرح دیدگاه ها در این نشست بود. پایان بخش این نشست نیز با معرفی عکاس این روزنامه همراه بود. آیت الله دژکام در این زمان گفت: اول و آخر رسیدیم به عصرمردم. این سخن امام جمعه شیراز لبخند را بر لب اصحاب رسانه استان نشاند.
** دیدگاه های اصحاب رسانه استان فارس در این نشست، طیف گسترده ای از موضوع های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... را شامل می شد.
** ضرورت اهمیت تقویت وحدت، نبود حمایت واقعی از سرمایه گذاران در استان فارس، استقبال از جوانگرایی در نهاد نماینده ولی فقیه در استان با انتصاب مدیر جوان روابط عمومی، تشکیل نشدن شورای عالی قرآنی استان، ضرورت پرداختن بیشتر به مقوله آسیب های اجتماعی از محورهای مباحثی بود که اصحاب رسانه استان به آن پرداختند.
** پیشنهاد حضور امام جمعه در محلات محروم شهر، انتقاد از آسانسور اختصاصی برای برخی مدیران ادارات برای جلوگیری از مواجه شدن آنها با مردم، ضرورت تقویت قرارگاه فرهنگی غدیر، بهره گیری از جایگاه معنوی امام جمعه شیراز برای حل مشکلات اقتصادی و معیشتی، پیشنهاد برگزاری جلسات درس اخلاق توسط امام جمعه و ... از جمله این مباحث بود.
** رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان فارس در این نشست صمیمی با اشاره به ماموریت های این خبرگزاری ملی خطاب به امام جمعه شیراز گفت: انتصاب جنابعالی که ید طولایی در تلاش برای وحدت و همدلی نیروهای انقلاب اسلامی دارید، این پیام را به همراه داشت که کشور و استان فارس در مسیر توسعه بیش از پیش به این مقوله نیازمند است.
** این عضو هیات مدیره خانه مطبوعات استان فارس همچنین به درخواست خبرنگاران استان مبنی بر پیش بینی جایگاه برای خبرنگاران و عکاسان در محل برپایی نماز جمعه در شبستان امام خمینی حرم مطهر شاهچراغ (ع) اشاره کرد و تدبیر امام جمعه شیراز در این زمینه را خواستار شد.
** سردبیر روزنامه نیم نگاه نیز با اشاره به پخش آنلاین خطبه های نمازجمعه جهرم در زمانی که آیت الله دژکام عهده دار مسئولیت امامت جمعه این شهر بود، اقدام مشابه در زمینه خطبه های نماز جمعه شیراز را خواستار شد. مصطفی مشفقیان مدیر روابط عمومی نهاد نمایندگی ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز در این باره نوید داد که از مردادماه امسال پخش آنلاین خطبه های نماز جمعه شیراز از اینستاگرام و همچنین سایت این نهاد آغاز می شود.
** رئیس خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در استان فارس که عهده دار مسئولیت انجمن صنفی خبرنگاران و عکاسان خبری استان نیز هست، در این نشست با بیان این که در استان، تنها ظرفیت صداوسیما دیده شده و بستر مشابهی برای دیگر رسانه های استان فراهم نیست، اصلاح این روند را خواستار شد و گفت: رسانه های استان با چالش هایی روبرو هستند که در صورت تداوم آنها، رشد و حیات مطبوعات به خطر می افتد.
** زمانی که خبرنگاری، نظر آیت الله دژکام درباره مواضع رئیس جمهوری در نشست هم اندیشی مدیران ارشد دولت که ششم تیرماه برگزار شد و رئیس جمهوری درباره ایستادگی دربرابر آمریکا و تقویت فضای همدلی سخن گفت، را جویا شد، نماینده ولی فقیه در استان پاسخ کوتاهی داد: در خطبه های دیروز اشاره کردم.
این پایان بحث درباره مباحث اخیر فضای سیاسی کشور نبود. بهمن پگاه راد کهنه کار ترین خبرنگار حاضر در این نشست نیز با اشاره به طرح مباحث اخیر از سوی رئیس دولت های نهم و دهم، موضع امام جمعه شیراز در این زمینه را جویا شد.
آیت الله دژکام در این باره گفت: ما مردم‌سالاری دینی را پذیرفته‌ایم و آن کسی که می‌گوید درباره دولت و مملکت مطلبی را بیان می‌کند، نظر خود را بیان می‌کند در حالی که این کشور به سبک مردم‌سالاری دینی اداره می‌شود. وی ادامه داد: ما نباید همه چیز را به بازی بگیریم و هر کسی بخواهد سلیقه خود را اعمال کند؛ باید هر کسی در چارچوب نظام اسلامی و آنچه مقام معظم رهبری می‌فرمایند، حرکت کند و جا ندارد وقتی معظم‌له مطلبی را بیان می‌فرمایند ما مطلب دیگری را بیان کنیم.
** آیت الله دژکام در آغاز این نشست گفت که هر روز نشریات شیراز را مطالعه می کند. وی همچنین به دوران طلبگی خود اشاره ای داشت و این که در مقطعی از زمان، مسئول جمع آوری اخبار طول هفته و ارائه آن در جلسات طلبگی بوده است. وی اظهار داشت: نبی کسی است که خبر دارد و اخبار آسمانی را می‌آورد چنانچه خداوند در قرآن کریم خطاب به پیامبر فرموده است که به مردم خبر بده که خداوند غفور و رحیم است.
آیت‌الله دژکام ادامه داد: این معرفی به غفور و رحیم یعنی چیزی که در عرصه رسانه‌های به‌صورت گسترده نداشته‌ایم و همه‌اش او را منتقم و جبار معرفی می‌‌کنیم بعد هم از هم‌گسیختگی ایجاد می‌شود لذا تأکید بر جهت رحمت و مغرفت الهی باید زیاد باشد و این سبقت رحمت بر غضب باید در رسانه‌های ما طوری نشان داده شود که این ملتی که از همه طرف مورد هجمه است،‌ بتواند خود را جمع کند. نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: ما گاهی ساختار نظام اسلامی را که باید در عرصه رسانه‌ها و خبررسانی مورد توجه باشد، گم کرده‌ایم و بعضاً رسانه‌های ما مدل و الگوی رفتاری خود را از رسانه‌ای که می‌گیرد که از نظام غیراسلامی هستند لذا باید نگاه خود را مقداری تغییر دهیم تا بدانیم که چه می‌گوییم.
** زمانی که نوبت به مدیران خبرگزاری فارس و پایگاه خبری شیرازه رسید، آیت الله دژکام با بیان این که پیش از این مدیران این رسانه ها در دیدار با وی به طرح دیدگاه های خود پرداخته اند، از آنها خواست که با توجه به محدودیت وقت و نزدیکی به زمان اذان، از طرح مباحث خودداری کنند.
** امام جمعه شیراز یافتن حرف نو و سخن جدید از میان خطبه های نمازجمعه را زمینه ساز افزایش مخاطبان اخبار این حوزه بیان کرد و گفت: طبیعی است که خبر کلیشه ای از نمازجمعه مخاطب ندارد، به طور کلی اخبار کلیشه ای مخاطبی ندارند و درصورت پرداختن رسانه ها به چنین اخباری، در جذب مخاطبان با مشکل روبرو می شوند. آیت الله دژکام در زمینه پخش تلویزیونی خطبه های نمازجمعه نیز نکته های ظریفی را مطرح کرد.
** این عالم دینی در بخش دیگری از این نشست صمیمی با اشاره به تلاش برخی مسئولان در یک نشست برای توصیه به وی در زمینه موضع گیری فوری در ارتباط با یک موضوع حاشیه ای، گفت که اگر مصلحت ندانم، حتی اگر پیامدهایی برایم به دنبال داشته باشد، به برخی مباحث پاسخ نمی دهم.
** آیت الله دژکام در بخش دیگری از این نشست صمیمی از دیدگاه های آیت الله سیدعلی اصغر دستغیب تولیت آستان مقدس شاهچراغ (ع) و حجت الاسلام علیرضا حدائق از خطیبان دینی شیراز مبنی بر کمک به پیشبرد امور در استان قدردانی کرد. این چهره ها نیز از گزینه های مطرح برای تصدی مسئولیت امامت جمعه شیراز بودند. آیت الله دستغیب و حجت الاسلام حدائق پیش از این اعلام کرده اند که امام جمعه شیراز را در پیشبرد امور تنها نمی گذارند.
آیت الله دژکام تبیین و تقویت چنین حرکت هایی در جامعه را خواستار شد و تداوم آن در دیگر حوزه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی زمینه ساز حرکت در مسیر توسعه استان خواند.
** امام جمعه شیراز در ادامه تبیین واقعیت ها درباره نقش امامان جامعه و پرهیز از بزرگنمایی این مسئولیت در جامعه را ضروری خواند و گفت: تصور عامه شاید این باشد که امام جمعه هرچه بخواهد، همان می شود و حال آن که این تصور اشتباه را باید اصلاح کنیم و جای خدا و امام جمعه را عوض نکنیم.
وی با اشاره به طرح خواسته های اقتصادی از امام جمعه شیراز در این نشست گفت: در روند حرکت اقتصادی استان، من عهده دار یک بخش از امور هستم و باید نقش خود را بشناسم و در جایگاه خودم درست عمل کنم و مسئولان دیگر بخش ها نیز به نیکی به مسئولیت خود عمل کنند تا امور پیش رود.
** طرح یک پیشنهاد، پایان بخش سخنان امام جمعه شیراز بود. آیت الله دژکام با ضروری خواندن آموزش ها در حوزه رسانه گفت که از برپایی دوره های آموزشی ویژه رسانه ها به ویژه در زمینه اخلاق رسانه حمایت می کند.
6122/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.