علیرضا چراغی گفت: برای رسیدن به محل آرامستان بهشت احمدی، دو مسیر وجود دارد؛ یکی ادامه تونل سعدی است. در این مورد در جلسهای که با شهردار منطقه 3 داشتیم قرار شد منزلی که بر سر راه این پروژه قرار دارد تملک شود و این کار در حال انجام است.
وی افزود: اما راه دوم دسترسی به آرامستان بهشت احمدی از طریق جاده شیراز- اصفهان است که هم اکنون مسیر مورد نظر ایجاد شده و تنها ساخت یک تقاطع در جلوی زیباشهر باقی مانده که از 13 ماه قبل توسط راه و شهرسازی آغاز شده اما روند اجرای این پروژه بسیار کند است و اگر با این رویه باشد در آینده مردم شمال غرب و غرب شیراز برای رسیدن به بهشت احمدی با مشکل مواجه میشوند.
چراغی تصریح کرد: با ایجاد این تقاطع، مشکل نیمی از شیرازیها برای رسیدن به این آرامستان حل میشود و دیگر نیازی نیست که مردم از شهرکهای شمال غرب و معالی آباد، قصردشت و بسیاری نقاط شیراز، کل شهر را دور بزنند و از ورودی شهرک سعدی وارد شوند. در کنار آن با اجرای این پروژه، کامیونهایی نیز که تاکنون اجازه ورود به شهر را نداشتند میتوانند از این مسیر خود را به تونل سعدی و بولوار فضیلت و سرداران برسانند. علاوه بر این با این کار ترافیک کمربندی شهر نیز تا حدود زیادی کاهش مییابد.
رئیس سازمان آرامستانهای شهرداری شیراز با اشاره به وجود 40 آرامستان محلی و عمومی در شیراز، گفت: آرامستان بهشت احمدی با این نیت اجرا شد که تمامی آرامستانهای شهر به این محل منتقل شود و از سال 73 مراحل واگذاری زمین و اجرای آن آغاز شد و تا سال گذشته به طول انجامید اما تا سال گذشته هنوز یکی از بخشهای اصلی آن یعنی سردخانه پروژه اجرا نشده بود.
وی افزود: در این زمینه ما با سرعت کار ساخت سردخانه را آغاز کردیم و امروز با نصب تاسیسات سردخانه، 90 درصد کار انجام شده و با اجرای آن شاهد آغاز فعالیت یکی از بزرگترین سردخانه های انسانی کشور با ظرفیت 350 تخت هستیم که در شرایط اضطراری تا 650 نفر را میتواند در خود جای دهد.چراغی درخصوص تامین نیروهای مورد نیاز این آرامستان گفت: در شهری مثل کرج که مشابه شیراز است و روزانه 20 تا 23 نفر فوتی دارد تعداد نیروهای شاغل در آرامستان آنها 175 نفر است در حالی که تعداد نیروهای ما در شیراز به50 نفر هم نمیرسد اما این نکته را نیز باید مدنظر قرار داشته باشیم که قدمت برخی آرامستانهای آنها بالای 50 سال است اما آرامستان بهشت احمدی شیراز در حال حاضر بهروزترین آرامستان کشور است و با تکنولوژی روز اجرا شده است.
وی تصریح کرد: نکته دیگر آن است که در آرامستانهای کشور آنها از نیروهای خود شهرداری استفاده میکنند که این باعث شده برای تغییر و تحولات با مشکل مواجه شوند و ما با استفاده از این تجربیات و برای جلوگیری از مشکلات احتمالی، کارها را برون سپاری کردیم.
چراغی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است با برون سپاری کارها، هزینه های بیشتری بر خانواده متوفیان تحمیل شود، با رد این موضوع، گفت: برون سپاری کارها به آن معنا نیست که هرکسی هر قیمتی را که خواست برای ارائه خدمات اعمال کند. ما بر همه بخشها نظارت داریم و تنها نیروی مورد نیاز را توسط بخش خصوصی تامین و بر کار آنها نظارت می کنیم.
رئیس سازمان آرامستانهای شهرداری شیراز افزود: هم اکنون، اموات در سردخانه شسته و بعد به اینجا منتقل میشوند که در آینده نزدیک این روند تغییر کرده و تمامی اموات در آرامستان بهشت احمدی شسته و در صورت نیاز در سردخانه نگهداری میشوند و بعد برای دفن به آرامستانهای دیگر میروند و تنها کسانی که از گذشته در آرامستانهای دیگر، قبر پیش خرید کرده اند در آن آرامستانها دفن می شوند. البته در جلسهای نیز که با اعضای هیات امنای آرامستانهای شیراز داشتیم آنها اعلام کردند چون بافت برخی از این نقاط روستایی است نمی شود جلو دفن را گرفت اما قرار شد که هیچ کدام از این آرامستان ها طرح توسعه ای نداشته باشند و تنها دفن امواتی صورت گیرد که اهل همان محل باشند و شورای محل نیز آن را تائید کند زیرا کسانی که این آرامستانها را وقف کرده اند تنها برای دفن اموات همان محل، این اقدام را انجام داده اند.
وی ادامه داد: در حال حاضر به صورت میانگین روزانه 20 نفر در شیراز فوت میکنند که 5 نفر آنها برای دفن به خارج شهر انتقال یافته و حدود 10 نفر در دارالرحمه دفن میشوند و 5 نفر نیز به آرامستان بهشت احمدی منتقل و دفن میشوند. از 20 مرداد سال 91 که اولین میت در اینجا دفن شد تاکنون 1200 تا 1300 میت در این آرامستان دفن شده و 14500 قبر نیز آماده استفاده است.
چراغی افزود: قبرهای آرامستان بهشت احمدی به صورت دوطبقه است که در حال حاضر اموات در طبقه زیرین آن به صورت رایگان دفن میشوند اما با توجه به هزینه بر بودن ارائه خدمات در آرامستان در حال حاضر اگر کسی بخواهد طبقه دوم این قبرها را بخرد باید بهای آن را پرداخت و پیش خرید کند. به همین منظور نیز هم اکنون لایحه پیشنهادی خود درخصوص درآمد آرامستان و قیمت قبرهای دوطبقه و خانوادگی و هزینه های کفن و دفن را به شورای شهر ارائه کردهایم.
وی درخصوص برخی از قطعه های ویژه آرامستان بهشت احمدی شیراز گفت: در آرامستان جدید برخی قطعه های ویژه را درنظر گرفتیم از جلمه قطعه شهدا که به صورت یک طبقه است و در کنار قطعه خانواده شهدا و ایثارگران، قطعه افراد اهداکننده عضو و قطعه نامآوران ویژه مشاهیر شهر از بخشهای این آرامستان است. در کنار آن قطعه ویژه اتباع کشور افغانستان، قطعه های عمومی و قطعه افراد بلاصاحب از دیگر بخشهای این آرامستان است.چراغی درباره احتمال هوشمندشدن مکان یابی اموات در آرامستان بهشت احمدی هم گفت: هم اکنون در حال بررسی طرحی هستیم که در آن یک دستبند ردیاب ویژه برروی دست اموات بسته شود و با فعال شدن آن میتوان به طور دقیق محل دفن میت را پیدا کرد اما به دلیل هزینه بالای اجرای آن، این پروژه در حد طرح باقی مانده است.رئیس سازمان آرامستان های شهرداری شیراز درخصوص آرامستان تاریخی دارالسلام نیز بیان کرد: کار ساماندهی این پروژه در 4 فاز از سال 92 آغاز شده و ما نیز از بدو ورود با مذاکره با میراث فرهنگی اعلام کردیم که آنها طرح خود را ارائه دهند تا ما اجرا کنیم. این در حالی است که امروز شاهد فرونشست بسیاری از قبور در این محل هستیم.
وی درباره جابه جایی بسیاری از قبور در طرح ساماندهی این محل گفت: این مربوط به 3 فاز اول این پروژه است که در زمان ما اجرا نشده اما در فاز 4 که ما آن را به اجرا درآوردیم سنگ هیچ قبری جابه جا نشده است.
چراغی همچنین پیرامون اجرای پروژههای آرامستان دارالسلام خاطرنشان کرد: امروز ما شاهد هستیم در برخی قبرستان های دیگر با قدمت 200 تا 300 سال، برخی از سنگهای قبر قدیمی به عنوان صندلی و محل نشستن استفاده میشود که به همین دلیل به دنبال ایجاد یک موزه سنگ قبر در آرامستان دارالسلام و در کنار آن ایجاد مرکز تحقیقات و کافی شاپ و رستوران در این محل برای تبدیل شدن به مرکز فرهنگی، تحقیقاتی و جاذبه گردشگری هستیم اما همه اینها مشروط بر ساماندهی این آرامستان است.وی از آغاز فعالیت سامانه مدیریت آرامستانهای شیراز با عنوان «معراج» خبر داد و گفت: اولین مزیت اجرای این سامانه، مدیریت خودروهای حمل درگذشتگان است که در آینده سعی داریم سیستم ناوبری هوشمند را بر روی تمامی این خودروها اجرا کنیم.چراغی افزود: یکی دیگر از فعالیتهای این سامانه آن است که از این پس مانند دیگر شهرهای بزرگ کشور از جمله مشهد و تبریز، شهروندانی که یکی از نزدیکان خود را از دست میدهند با تماس با تلفن چهاررقمی 1530 به آرامستان بهشت احمدی متصل میشوند و خدمات از این طریق به آنها ارائه میشود. وی گفت: اما یکی دیگر از نکات مثبت اجرای سامانه معراج، ایجاد پایگاه داده های درگذشتگان و یا همان ایجاد بانک اطلاعات متوفیان شهر شیراز است.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 936782
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.