به گزارش ایرنا، نهاد‌ها و سازمان‌های شرکت‌کننده در میزگرد ایرنا با اشاره به تلاش‌های درحال انجام بر ضرورت ارائه استراتژی مشخص برای تأمین نیاز‌های غیرتحصیلی دانش‌آموزان تأکید کردند.
آن‌ها بر این باورند که هم‌افزایی و یک‌سویی همه نهاد‌ها و سازمان‌های متولی فرهنگ برای ارائه برنامه‌های قوی و مدون و متناسب با نیاز سنجی اهمیت روز جامعه است.

** بدون استراتژی مشخص
معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش فارس در این نشست عنوان کرد: آموزش و پرورش استان فارس هشت‌ هزار مدرسه و 870هزار نفر دانش‌آموز را در مقاطع مختلف تحت پوشش دارد که زیر نظر 59 اداره که 4 ناحیه آن در شیراز و 55 اداره آن درشهرستان‌هاست، اداره می‌شود.
محمد نظری افزود:استراتژی مشخصی برای پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان وجود ندارد، لزوم تدوین برنامه‌ای حساب‌شده براساس آیین‌نامه‌ای مدون که همه سیستم‌های فرهنگی براساس آن برای تأمین اوقات فراغت دانش‌آموزان اعتبار بگیرند و برنامه ارائه دهند، به‌شدت احساس می‌شود.
وی بیان کرد: آموزش و پرورش در همه دنیا مهم ‌ترین اولویت جامعه و دولت است و منشأ پیشرفت‌های بزرگ حاصل‌شده در جهان، به پیشرفت در آموزش و پرورش باز می‌گردد اما در ایران با وجود همه شعار‌ها این‌گونه نیست.
نظری با بیان اینکه طی دو سال گذشته اعتبارات فرهنگی مجموعاً هفت‌هزار میلیارد تومان بوده است، افزود: در سال 96 باوجود 870هزار نفر دانش‌آموز در فارس حتی یک ریال اعتبار دولتی برای برنامه‌های پرورشی به آموزش‌و‌پرورش تخصیص داده نشده است.
این مقام مسئول با اشاره به برگزاری جشنواره سرود و تئاتر استانی دانش‌آموزی که پس از دوازده سال وقفه در اردیبهشت‌ماه جاری برگزار شد، بیان داشت: برای برگزاری این جشنواره با اعتبار 80 میلیون تومانی حتی یک ریال از محل بودجه دولتی این اداره کل هزینه نشده و همه هزینه‌ها توسط سازمان‌ها و بخش خصوصی تأمین شده است که نشان می‌دهد حوزه فرهنگی آموزش و پرورش هیچ اولویتی برای مسئولان ندارد.
وی اظهار داشت: مادامی ‌که اعتبار کافی برای حوزه فرهنگی در دست نباشد، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی خوبی ارائه دهیم و هم‌اکنون نیز همه فعالیت‌ها با همکاری مدارس صورت می‌گیرد که در این شرایط، بسیار است.

** نبود متولی خاص، تصمیم گیری های سلیقه ای
وی با تأکید براینکه نبود استراتژی مشخص در حوزه اوقات فراغت، باعث شده متولی خاصی نداشته باشد، بیان کرد: همه نهادها باید در این مهم، زیرنظر متولی مشخصی مشارکت کنند؛ بدین‌ترتیب اگر بناست اداره کل ورزش و جوانان متولی اصلی باشد، همه نهاد‌های مربوط باید ذیل این اداره کل با هم‌افزایی به فعالیت بپردازند؛ این در حالی است که هم‌اکنون فعالیت‌ها به‌صورت پراکنده و جزیره‌ای در حال انجام است و از همین رو، نارضایتی در حوزه فرهنگی بسیار است.
نظری در ادامه افزود: گاهی تصمیم‌گیری‌های سلیقه‌ای و تلاقی دیدگاه‌های گوناگون اجازه فعالیت در زمینه‌ای خاص، همچون موسیقی را به آموزش و پرورش نمی‌دهد و این مشکلات در شهرستان‌ها و مناطق محروم به‌مراتب بیشتر است؛ حتی گروه‌های سرود دانش‌آموزی نیز در برخی مناطق با مشکلاتی برای اجرا مواجه هستند.
وی گفت:با مشخص‌شدن چارچوبی مدون و با پشتوانه قانون می‌توان نیاز جوانان به شادی و نشاط را در نهاد‌های متولی رفع کرد؛ هم‌اکنون این نیاز با عرضه هماهنگ نیست.
نظری گفت:نوجوانان و جوانان به نرم‌ افزار‌هایی گرایش دارند که مورد تأیید سیستم نیست و باوجود فیلترینگ، هنوز موفق نشده‌ایم جوانان را به استفاده از نرم‌افزار‌های ایرانی ترغیب کنیم؛ به بیان دیگر هم‌اکنون فضای بومی و ایرانی محیاست؛ اما عضوی ندارد.
وی افزود: در این خصوص یا باید فضای مجازی کاملاً بسته شود و نرم‌افزارهای ایرانی کیفیت‌ خود را تا حدی افزایش دهند که پاسخگوی نیاز جوانان باشد یا انتظار نداشته باشیم جوانان در فضایی فعالیت کنند که به آن گرایشی ندارند.

** کنار یا موازی کانون
مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این نشست بیان داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وظایفی تعریف‌ شده دارد که نه در ذیل فعالیت‌های اداره کل ورزش و جوانان می‌گنجد و نه زیرمجموعه اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و نه شهرداری است بلکه این کانون به ‌وجود آمده است تا در کنار آموزش رسمی و خشک آموزش و پرورش در فضایی غیررسمی با برنامه‌های جذاب به آموزش کودکان و نوجوانان در حوزه‌های گوناگون فرهنگی، هنری و ادبی بپردازد.
زهرا افتخاری اضافه کرد: این کانون تاکنون رکود و اوج بسیاری را تجربه کرده است و در این زمان، سینماگران و نویسندگان برجسته‌ای را در دوره‌هایی تربیت کرده و برخی مواقع نیز دچار افول شده است.
وی افزود: علت این افول‌ این است که درواقع کانون باید در کنار آموزش و پرورش حرکت می‌کرد اما آموزش و پرورش خود به ساخت کانون‌های فرهنگی پرداخت که به‌صورت موازی با کانون پرورش فکری فعالیت می‌کنند و این اقدام مانع از تجمیع در بحث اوقات فراغت شد.
افتخاری با انتقاد از عملکرد جزیره‌ای و موازی‌کاری‌های نهاد‌ها و سازمان‌های متولی، بیان داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از این موازی ‌کاری‌ها رنج می‌برد و راهکار آن این است که همه این نهاد‌ها زیر یک چتر جمع شوند و برنامه‌ای مدون برای اوقات فراغت کودکان و نوجوانان شکل دهند.
این مقام مسئول با بیان اینکه نیاز‌های کودکان و نوجوانانِ امروز تغییر کرده است، افزود: نیاز‌های نسل جدید باید براساس نیازسنجی‌ها تأمین شود و در این عصر که عصر دانایی است باید بتوان کودکان و نوجوانان توانمندی را پرورش داد که میل آنان را به حوزه‌های معرفتی افزایش دهد.
وی بیان داشت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان براساس هر ده‌هزار نفر یک کانون تشکیل شده است؛ بدین‌ترتیب به‌ازای 250‌هزار دانش‌آموز باید 25 مرکز در شیراز فعال باشند؛‌ در حالیکه هم‌اکنون تنها 6 مرکز به ارائه خدمات می‌پردازند.

اوقات فراغت همیشه و برای همه سن ها
معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز در این میزگرد گفت: مجموعه سازمان فرهنگی ‌اجتماعی شهرداری شیراز با توجه به رسالت اصلی خود در حوزه ارتقای فرهنگ شهروندی و فرهنگ شهرنشینی، برنامه های متنوعی در بحث اوقات فراغت دارد.
مهدی تقوی‌ فرد افزود: تفاوت این مجموعه با سایر مجموعه‌ها و دستگاه‌هایی که در زمینه اوقات فراغت فعالیت دارند در این است که سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری در طول سال خدمات اوقات فراغت را به شهروندان در تمام مقاطع سنی ارائه می دهد.
وی ادامه داد: این مجموعه در ماه‌هایی که دانش آموزان از امتحان و درس فارغ شده اند خدمات خود را در سطح گسترده‌تری ارائه می دهد.
او ادامه داد: این خدمات در مکان هایی از جمله فرهنگسراها، باغ های خانواده و سالن های ورزشی در اختیار شهروندان خصوصاً نوجوانان و جوانان قرار می گیرد.
تقوی‌فرد افزود: شهرداری شیراز در بحث اوقات فراغت یک رسالت عام و یک رسالت خاص دارد که در رسالت عام اقداماتی همچون ایجاد مراکز تفریحی مانند باغ ها، بوستان ها و پارک ها که عموم شهروندان از آنها استفاده می کنند را دنبال می کند.
او اظهار کرد: این سازمان در عمل به رسالت خاص خود نیز مسائل فرهنگی و مباحث مربوط به فرهنگ شهروندی و ارتقاء آن را دنبال می کند.
وی افزود: سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز خدمات اوقات فراغت را به شکل گسترده در بیش از 100 مرکز تحت پوشش خود در اختیار اقشار و گروه های مختلف جامعه قرار می دهد.
معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اضافه کرد: علاوه بر این، برنامه‌های متفاوتی نیز متناسب با تقاضا و خواست مردم و نیازهای جامعه طراحی کرده و در اختیار شهروندان قرار می دهد.
تقوی‌فرد افزود: تمام این اقدامات و فعالیت ها بیانگر اهمیت مساله اوقات فراغت شهروندان برای مجموعه شهرداری شیراز است.

** ایجاد نشاط با تأکید بر مبانی ارزشی
وی ادامه داد: رویکرد ما در بحث برنامه های اوقات فراغت، ایجاد نشاط و روحیه سالم در خانواده ها با تأکید بر مبانی ارزشی و اسلامی است تا بتوانیم با این برنامه ها نشاط اجتماعی را ایجاد کنیم.
معاون فرهنگی هنری سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: بر همین اساس، بحث افزایش ساعت کار مراکز فرهنگی، هنری و ورزشی زیرمجموعه شهرداری شیراز را عملیاتی کردیم.
وی با اشاره به تهیه طرح جامعه فرهنگی اجتماعی شهر شیراز با همکاری شهرداری و دانشگاه شیراز نیز گفت: این طرح که تهیه آن طی سال های گذشته آغاز شده هم اینک به مرحله بهره برداری رسیده و اقدامات اولیه برای پیاده‌سازی آن در حال انجام است.
تقوی فرد افزود: در سطح شهر چنانچه بتوانیم با توجه به نیاز محله ها و آسیب های هر منطقه هم در بهره وری و هدایت هزینه ها موثر باشیم و هم از ظرفیت فرهنگی و هنری محله ها استفاده کنیم به نتایج خوبی دست خواهیم یافت.
وی گفت: برنامه های فرهنگی هنری بسیاری در محله ها دیده شده که از جمله می توان به شهروند بانشاط، برپایی غرفه های فرهنگی و هنری برای زنان سرپرست خانوار، تورهای گردشگری برای آشنا کردن شهروندان و گردشگران با هویت و تاریخ شهر اشاره کرد.
او افزود: سعی و کوشش ما بر این است که برنامه های خود را بر اساس نظر و خواست مخاطب طراحی و عملیاتی کنیم.
7375/ 6122 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.