به گزارش ایرنا، اسماعیل تبادار دوشنبه در بازدید از طرح های تولید گیاهان دارویی ناسوت و کاغذ سازی زاگرس در شهرستان مرودشت افزود: مدیران باید در ارتباطات تنگاتنگ با مردم به آن ها توضیح دهند کشت های پرآب امکان پذیر نیست و کشت جایگزین متناسب با منطقه به کشاورزان معرفی شود.
وی با بیان این که شهرستان مرودشت قطب کشاورزی بوده، هست و خواهد بود، بیان کرد: بحران آب باید نگاه ما را در حوزه کشاورزی تغییر دهد و مدیریت متناسب با اقتضائات زمان را دستور کار خود قرار دهیم.
استاندار فارس گفت: جایگزینی محصولات و یا توسعه زمینه های گلخانه ای بایستی به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.
وی ادامه داد: زنجیره فرآوری گیاهان دارویی با توجه به خشکسالی و کمبود آب باید در این استان مورد توجه قرار گرفته و ترویج شود.
تبادار با تاکید بر اهمیت راه اندازی و بهره برداری از طرح های تولید گیاهان دارویی ناسوت و کاغذ سازی زاگرس در ایجاد اشتغال و توسعه استان طرح ناسوت را زنجیره ای از فرآوری آزمایشگاهی مبتنی بر ضرورت کشت گیاهان با کمترین میزان مصرف آب به صورت دانش بنیان دانست و افزود: این طرح چند وجهی است و علاوه بر ارائه آموزش های حرفه ای، در بحث زنبورداری و فرآوری گیاهان دارویی نیز فعالیت می کند.
استاندار فارس با اشاره به این که مدیران طرح ناسوت ابتدا از شناخت بازار شروع کرده و بازاریابی را در مرحله اول فعالیت خود انجام داده اند، افزود: در شرایطی که هنوز چرخه تولید در این مجموعه کامل نشده است بازارهای صادراتی تولیدات این مجموعه فراهم شده است و موفق شده اند محصولاتی مانند زعفران و عسل را به کشورهای دیگر صادر کنند.
وی با تاکید بر این که در طرح ناسوت فراوری گیاهان دارویی به صورت دانش بنیان صورت می گیرد، ادامه داد: در موضوع بهره گیری از آب شور کارشناسان تحقیق و توسعه این مجموعه موفق شده اند با دانش فنی بومی، آب مورد استفاده برای کشاورزی منطقه را تولید کرده و از پساب تولیدی نیز کود لازم برای کشاورزی را فراهم کنند.
استاندار فارس اظهار داشت: امیدوارم در فارس که در زمینه کشاورزی جایگاه برجسته ای دارد این گونه مجموعه ها که زنجیره تولید و فرآوری گیاهان دارویی را با رویکرد دانش بنیان صورت داده اند ایجاد شود و طرح ناسوت می تواند در این زمینه به عنوان یک الگو مورد توجه قرار گیرد.
تبادار با بیان این که هر کدام از مدیران این مجموعه دانش خاصی در حوزه خاک، کشاورزی، حوزه آب و بازاریابی دارند، اظهار داشت: طرح ناسوت در ابتدای راه است و باید با ارائه تسهیلات و کمک های مورد نیاز، به اوج شکوفایی برسد و به عنوان یک الگو در استان فارس و کشور مطرح شود.
استاندار فارس در ادامه از مراحل تکمیل و آماده سازی کارخانه کاغذ سازی زاگرس بازدید کرد و شتاب بخشی به تکمیل و راه اندازی این طرح را خواستار شد.
تبادار در گفت و گو با مدیر این واحد صنعتی با بررسی مشکلات موجود برای ارائه تسهیلات و تامین خدمات زیربنایی طرح کارخانه کاغذسازی زاگرس، دستورات لازم به منظور رفع این موانع و بهره برداری هر چه سریع تر از این طرح را صادر کرد.
شهرستان مرودشت در 45 کیلومتری شمال شیراز واقع است.
7368/ 2027
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.