دکتر عبدالرحیم اسداللهی گفت: در فاز اول، 5 بیمارستان شامل 3 دولتی و 2 خصوصی در این زمینه انتخاب می شوند و پس از بررسی مزیت ها برحسب چک لیست یک مورد در شیراز نشان بیمارستان دوستدار سالمند را دریافت می کند.
وی افزود: در همین خصوص یک چک لیست ملی در دانشگاه علوم پزشکی شیراز تدوین می شود و هدف ما ایراد گرفتن از بیمارستان ها و مچ گیری نیست بلکه ارتقای سطح خدمات به بیماران سالمند جزو اهداف اصلی ما است.
دکتر اسداللهی یادآور شد: در حال حاضر تیم کارشناسی برای انتخاب بیمارستان دوستدار سالمند تشکیل شده و شاخص های استاندارد ملی شامل مناسب سازی فیزیکی، سازه های طراحی فضای بیمارستانی، خدمات اجتماعی و فرهنگی و حتی خدمات بازتوانی پس از ترخیص به طور آزمایشی ارایه می گردد.
وی گفت: در حال حاضر بیشتر بیمارستان های استان از نظر مناسب سازی و سازه های فیزیکی استانداردهای لازم را ندارند، به طوری که خدمات بالینی به سالمندان بر حسب انتظارها نیست.
دکتر اسداللهی افزود: متاسفانه اگر چه 11 و نیم درصد جمعیت فارس و 10 و 9 دهم درصد مردم شیراز سالمند هستند اما همچنان بخش های اختصاصی در مراکز درمانی برای سالمندان تعریف نشده است.
این مسئول دانشگاه علوم پزشکی شیراز یادآور شد: در حالی که 46 درصد مراجعه کنندگان به بیمارستان ها، درمانگاه ها، کلینیک ها و مطب های پزشکان در فارس سالمند هستند، همچنان برای راه اندازی بخش های ویژه آن ها اقدام عملی صورت نگرفته است.
دکتر اسداللهی گفت: در این مساله غفلت شده و این که ما ردیفی برای متخصصان سالمندان نداشته باشیم عیب بزرگی است که در نظام سلامت وجود دارد و باید فکری به حال آن کرد.
مدیر گروه سلامت سالمندی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: 70 درصد چک لیست بیمارستان دوستدار سالمند بعد فیزیکی را می سنجد و بخشی نیز به بررسی نیروی انسانی می پردازد؛ اگرچه از سال 90 در شیراز رشته سلامت سالمندی در مقاطع ارشد و دکترا و پرستاری سالمندی راه اندازی شد و دانش آموختگان در این حوزه داریم اما همچنان ردیف های استخدامی برای آنها تعریف نشده است.
دکتر اسداللهی گفت: به نظر می رسد این امر در مخیله برخی مدیران هم نمی گنجد و با توجه به این که 46 درصد مراجعان به مراکز درمانی سالمند هستند به نظر می رسد در این خصوص غفلت شده است.
این مسئول دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: با توجه به کمبودهای بودجه ای و کاهش پوشش های بیمه ای به ویژه بیمه سلامت بازنشستگان، افق اقتصاد سلامت سالمندان ایرانی روشن نیست و امیدواریم مدیریت سازمان های بیمه ای وزارت بهداشت و سایر مسئولان مرتبط در زمینه مدیریت منابع به نحو مطلوب عمل کنند.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 922010
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.