به رغم ممنوعیت عبور و مرور خودروهای سنگین در شهر اما بسیاری از آن ها بدون توجه به مشکلات حوزه حمل و نقل شهر حتی در شلوغ ترین ساعت های روز با حضور در نقاط مرکزی و پر تردد شهر اقدام به توزیع اجناس خود می کنند و همین امر بر افزایش ترافیک این محل ها تاثیر گذاشته است. همین چند وقت قبل بود که طرحی در شورای شهر شیراز به تصویب رسید که در صورت اجرایی شدن آن شاید دیگر حداقل در مرکز شهر شاهد توقف کامیون های بزرگ توزیع کالا و صف طویل خودروهایی که در پشت این کامیون ها و کامیونت ها گیر افتاده اند نباشیم.
رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر شیراز در این رابطه به خبرنگار ما گفت: طرح محدودیت تردد مکانی و زمانی ناوگان حمل بار و توزیع اجناس در کمیسیون به تصویب رسیده و قرار است ابتدا در 2 تا 3 خیابان شهر به صورت پایلوت اجرا و در صورت موفقیت در سایر نقاط نیز اجرایی شود.
نواب قائدی اظهار داشت: البته برای اجرای این طرح نیاز به ایجاد زیرساخت های نظارتی و نصب دوربین های ویژه ای است که بتواند خودروهای متخلف را شناسایی و اعمال قانون کند. هم اکنون این زیرساخت ها در 2 تا 3 محور مرکزی شهر در حال اجراست و در صورت تکمیل زیرساخت ها تا پایان سال این طرح در چند محور مرکزی شهر اجرا می شود.
وی از تصویب طرح راه اندازی وانت بارهای اینترنتی در شیراز خبر داد و افزود: طرح ساماندهی وانت بارهای برخط یا اینترنتی چندی قبل در شورای شهر به تصویب رسید که با ابلاغ این طرح درآینده نزدیک تمامی شرکت های وانت بار اینترنتی بخش خصوصی باید زیر نظر شهرداری به فعالیت خود ادامه دهند.
قائدی در خصوص حضور برخی خوردوهای سنگین در بعضی از کوچه و خیابان های شهر به ویژه شهرک های حاشیه کمربندی گفت: در این زمینه ما ابتدا باید زیرساخت های لازم مانند پارکینگ را برای این کامیون ها تهیه کنیم و بعد از آن ها بخواهیم که وارد شهر نشوند.
وی افزود: در حال حاضر عملیات اجرایی ساخت چند توقفگاه ویژه کامیون ها و خودروهای سنگین در حاشیه شهر و ورودی ها در حال انجام است و برخی امکانات از جمله تعمیرگاه و سایر موارد در آنجا در نظر گرفته شده است.
رییس سازمان حمل و نقل بار شهرداری شیراز نیز در این رابطه گفت: طرح تردد زمانی و مکانی کامیون ها و خودروهای توزیع کالا در شهر شیراز تمامی مجوزهای لازم را از مراجع مربوطه دریافت کرده و آماده اجراست اما با توجه به این که بر اساس مصوبه آن باید نظارت بر اجرای طرح به صورت مکانیزه باشد ابتدا باید زیرساخت های لازم برای اجرای مکانیزه طرح مهیا شود و بعد طرح به اجرا در می آید.
محسن حدیقه جوانی اظهار داشت: در حال حاضر عملیات تجهیز معابر حوزه اجرای طرح در حال انجام است که به محض اتمام، طرح تردد زمانی و مکانی ویژه ناوگان حمل و توزیع کالا در این محل ها اجرا می شود و امیدواریم تا پایان سال حداقل بخشی از این طرح را اجرا کنیم.
وی با اشاره به برخی از مزیت های این طرح گفت: این طرح در ابتدا به صورت ارشادی و پس از آن با اعمال قانون برای خودروهای متخلف انجام می شود و با اجرای آن دیگر هیچ کس حق ندارد هر ساعت و هر مکانی اقدام به بارگیری و یا توزیع کالا، آن هم در نقاط پر تردد شهر کند و باعث ایجاد مشکل برای شهروندان شود و در این رابطه با شرکت های توزیع کالا نیز رایزنی هایی داشتیم.
حدیقه جوانی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم شرکت های حمل و نقل بار اینترنتی فاقد مجوزی است که در گوشه و کنار شهر در حال فعالیت است که جا به جایی کالا با استفاده از این شرکت ها هیچ تضمینی ندارد و هیچ کدام از آن ها از شهرداری شیراز که متولی اصلی حمل و نقل شهر است مجوز دریافت نکرده اند.
وی با اشاره به مصوبه چند وقت اخیر شورا در خصوص فعالیت ناوگان حمل و نقل بار اینترنتی افزود: در حال حاضر شهرداری در حال تدوین دستورالعمل این طرح است که با ابلاغ این طرح تمامی شرکت های حمل و نقل بار اینترنتی تحت نظارت شهرداری به فعالیت خود ادامه می دهند. یکی از الزامات این طرح استفاده از ناوگان حمل بار دارای پروانه است که در شهرداری دارای پرونده هستند و اگر مشکلی پیش بیاید شهرداری از آن ها تضمین های لازم را دریافت کرده است.
رییس سازمان حمل و نقل بار درون شهری شیراز افزود: در حال حاضر 30 هزار خودرو ناوگان حمل بار در شیراز شناسایی شده که 10 هزار مورد از آن ها پروانه اشتغال دریافت کرده اند و مابقی نیز در حال اجراست.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
  • کدخبر: 922009
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.