به گزارش ایرنا دکتر مهرالله رخشانی مهر عصر جمعه در جشنواره خیرین مدرسه ساز لارستان افزود:هدف کلی مشارکت 30 درصدی یک نیکوکار در امر مدرسه سازی نیست بلکه مقصود والاتر از آن، حفظ فرهنگ وقف و انفاق در جامعه به عنوان میراث گذشتگان است.
معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد : حدود 105 هزار مدرسه در کشور وجود دارد که 30 درصد آنها باید ایمن سازی شوند که از این رقم 18 درصد باید مقاوم سازی شوند که اگر این مهم محقق نشود در مدت کوتاهی به عنوان مدارس تخریبی طبقه بندی می شوند.
رخشانی مهر با توجه به استاندارهای و معیارهای مطلوب سرانه آموزشی گفت:با این که سرانه جهانی فضای آموزشی 8/4 متر مربع است اما این میانگین در کشور ما حدود پنج و دو دهم متر مربع است که حتی در برخی مناطق مانند تهران ، البرز ،سیستان وبلوچستان این رقم پایین تر است.
وی ادامه داد: در استانی مانند یزد به سبب همت خیرین این مساحت از میانگین کشوری بالاتر رفته که جای تقدیر دارد،اما همین مقدار 5/2 دهم مترمریع که بیان شد دارای 30 درصد فضای تخریبی و یا نیازمند مقاوم سازی است به عباراتی یک سوم فضاهای آموزشی موجود دارای استانداردهای لازم نیستند.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، نگهداری و مراقبت از فضاهای احداثی را از موارد موثر در مانایی و ماندگاری مدارس دانست و گفت:اگر در حفظ و نگهداری از مدارس تعلل کنیم ناچاریم فضاهایی را که امروز می سازیم اعم از آموزشی، اداری و یا مسکونی دوباره در آینده نزدیک بازسازی کنیم، بنابراین می طلبد که خیرین در این مقوله مهم کمک کنند، تا بتوانیم عمر مفید مدارس را افزایش دهیم و تا مرز 80 الی 90 سال برسانیم.
معاون عمرانی وزیر آموزش وپرورش با اشاره به اهمیت مکان یابی ساخت و ساز مدارس اضافه کرد: در این زمینه معتقدیم باید مدارس در مراکزی احداث شوند که حداقل تا 20 سال آینده در آن امر آموزشی برقرار باشد و خالی از سکنه نشوند چرا که ساخت مدارس در مراکز فاقد دانش آموز هدر رفت منابع است.
رخشانی مهر گفت:مکان یابی صحیح منافاتی با تحقق عدالت آموزشی که امروزه به معنای دسترسی آسان به مدرسه تعبیر می شود، ندارد بلکه در مناطق پراکنده با ساخت مدارس شبانه روزی می توان از هدررفت منابع جلوگیری کرد و با موقعیت سنجی این مشکلات را حل و فصل و مدیریت کرد تا شاهد جمعیت کمتر از 45 نفر که امروز در مدارس شاهدیم، نباشیم .
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور، شروع ترویج فرهنگ ایجاد فضای سبز را از مدرسه توصیف کرد وافزود: اگر قرار باشد این قضیه در جامعه نهادینه و فرهنگ سازی شود شروع آن از مدرسه است و شاخصه مدارس سبز استفاده از انرژی تجزیه پذیر و جداسازی زباله هاست واز این حیث خیرین باید از مسوولین ومتولیان مدرسه سازی خواستار اجرای فضای سبز در مدارسی که از منابع آنان ساخته می شود باشند.
در این سرفراز جشنواره موصلی مدیر کل نوسازی مدارس فارس نیز گفت:مردم لارستان در وفاداری به شهر ودیار خود قابل تحسین هستند که چگونه به شهرستان خود عشق می ورزند و به دنبال آبادانی خطه خیر پرور فارس هستند که این خصلت ارزشمند قابل تمجید و‌ تکریم است.
در سفر رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور به فارس آموزشگاه خیرساز حاج حسین شادرام در گراش و آموزشگاه امیرکبیر با مشارکت بنیاد نیک اندیشان هاشمی در لارستان افتتاح و کلنگ ساخت پنج باب پروژه آموزشی واداری خی ساز در این شهرستان ها برزمین زده شد.
لارستان در جنوب استان فارس است.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.