به گزارش دریافتی شنبه ایرنا ازپایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، روز فرهنگ و هنر فارس شامگاه جمعه در محل برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور نویسندگان، ادیبان و پدیدآورندگان آثار فرهنگی به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس برگزار شد.
سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با بیان اینکه این استان از دیرباز مهد تمدن، ادبیات، فرهنگ و هنر بوده است، گفت: فارس در این نمایشگاه قطره‌ای از دریای بی کران فرهنگ خود را پیشکش کرده و چند هزار سال است که بهترین های فرهنگ و تمدن را در دامن خود پرورش داده و می دهد و آنها را چونان نگینی در بر می‌گیرد و نگهداری می‌کند.
غلامرضا یوسفی نژاد بیان کرد: فارس نویسنده جایزه ادبی کتاب سال را در دامن خود پرورش داده و جایگاه هزاران کار فرهنگی و هنری را فراهم کرده که سرزمین ایران به واسطه آنها به خود بالیده و خواهد بالید.
در ادامه این برنامه پژوهشگر حوزه فارس و زبان فارسی به تشریح نقش این استان در تکوین هویت ایرانی پرداخت و گفت: امروزه چهار ستون هویت ایرانی به زبان فارسی تکیه دارد و براین اساس نمی‌توان نقش هخامنشیان و فارس را به‌مثابه زادگاه این زبان در ایجاد هویت ملی نادیده گرفت.
علی امینی گفت: پس از ورود اسلام بزرگان ایران کمک بسیاری به تشکیل حکومت‌های اسلامی کردند که از آن جمله می‌توان به ابن‌ مقفع و سیبویه اشاره کرد.
این پژوهشگر با انتقاد از کم توجهی مسئولان فارس در نامگذاری خیابان ها و کوچه های این استان به نام بزرگانش گفت: انتظار می رود مسئولان نقش پررنگ تری در یادآوری بزرگان این ملک برای نسل حاضر داشته باشند.
در ادامه معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس ضمن ابراز تاسف از اینکه باوجود تمام ادعاها، نحوه برخورد با طبیعت صحیح نیست، گفت: با طبیعت بی نظیر و متنوع فارس که چندیس هزار سال مهد و گهواره پرورش تمدن بشری بوده به شدت برخورد نابهنجار شده است.
محمدابراهیم فروزانی، بحران کمبود آب را به عنوان یکی از چالش های جدی فارس مورد اشاره قرار داد و افزود: فرو نشست های زمین در این استان به تهدیدهای جدی برای آثار باستانی و تاریخی تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه باید درخصوص این مسئله مهم فرهنگ‌سازی صورت گیرد، اظهار کرد: این فرهنگ سازی باید به بازتولید تمدن فارس منجر شود.
در این آیین چهار عنوان کتاب از نویسندگان و فرهنگوران فارس معرفی شد؛ همچنین از محمد کشاورز نویسنده کتاب روباه شنی و داریوش نویدگویی ناشر برتر کشور و علیرضا حیدرپور فرد هنرمند تعزیه ‌خوان تجلیل شد.
همچنین کتاب جام جهان‌ بین امیر سبوکی و کتاب‌های بریل یک ‌صفحه‌ای اثر سیدمهدی میرعظیمی رونمایی شد.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.