به گزارش ایرنا،کتاب امیر سبوکی روایتگر زندگی، طبیعت، بشر، سازه و جهان با عکاسی از 90 شهر‌ 40 کشور جهان است.
سبوکی در محله ‌ای قدیمی در شیراز چشم به جهان گشود، خانه کودکی ‌اش پشت مسجد نصیرالملک قرار داشت و آن هنگام که بر پشت‌ بام خانه می‌ایستاد، از سویی حرم آستانه (ع) و از سوی دیگر شاهچراغ (ع) و در ضلعی دیگر گلدسته‌های مسجد صورتی را می‌دید.
او گفت: دایی ‌ام برای نخستین بار به من دوربین عکاسی و چگونگی عکس گرفتن را آموخت در سال 1376 اولین مجموعه عکس‌هایش را به انتشارات یساولی فروختکه به ‌ازای هر فریم چهار هزار تومان و وقتی 25 فریم را به این مبلغ فروخت، رسماً به دنیای حرفه‌ای عکاسی پای گذاشت.
او درباره انتشار نخستین مجموعه عکسش در سال 1377 و 1378 می‌گوید: اولین مجموعه عکسم را با نام «فارس» و با همکاری مدیر کل وقت میراث فرهنگی به چاپ رساندم و در همان سال‌ها فعالیت در حوزه گردشگری را آغاز کردم.
سبوکی در میانه سال‌های 77 تا 80 با آشنایی با روحیات گردشگران خارجی، هنر عکاسی را با صنعت گردشگری آمیخت و مجموعه‌های پارس، فارس، پرسپولیس، بیشابور، داراب و لارستان را به چاپ رساند.
این عکاس شیرازی در سال 1380 برای نخستین بار، قدیمی‌ترین عکس‌های جهان را از فارس منتشر کرد، او که در این دوران باعنوان عکاس فارس‌شناس شناخته می‌شد، برای مجموعه‌هایی همچون فارس آسمانی، فال فارس، ساخت تحلیلی تخت جمشید و شیراز عکاسی کرد.
او معتقد است عکاسی در آن روزگاران بسیار دشوار بود و در همین باره بیان می‌کند: عکس‌ها باید بر روی اسلاید گرفته می‌شد و در قطع بزرگ، عکس‌هایی در فریم‌های 6×6 و 6×9 عکاسی می‌شد و نکته بزرگ‌تر آنکه گاه حتی بعد از یک ماه انتظار برای ظاهر کردن عکس، آن‌هم نه در شیراز که در تهران، با تمام مشقات ارسال و پست و بازفرستی آن،‌ عکس‌ها اسکن می‌شد و روی لوحی فشرده ریخته می‌شد و تازه پس از این، کار اصلاح رنگ‌ها آغاز می‌شد.
سبوکی در سال 1380 از بنای پارسه به صورت هوایی عکاسی کرد و از آن پس این روش برای او به راهی آسان و لذت‌بخش بدل شد و حاصل آن کتاب احوال ملک دارا، کامل‌ترین کتاب عکاسی تخت جمشید در جهان شد.
این عکاس شیرازی کتاب جام جهان‌بین را حاصل تجربه‌های سفر به کشور‌هایی همچون مالزی، سنگاپور، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه و... اعلام کرد و از تلاشی 14ساله برای عکاسی هوایی از این کشور‌ها سخن گفت.
او در ادامه افزود: مهم‌ترین رویداد در چاپ این کتاب آن است که طراحی، چاپ، لیتوگرافی و صحافی آن در شیراز صورت پذیرفته است و این اتفاق از آن رو اهمیت دارد که بسیاری بر آنند که نمی‌توان کتاب‌های نفیس را در شیراز به چاپ رساند.
عکاس، جامعه‌شناس و مورخی تیزبین است
در ادامه این آیین، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس گفت: هنر عکاسی با گذشت چندین قرن و با گسترش رسانه‌های تصویری و ارتباط جمعی توانسته است نفوذ خود را در جامعه بیش‌از پیش حفظ کند.
مصیب امیری افزود: وقتی از عکاس و عکاسی سخن می‌گوییم، عکاس را هنرمندی تلقی می‌کنیم که هم جامعه‌شناسی تیزبین است و هم مورخی نازک‌اندیش به‌شمار می‌رود.
او کتاب‌های عکس را سندی برای حفظ و مرمت آثار باستانی عنوان کرد و گفت: برای حفظ چهره واقعی بنای باستانی در زمان مرمت آثار، می‌توان از عکس‌ها یاری گرفت.
تقویت قدرت‌روایتگری برای توسعه گردشگری ضروری است
معاون گردشگری و امور زائرین استانداری فارس نیز در این مراسم شیراز را شهر بزرگترین روایت‌گران پارسی‌گوی خواند و بیان داشت: کتاب جام جهان‌بین نوع متفاوتی از روایت‌گری را طی 14سال به تصویر می‌کشد و چنانچه بخواهیم گردشگری را در استان توسعه دهیم باید این قدرت روایتگری را تقویت کنیم و از طریق آن تصویر جدیدی از هنر، ادبیات، نگارگری و تصویرگری را در فن گردشگری پدید آورد.
او در ادامه مهم‌ترین ضعف گردشگری فارس را تبلیغات خواند و بیان کرد: با وجود منابعی انسانی همچون امیر سبوکی می‌توان زیرساخت‌ها را در حوزه اطلاع‌رسانی فراهم آورد و نتیجه آن توسعه بیش از پیش این صنعت است.
همزمان با این رویداد، نمایشگاه عکس دیدنی‌های جهان در گالری وصال شیرازی، واقع در هتل همای شیراز با نمایش مجموعه عکس‌های امیر سبوکی از نقاط گوناگون دنیا گشایش یافت که تا 15 اردیبهشت‌ برقرار است.
7375 /1876
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.