به گزارش ایرنا علی عسکر جمشیدی، روز شنبه در آیین اختتامیه سومین همایش گلستان‌خوانی که همزمان با یادروز سعدی (یکم اردیبهشت) در شیراز برگزار شد، افزود: هدف از اجرای این طرح، آشنایی دانش‌آموزان با مفاخر علمی و ادبی استان، توجه به فرهنگ غنی فارسی، شعر و داستان و همچنین افزایش اعتماد به نفس آنهاست.
وی بیان کرد: با توجه به اینکه رقابت به دانش‌ آموزان آسیب می‌رساند از این رو همه شرکت‌کنندگان در این آیین مورد تقدیر قرار می‌گیرند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس ادامه داد: همچنین دانش آموزان این استان به مناسبت برگزاری این جشنواره بیش از 600دلنوشته و 150 فیلم کوتاه به این اداره کل ارسال کردند.
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش فارس نیز در این آیین اظهار داشت: همایش گلستان‌ خوانی در زمره طرح‌های ابتکاری آموزش و پرورش فارس است که بر اساس سند تحول بنیادین آموزش ‌و ‌پرورش و به عنوان برنامه درسی ملی ارایه شده است.
عبدالرسول احمدی، هدف از اجرای این طرح را شناسایی و تقویت استعدادهای خاص دانش‌آموزان خواند و گفت: رویکرد برگزاری این جشنواره تربیت دانش‌آموزانی خلاق، با اعتماد به نفس، مبتکر و نقاد است.
جشنواره گلستان‌خوانی از سال 1395 برای دانش‌آموزان مقطع پایه‌های چهارم، پنجم و ششم دوره دوم مقطع ابتدایی استان فارس برگزار شده است.
یکم اردیبهشت ماه درتقویم ملی ایران به عنوان روز بزرگداشت سعدی نامگذاری شده است.
ابومحمد مصلح الدین بن عبدالله نامور به سعدی شیرازی و مشرف الدین در سال 568 یا به برخی از روایت ها در 588 خورشیدی تولد یافت. آوازه این شاعر و نویسنده پارسی گوی ایران زمین بیشتر به خاطر نظم و نثر آهنگین، گیرا و قوی اوست.
جایگاه این شاعر نام آور سده هفتم هجری نزد اهل ادب تا بدان جاست که به وی لقب استاد سخن و شیخ اجل داده اند. آثار معروفش کتاب گلستان در نثر و بوستان در بحر متقارب و نیز غزلیات و دیوان اشعار اوست که به این سه اثر کلیات سعدی می گویند.
شیخ اجل سعدی به سیاحت و جهانگردی علاقه بسیاری داشت و به شهرهای خاور نزدیک و خاور میانه، هندوستان، مصر و شمال آفریقا سفر کرد و این جهانگردی به روایتی 30 سال به طول انجامید.
همان گونه که در تاریخ تولد این فخر ادبیات ایران زمین اختلاف نظر وجود دارد در مورد تاریخ وفات وی نیز دیدگاه ها متفاوت است و به استناد آنچه دراین مورد موجود است این ادیب بی بدیل ادبیات پارسی درسال 671خورشیدی چشم از جهان فرو بست.
7375 /6118
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.