خیابان زند شیراز این روزها مملو از مردمی است که به دنبال ارز طول و عرض این خیابان را سراسیمه طی می کنند، گاهی با صرافی ها بحث و جدل می کنند و گاهی با التماس از دلالان کنار خیابان می خواهند مشتی دلار به آن ها بفروشند تا بچه در غربت مانده شان را نجات دهند و یا بتوانند بیمار صعب العلاجشان را برای مداوا هر چه زودتر به خارج از کشور برسانند.
بازار سکه هم که وضعیت بهتری ندارد و طلا فروشی ها پر از مشتریانی است که برای خرید سکه سر و دست می شکنند اما دست خالی برمی گردند چون سکه نایاب شده است.
رییس اتحادیه طلافروشان شیراز در این خصوص به سرویس اقتصادی «خبرجنوب» گفت: قیمت طلا لحظه ای در حال افزایش است، صبح دیروز بازار با قیمت هر گرم 164 هزار تومان کار خود را آغاز کرد که متاسفانه تا ظهر به 174 هزار تومان رسید.
محمد حسین مستغنی بیان داشت: این افزایش کاملا تحت تاثیر قیمت دلار است وگرنه قیمت طلا در بازار در ثبات کامل قرار دارد.
وی بیان داشت: نوسانات قیمت به حدی است که نرخ طلا از روی تابلوی طلافروشی ها پاک شد و به همه همکارانمان در بازار شیراز اعلام کردیم معاملات طلا را به حداقل برسانند تا کمتر ضرر کنند.
مستغنی بیان داشت: از صبح تا ظهر دیروز قیمت هر سکه بالغ بر 70 هزار تومان گران شد البته این فقط یک نرخ اعلامی بود وگرنه سکه ای در بازار نیست که خرید و فروش شود مگر اینکه در بین مردم کسی باشد که قصد فروش سکه هایش به طلافروشی ها را داشته باشد و اگر این اتفاق بیفتد طلافروش می تواند همان سکه ها را به مردم بفروشد.
رییس اتحادیه طلا و جواهرفروشان شیراز قیمت هر سکه طلا تا بعدازظهر دیروز را حدود یک میلیون و 900 هزار تومان، ‌نیم سکه 880 هزار تومان و ربع سکه را حدود 580 هزار تومان اعلام کرد و گفت: انتظار داشتیم دولت در این وضعیت کاری انجام دهد و یا حداقل حرفی بزند اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است و ما هم چاره ای نداریم تا در این نوسانات معاملات را به حداقل برسانیم تا بازار به ثبات برسد.
وی گفت: این وضعیت بازار طلای شیراز را در رکود شدیدی فرو برده و معامله چندانی در بازار انجام نمی شود.
مستغنی ابراز امیدواری کرد دولت به کسبه اعتماد کند و از مشورت آن ها برای آرام کردن بازار طلا بهره ببرد.
خداحافظ ریال!
حسام حسینی کارشناس و فعال بازار ارز شیراز نیز با ابراز گلایه از وضعیت موجود اظهار داشت: فقط می توان گفت خدانگهدار ریال!
وی با بیان این که صبح دیروز دلار ظرف سه ساعت 440 تومان گران شد،‌ افزود: دلار صبح دیروز 5110 تومان بود که تا ظهر به 5540 تومان رسید البته این نرخ ها فقط نرخ هایی است که زبان به زبان می چرخد و گرنه دلاری در بازار نیست که قرار باشد با این نرخ خرید و فروش شود.
حسینی با بیان این که انتظار نمی رفت دولت دوازدهم چنین عیدی به مردم بدهد، افزود: خیابان زند و صرافی های این محدوده به طرز وحشتناکی شلوغ هستند و هجوم مردم برای خرید دلار با افزایش قیمت ها هر لحظه بیشتر می شود.
این فعال بازار ارز شیراز بیان داشت: متاسفانه تنها جوابی که می توانیم به مردم بدهیم این است که دلار نداریم نه تنها دلار بلکه هیچ پول خارجی دیگری در صرافی ها نیست که جوابگوی تقاضای مردم باشیم، مردم هم همه چیز را از چشم صرافی ها می بینند و فکر می کنند دلارها و سایر ارزها دست ما است اما نمی خواهیم بفروشیم.
وی اظهار داشت: مردم هم دلایل مختلفی برای خرید ارز دارند، یکی می گوید بیمار دارم و باید برویم کشورهای خارجی، آن یکی می گوید بچه ام در غربت گرفتار شده، ‌دیگری دلیل می آورد که مسافرم و باید با خودم ارز ببرم... و کمتر کسی می گوید برای کسب سود می خواهم دلار و ارز بخرم.
کارشناس و فعال بازار ارز شیراز بیان داشت: وضعیت بازار ارز وضعیت بسیار نابسامانی است و باید دولت فکری به حال آن کند وگرنه کل اقتصاد ضربه می خورد.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 896421
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.